Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Jeg har brug for noget udstyr der kan finde et ca. punkt i et rør under
jorden oppe over jorden.

Havde tænkt mig noget i retningen af, at sende en ombygget lednings
fjernstyret bil ind i rørene med en form for sender monteret.

og så have en tilsvarende modtager oppe over jorden, hvor man så kunne finde
bilens ca. placering.

Det skal bruges til når vi lokalisere brud/tilstopning af rør under jorden,
hvor vi ikke kender retningen på.
Kendte vi retningen kunne man jo bare måle afstanden, men den går ikke.

Nogen der har en ide til hvad jeg skal bygge, og hvilket frekvens område der
kan sende igennem maks. 2 meter jord??

Hilsen Jan '

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

det er lettere med lyd. hav en dims med på bilen der laver f.eks. 100 Hz.
den kan høres gennem jorden.
hvis det er radio så ville jeg bruge 27MHz men det pga. den lette tilgang
til 27MHz udstyr.

Jacob

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Er det noget, du kan vise eksempler på, eller er det et gæt?

Har du noget belæg for at netop 27MHz er egnet til at detektere brud med?

Bo //

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

erfaring.
nej. men der skal sidde en sender på bilen. så skal man blot have en form
for pejle modtager på overfladen. det der kan lave slam her er radiobølgers
udbredelse og dæmpning i forskellige matrialer. jeg ved positivt at 27MHz
fint sender gennem 1.8m vand med blot 100mW og en 2uV modtager.

Jacob

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Kan du bruge 27MHz til at retningsbestemme senderen efter?

Bo //

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

det kan man jo med en hvilken somhelst frekvens.
man kunne også lave en form for repeater på bilen. så kan man bestemme
afstanden på tids forsinkelsen. men det er et større arbejde.
Mulighederne er mange

Jacob

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Jeg arbejder med metoder til at finde en elektrisk leder ned til nogle
få hundrede meter under overfladen, så hvis du kontakter mig direkte,
kan jeg muligvis hjælpe dig.

Bo-schnabelA-sidebanen-dot-DK

Bo //

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.
Hej Bo

Hvor ligger der elektriske leder nogle få hundrede meter under overfladen ?

Mvh Max

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Havet...

- Lars

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.

Hvis du kigger på denne link, så finder du færdigt udstyr.
PS. Jeg har ingen forbindelse til firmaet.
Ved blot at de har den slags.
Ved også at de er ikke alene på markedet.

http://www.ao.dk/Portals/0/MediaTree/02lav.pdf

--
mvh Uffe

Re: Bygning af sender/modtager til at finde et rør 1,5 meter i jorden.
Kan du ikke sende en kraftig magnet på bilen og så søge efter den med et
magnetometer eller gradiometer? Let og billigt.

/M