Comperator

Jeg sammenligner to potentiometres spændinger med en operationsforstærker,
og i denne forbindelse har jeg brug for tre niveauer på comperatorens
udgang, nemlig +V, -V og 0. Altså, hvis forskellen mellem indgangene fx er
under 1V, så skal udgangen gå på 0.

Nogen der har et forslag til hvordan jeg kan fikse det?

Hilsen Anders

Re: Comperator

Kunne en http://wwww.ges.cz/sheet/t/tca965.pdf klare det ?

Mvh Max

Re: Comperator

Den kan jeg godt huske. Ved du om der er kommet en afløser for den ?
-den har de sidste 6-7 år været mærket med "not for new designs", og den er
ikke let at skaffe.

Bo //

Re: Comperator
Hej Bo

er

Nej, kender ikke nogen direkte erstatning, og den er nu da ikke så svær
at skaffe, både RC-Vejle og El-Supply har den da.

Mvh Max

Re: Komparator

Hej Anders

Lidt logik og denne vindukomparator skulle kunne gøre det:

EDN, 3/7/2002 Absolute-value comparator touts accuracy, size:
http://www.edn.com/article/CA198896.html

Side 124:
http://www.edn.com/contents/images/30702di.pdf

Kig evt. også på denne eller den tyske eller engelske Wikipedia i højre
side:
http://da.wikipedia.org/wiki/Komparator

mvh/Glenn

-

Re: Comperator
Hej Anders,

En vindueskomparator med "gensidig reference" hvis den forskel kan ligge
hvorsomhelst (fx. 1V2/0V5 såvel som 7V0/6V8), for der kan du ikke bruge
en alm. vindueskomparator.

--
Venlig hilsen, Søren
Re: Comperator

Lav en forstærker med en op-amp, både med inv. og noninv. indgang, begge
skal forstærke 1 gang.
Det ene potmeter på en ene indgang, det andet på den anden indgang, så vil
udgangsspændingen på op-ampen være forskellen på de 2 potmetre.
Den spænding kan du så bruge i en standard vindues-komperator.

Mvh Hauge

Re: Comperator

Din beskrivelse giver mig følgende ide:

De to forstærkere køres uden modkobling, som komparatorer. Men med hver sit
potmeter på + indgangen. Den ukendte spænding sættes til -indgangen på begge
forstærkere.

Mellem de to forstærkeres udgange sættes en spændingsdeler med to lige store
modstande.
Så har man muligheden for tre udgangsspændinger i det knudepunkt modstandene
har fælles:

positiv spænding, svarende til at begge opampers output er høje,
negativ spænding, svarende til at begge er lave,
0V, hvis indgangsspændingen ligger mellem spændingen på de to potmetre. Den
ene fortærker vil levere positiv og den anden negativ udgangsspænding,
resultat 0V.

Kan den bruges ?

Bo //

Re: Comperator

Hejsa.

Kraftigt inspireret af Glenn Møller-Holst's PDF, og også lidt dig, fik jeg
lavet en løsning der virkede. Glenns window comparator gav høj på udgangen
hvis spændingen var i intervallet, min giver 0.. :-)

(jeg har smidt et diagram i dk.binaer hvis nogen vil se den.)
Hilsen Anders.

Site Timeline