Bygning af DAC m.v.

Hej alle.

Jeg er ved at genoptage et projekt som jeg 'eftrerlod' ca '80.

Dengang var det en analog model, men nu er den 'digitale' tidsalder kommet
over os.

Projektet går kort fortalt id på at lave et digitalt aktivt delefilter til
subwoofer+2*'fuldtone'+2*supertweetere.

Lidt ASCII grafik:

digitalt signal -----> 'delefilter' ---> DAC's (se næste) --

 +--> DAC (supertweeter)  -> forstærker -> højttaler
-+--> DAC ('fuldtone')  -> forstærker -> højttaler
 +--> DAC (Bas)  -> forstærker -> højttaler

I første omgang skal jeg have bygget nogle (5 stk) DAC's, og har til hensigt
at bygge dem efter R/2R princippet.

Jeg forestiller mig at bruge disse modstande:
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item60%-156-87

Men for 30+ år siden var tingene lidt større og 'klodsede' ;-)

Jeg kan godt se målene, men hvordan f... lodder man skidtet på et printkort?

(Har en termostatstyret Weller)

Det er ikke noget der haster, for jeg skal nok igang med et
'genoplivningskursus' udi elektronikkens verden.

Selvfølgelig vil jeg også spørge om der er nogen der - mod behørig betaling
- kan fabrikere printkort til disse array's ?

(Det bliver modulopbygget, så disse arrays skal være på printkort for sig
selv).

Printkort... ;-)
Sidst jeg lavede printkort var det håndudlagt og med sprittusch/neglelak og
ætset med Jernklorid/salpetersyre+brintoverilte ;-)

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.

Lyder som et  håbløst projekt.

Anyhow: køb nogle modstande, der er så store, at du kan håndtere dem.

Den eneste relevante løsning er at købe DAC'er. Der er faktisk sket en
hel del de sidste 35år...

Bo //

Re: Bygning af DAC m.v.

Måske for dig ;-)

Jeg har skam kigget på forskellige modstande, så det er ikke tilfældigt
valgt.

I know ;-)

Men jeg havde indtrykket af at folk herinde plejer at være hjælpsomme i
stedet for bebrejdende.

[1] Dette er IKKE en option, da færdigkøbte DAC'er slet ikke lever op til
mine krav.

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.
[...]

Ja, det er almindelige 0.1% modstande. De fås i mange forskellige
fysiske udformninger. Jeg har ikke selv problemer med at montere
komponenter ned til 0402, men bruger dog lupbriller. Men hvis det er til
hjemme-ætsede print, så gør dig selv den tjeneste, at vælge 0805 eller
større.

Jeg bebrejder dig ikke, at du vil gøre det selv. Det var ment som en
hjælp, at anbefale at købe en færdig komponent. Men OK, du misforstod
mig som en gnaven gammel mand. Men gnaven er jeg ikke :-)

Jeg vil gerne hjælpe dig videre. Hvilke krav kan opfyldes af en
selvbygget R-2R DAC, som en moderne DAC ikke honorere?
Hvor mange bit regner du med?
Hvilke switche påtænker du at bruge?

Bo //

Re: Bygning af DAC m.v.

Ja jeg skal også bruge lup ;-)

Jeg havde nu ikke foreestillet mig det skal være hjemmeætset - det var en
bemærkning om hvad jeg gjorde 'dengang'.

I midlertid har jeg fået kig på disse her:
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?toc19%979&name=modstandsnetv.rk

for selve præcisionen af den ohmske værdi er ikke vigtig, blot de er ens.

Her forventer jeg at kunne købe et antal fra samme 'batch', så de er ens.

Men jeg er kun i brainstorming fasen.

Præcision.

32 bit det er fremtidssikret ;-)

Nej - de 32 bit er seriøst, for det giver den bedste performance på moderne
CPU'er.

Jeg mener at have set 21 bit eller 24 bit sampling på moderne CD'ere, men
CPU'er har det bedst med 16,32 eller 64 bit (performancewise).

Kommer på et tidspunkt.

I første omgang skal jeg have bygget et R/2R array som 'modul'.

Dette projekt er et absolut forsøg/forskningsprojekt, så selve R/2R arrayet
skal kunne genbruges hvis mine andre 'moduler' skal skiftes ud/ikke virker.

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.

Kender du denne her?
http://www.lavryengineering.com/white_papers/DA2002.pdf

Prøv at kigge i theory of operation, det siger lidt om hvad der skal til for
at få god præcission, 'bare' ved 24 bit. Men ellers et ambitiøst projekt,
jeg har selv tænkt en del over hvordan en perfekt DAC kunne bygges, men ikke
nået noget fornuftigt. Havde en ide om at bruge gray code til at undgå
knækkene når mange bits skifter samtidig. Bare en lille inspiration til
brainstormingen. :-)

Switchernes modstand ender sikkert med at blive et større problem end
forskellen på modstandene.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Bygning af DAC m.v.

Nej, men nu gør jeg ;-)

Hvis du kigger på fig 1., så er jeg kun ved at designe 'resistor network',
som særskilt 'modul'.

Men i forhold til indlæggene tror jeg vi snakker om noget forskelligt.

En DAC for mig er udelukkende selve konverteringen fra digital til analog,
og har intet med omkringliggende elektronik at gøre.

Afhængig af hvad du vil, har jeg tænkt mig at lægge 'forsøget' tilgængeligt
på nettet.

