Brummen i min gamle Beomaster 3000

Hej.

Jeg har hevet min gode gamle Beomaster 3000 op af en papkasse, hvor
den har ligget i ca. 7 E5%r.

NE5%r jeg sE6%tter strF8%m til, kommet der en brummen som om, der er for
meget spE6%nding. Har ogsE5% prF8%vet at skifte strF8%mindgangen fra 240 v.
til 220 v. pE5% skifteren bagpE5%. Udover dette fungerer den fint.

Hvad kan jeg gF8%re for at lF8%se dette problem?

PE5% forhE5%nd, tusind tak!

Mange venlige hilsner,

Magnus

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Fortælle, hvor "brummen" kommer fra.

nå ja og så få skiftet de indtørrede elektrolytter, eller få loddet
stelforbindelsrne efter.

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000
On 10 Aug., 23:47, "Klaus D. Mikkelsen"

Brummen kommer fra den boks hvor strF8%mmen gE5%r ind i - og altsE5% ikke
fra elektrolytterne. Lodningerne ser ogsE5% ud til at se ordentlige ud.
Vil I stadig sige at lytterne skal udskiftes?
PE5% forhE5%nd tak igen! :)

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Det er trafobrum. Der er en hurtig løsning og en rigtig løsning. Den
hurtige går på at smække trafo'en med en god hammer, den rigtige er mere
besværlig, for der skal trafo'en lakeres om.

Ja. Apparatet er ikke helt nyt mere og det er lytterne heller ikke...

Jesper Poulsen

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Tusind tak for hjE6%lpen alle sammen! :)

En masse hilsner, Magnus

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Købte en Quad 303 effektforstærker for et par år siden. Virkede, men så vist
heller ikke meget mere end det. Ulden "morfar-lyd" var hvad den kunne
præstere.
En udskiftning af _alle_ elektrolytter (de var fra '72) i apparatet samt
kondensatorerne i indgangen - nogle tantaler, skiftede dem til polyester,
mest af alt fordi gamle tantaler pludseligt kan kortslutte uden varsel,
hvilket vil resultere i stor spænding på indgangen og udelæggelse af det,
man sætter til at drive den. Skal da lige love for at der kom riv og go' i
den - så meget som der nu kan komme i en 45 watter (og det er nu trods alt
væsentlig mere end de PC freaks med deres PMPO "pap"watt vil tro). Væk var
morfar-lyden og den spillede igen som på Peter Walker's tid. Vil vove at
påstå den spiller væsentlig bedre end meget af det, der sælges i dag. Og
hvis ikke, så er det i hvert fald tæt på ;) Nul brum og kun meget lidt
susen - der er meget mere i moderne forstærkere.

Det siger lidt om hvad der er sket siden den blev introduceret i var det '67
el. '69 - lydmæssigt intet. Og dog, det der er sket er til det værre.
Fantastisk hvad man dengang kunne opnå med 9 transistorer pr. kanal - eller,
det er det IMHO i hvert fald hvis man ser i forhold til i dag.

Mvh
Morten

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Det gør det, for moderne forstærkere er baseret på FET'er og FET'er støjer.

Som følge af FET'er.

Ja, man har indført FET'er i kredsløbsdesignet. :-(

Jeg har persioneret min NAD 214 effektforstærker og "nøjes" nu med min
NAD 3020i - den er nemlig FET-fri :-)

Jesper Poulsen

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

| Brummen kommer fra den boks hvor strømmen går ind i - og altså ikke
| fra elektrolytterne. Lodningerne ser også ud til at se ordentlige ud.
| Vil I stadig sige at lytterne skal udskiftes?
| På forhånd tak igen! :)

Jeg påbegyndte en renovering af en gammel Beomaster 3000 for et par år
siden, ( er ikke færdig endnu :o), og den havde det osse med at brumme
voldsomt i opstarten. Det blev lidt mindre efter 10-15 minutter, dog uden at
forsvinde helt.
Da jeg pillede ladelytterne ud af den, kunne jeg bruge dem som rangle, så
tørre var de. Pudsigt nok lækkede de ikke, men ESR var hysterisk høj.

Mvh Ebbe

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000
| Hej.
|
| Jeg har hevet min gode gamle Beomaster 3000 op af en papkasse, hvor
| den har ligget i ca. 7 år.
|
| Når jeg sætter strøm til, kommet der en brummen som om, der er for
| meget spænding. Har også prøvet at skifte strømindgangen fra 240 v.
| til 220 v. på skifteren bagpå. Udover dette fungerer den fint.
|
| Hvad kan jeg gøre for at løse dette problem?
|
| På forhånd, tusind tak!
|
| Mange venlige hilsner,
|
| Magnus

Skift lytter i PSU som det første.

Mvh Ebbe

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

BF%BDmindgangen fra 240 v.

Er det i hC3%B8jttalerne eller selve apparatet der brummer?
SC3%A5dan som jeg kender B&O's konstruktioner, gC3%B8r du bedst i at stil=
le
spC3%A6ndingsomskifteren til 240V, officielt har vi jo nu 230V i
lysnettet, og B&O har en vis tradition for at lC3%A6gge sig tC3%A6t pC3%
A5%
komponenternes grC3%A6nsevC3%A6rdier.

Hilsen Kim

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000
KLIP

Sådan som jeg kender B&O's konstruktioner, gør du bedst i at stille
spændingsomskifteren til 240V, officielt har vi jo nu 230V i
lysnettet, og B&O har en vis tradition for at lægge sig tæt på
komponenternes grænseværdier.

Hilsen Kim
_____________________

Du skal helt klart stille spændingsomskifteren på 240V.

Det kan også godt være, at det hjælper med et par dioder i antiparallel og
en lyt igen i parallel med dioderne. Det forhindrer en
jævnstrømsmagnetisering, som kan opstå, hvis der er usymmetri i den positive
og negative halvbølge af netspændingen (forårsaget af f.eks.
enkeltensrettere i nogle ældre apparater).

Mvh Kurt

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

<Hej.
<
<Jeg har hevet min gode gamle Beomaster 3000 op af en papkasse, hvor
<den har ligget i ca. 7 år.

Hooooold nu lige engang alle sammen...
Før der kommer flere gætterier, skal vi vist liiiiiiiige ha preciseret
hvilken Beomaster 3000 der er tale om...!!
Er det den gamle med lodret alu-front og mekaniske skydere på fronten, samt
6 lodrette drejere på fronten til fastindstille FM med - som osse findes i
en 3000-II ???

Sekundært..:  Er der tale om mekanisk brum fra trafo' e.l., eller er det
brum i tilkobledehøjttalere???

Lars / Viborg

Re: Brummen i min gamle Beomaster 3000

Mit bud er du har gættet den rigtige model, for samme problem havde jeg
på min ny-indkøbte BM4000 i 1973 - trafoen blev skiftet på garantien.
Det vat helt tydelig mekanisk brum - der også forsvandt for så at komme igen
et par år efter. Klart en defekt i de trafoer der blev monteret i hele
rækken af
den model: 3000, -2, 4000 og sikkert også 4400, har dog ikke hørt det på
nogen af de 4 stk. 4400 jeg har i huset ligenu.

Mvh, Leif

Site Timeline