Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

Hej, har lige fået en Compaq V75 skærm til rep. som står og
zoomer hurtigt ind og ud med billedet. Jeg har for at par år
eller tre siden haft en Hansol der gjorde nøjagtig det samme, men
som jeg aldrig fandt ud af (skrev om den her:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=ff9a41cc810fad26&rnum=1
)
.
Kan se der er et par andre der har haft det samme problem på
andre grupper, men ingen løsninger. Er der nogen der har set det?
Det er højspændingen der pumper med ca. 5 Hz, ligner noget
selvsving i feedbacken til at styre spændingen.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=ff9a41cc810fad26&rnum=1
)

Har fikset nogle V75´ere der lavede sådan noget, mener det var en sur lyt på
sekundær siden i strømforsyningen, du kan evt. måle hvor meget ripple der på
de forskellige spændinger (helst med et scop), hvis du ikke har et
ESR-meter....

/Martin O Nielsen

Re: Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

en sur
ripple
et

Hej Martin

Nu målte jeg lige lidt på sagen, og fandt godt nok noget
lavfrekvent ripple på -12V og +13V, men det hjalp ikke at skifte
lytterne, det er forsyningen til V-udgangen, og ripplen er med
V-frekvens. 50V og 80V ser OK ud.

--
[...]

Jeg kommer lige i tanke om at jeg har fikset en V75 en gang med samme
symptom, jeg kan dog ikke huske hvad fejlen er, men jeg har noteret at jeg
har skiftet en 100pF / 2 kV kondensator som hedder C521 eller 514 ... kan
ikke helt se det, det er tværet lidt ud. Har også skiftet C574, men ved ikke
om det var pga. samme fejl.

mvh. Casper

Re: Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

samme
noteret
514 ...
men

Hm, C521 og C514 er begge to små lytter. Sidder ikke hvor der er
varmt, så jeg har ikke lige prøvet at skifte dem. Men jeg fandt
C507 som er flybackkondensatoren til HSP'en, den er på 1nF / 2KV.
Det hjalp dog ikke, synes ellers det var en god mulighed, da den
måske godt kunne forårsage ustabilitet i feedbacken hvis den
havde været afbrudt.

Jeg kan ikke finde nogle 100pF / 2KV omkring HSP-trafoen. Jeg kan
heller ikke lige finde C574.  :-/

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

[cut]
Hmmm, beklager, det er vist også noget med at der findes 2 V75 modeller, en
623T og en 624T. Kan du ikke lige skrive FCC nummeret, så skal jeg se om jeg
kan slå den op i en database?

mvh. Casper

Re: Compaq V75 monitor pumper i højspændingen

nummeret,

Lyder herligt. Det er en 624T. Men... synes ikke jeg kan finde et
FCC nummer, der står bare "Tested to comply With FCC Standards" i
en lille box, hvor der også står Compaq.

Der står også:
Ass'y No. 307709-006
Spares No. 307712-001

Håber du kan hjælpe ud fra det.