Men du skal vide at det ikke kun er DAC delen men et komplet system, eller
symbiose mellem højttaler og forstærkere om man vil.

(Laver lige en x-post til .lyd).

Forstærkerne designer og bygger jeg selv, for det er efter et helt andet
princip end noget der findes på markedet.

Jeg har afsløret lidt småting her:
http://ing.dk/artikel/127996-endelig-nu-kan-vi-lave-stor-bas-fra-en-lille-hoejttaler
selvom det projekt ikke interesserer mig.

Ja, det er 'ambitiøst', men jeg havde en fungerende 'forstærker' i ca '80,
hvor der kun manglede nogle småting.

Pænt af dig at komme med input ;-)
Men med ca 32 års erfaring i hardcore programmering tror jeg nok jeg kan
finde ud af at behandle bits ;-)

Hvem har snakket om switche ?

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.

du har ikke en jordisk chance for at matche en moderne dac pE5% nogen
som
helst parameter med en selvbygget r-2r dac

fuldstE6%ndigt over kill, hvis du kan lave 8 bit med en selvbygget
r2r dac sE5% er det godt klaret

prF8%v lige at overveje hvilken prE6%cision modstande og switch skal
have..

hvilken preformance? jeg kan ikke komme pE5% bare en paramenter hvor det
skulle
vE6%re relevant. om det er 20-24-32 bit sE5% bliver data hE5%ndteret som 32
bit

de skal jo bare matche indenfor parts-per--billion sE5% det er jo ikke
noget problem ;)

Der er en grund til at praktisk talt alle +16 bit konvertere er delta-
sigma

-Lasse

Re: Bygning af DAC m.v.

Jeg var lidt i tvil om jeg ville svare på dit indlæg, men det gør jeg så.

Hvorfor tror du ikke jeg har en jordisk chance?

Hvad skal jeg med 8 bit når jeg vil have 32 bit ?

Jeg synes da jeg har forkalaret det, bortset fra jeg ikke har snakket
switche -hvad synes du problemet er der?

Uddybning:
http://www-mmsp.ece.mcgill.ca/Documents/AudioFormats/WAVE/WAVE.html

Var det ikke det jeg skrev?

Snakker vi switche eller modstande ?

Næh men der er heller ikke nogen grund til at lade være når nu modstandene
er så billige.

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.

fordi den prE6%cision der skal til er fuldstE6%ndig urealistisk, og det er
inden
du begynder at se pE5% hvad der sker nE5%r du skal skifte mellem
forskellige output etc.etc.

min pointe var at hvis du gF8%r dig rigtigt umage kan du mE5%ske fE5% 8 bit
i reel oplF8%sning, resten er bare stF8%j.

Selv i det ideelle tilfF8%lde er 32 bit praktisk umuligt, i forhold til
line level
er den termiske stF8%j fra en 50ohms modstand noget der ligner 24bit SNR

De modstande du linker til 0.1%, 25ppm/K, Selv hvis du ku' matche dem
100%,
er 1 grads temperatur forskel allerede vE6%rre end ~16bit

lod dem pE5% et print med kobberbaner, kobber er 4000ppm/K

sE5%dan forstod jeg det ikke

begge dele og alt det uden om

og performance vil pE5% alle mE5%de vE6%re bedre i en 20kroners ic

min pointe er at det ville da vE6%re E6%rgeligt at du brugte tid/penge pE5%
et projekt
som kun ka' ende med noget der ikke blir godt.

resten af projekter er interesant nok, men at bygge DAC'er der kan
matche
IC'er man ka' kF8%be for smE5% penge det er ikke realistisk

-Lasse

Re: Bygning af DAC m.v.

Det tyder på at du intet kender fysikkens begrænsninger.

1. Du har ikke regnet på hvilken præcision modstande skal have

2. Du kender ikke Bolzmann. Det er ham, der (bl.a.) beskrev hvilken
støj, der er i modstande. Med den båndbredde, du lægger på til vil jeg
mene at 24bit er bedre end støjen. Men du kan jo selv prøve at beregne
hvilken båndbredde, du skal lavpasfiltrere til, hvis du har en fiktiv
converter med 32 bit. Du kan osse regne den anden vej, og finde ud af
ved hvilken temperatur støjen fra modstandende svarer til opløseligheden
i converteren.

Sikke noget vås, at en processor "har det bedst med ..32.. bit" En
moderne processor har serielle linjer af forskellig art, med DMA kanaler
til den slags. Så du skal alligevel til at lave noget seriel til
parallel omsætning.

Du har heller ikke overvejet hvilket dynamik område kildematerialet har.

Start med 8bit. Hvis du med det valg af modstande, du har vist, kommer i
nærheden af 12 bit (monoton/lineær) vil mange blive imponeret. Hvilket
grej har du, som kan måle/verificere, at du har opnået det, du vil?

God påske
Bo //

Re: Bygning af DAC m.v.

Jeg har aldrig prøvet SMD, men jeg har fundet nogle andre modstande.
Se mit andet svar, hvor det er bedre for 'gamle mænd'.

Arhh gammel er jeg da ikke - fra 1956, så jeg er stadig ung ;-)

Stig Johansen

Re: Bygning af DAC m.v.

HA! - Der havde jeg allerede scoret naboens datter, bag på min
trehjulede :-)

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign