Brug af (li-ion)batterier

Edbpriser.dk henviser i dag i en nyhed til en udokumenteret artikel af
Eric Limer på gizmodo.com
http://www.gizmodo.co.uk/2013/06/how-to-take-care-of-your-smartphone-battery-the-right-way/
med gode råd om hvordan man bedst behandler sine batterier.

Det meste ser nogenlunde fornuftigt ud, men jeg undrer mig lidt over
rådet om ikke at lade batteriet fuldt op. Hvis det var rigtigt, havde
nogle producenter vel fundet på at sælge ladere, der stoppede ved 80%.
Og hvordan skulle man bære sig ad i praksis? Når jeg sætter fonen til
ladning ved sengetid, sætter jeg den ikke til at vække mig igen efter et
par timer, når den er nået til det rette punkt.

En almindelig specifikation på batterier er fx 1000 op- og afladninger,
og min erfaring fra laptops, hvor jeg sjældent bruger batteriet og det
stort set konstant holdes fuldt ladet, giver mange års holdbarhed. Og så
giver det jo også maksimal tid, når man har brug for det.

Jeg har også tidligere bemærket en anbefaling om at holde en ladning
lige over de 50% for at batteriet skal holde længst, men det er altså
ikke videre praktisk.

--
Niels P Sønderskov

Re: Brug af (li-ion)batterier

Min lenovo bærbar kan sættes til at skåne batteriet ved ikke at lade det
helt op .
http://lifehacker.com/5966576/prolong-laptop-battery-life-with-the-battery-care-settings-or-by-removing-the-battery-when-plugged-in

Re: Brug af (li-ion)batterier
Takker. Desværre duer ingen af rådene til MacBook Pro, men foreløbigt
har batteriet også holdt fint i tre år. Fuldt ladet og tilsluttet net
det meste af tiden.

--
Niels P Sønderskov

Re: Brug af (li-ion)batterier

Jeg har oplevet det samme som Anders Majland med en Thinkpad og Lenovos
strømstyring, dog virker deres strømstyring kun med Win7 (min TP bruger
nu XP).

Min Macbook fra tidlig 2009 - altså for over 4 år siden - har stadig det
batteri som kom med computeren. Kapacitet var nominelt 5500 mAh.

About This Mac -> More Info -> Power, uddrag:

Charge Information:
[...]
Full charge capacity (mAh) 5175

Health Information:
Cycle count 708
Condition Good

Det jeg har gjort er, at bruge min Macbook (og min TP med XP) efter
samme retningslinier som ville være gældende for TPen med Win7.

1. Aldrig bruge den i længere tid på opladeren.
2. Altid aflade batteriet lidt inden computeren lægges væk, så batteriet
ikke er fuldt opladet.

Min konklusion er, at det slider enormt på batteriet at bruge computeren
på opladeren, når batteriet ellers er opladet. Og det slider i det hele
taget på batteriet når det er enten fuldt opladet eller (næsten) helt
afladet i længere tid.

Jeg ser ofte TV (Elgato Netstream DTT) på min Macbook. Så snart den
grønne LED lyser slukker jeg for opladeren, hvis den er tændt. Opladeren
sidder i en Sartano fjernbetjent radiostyret stikkontakt og det er bare
et tryk på dens fjernbetjening.

På nuværende tidspunkt i batteriet livscyklus "koster" en TV film ca 30
pct. Men det er langt at fortrække fremfor at fortsætte på opladeren, på
gr af slidtagen.

Prøv selv hvad den maksimale tid på batteri som du kan opnå nu er med
din MBP (eller check den med About This Mac osv).

--
Ikke ham på Facebook.

Re: Brug af (li-ion)batterier
For mig ser det ud til at man godt kan spare besværet. Fx fortsætter den
jo ikke med at lade, når den er oppe:

   Oplysninger om batterispænding:
   Resterende kapacitet (mAh):    4660
   Fuldt opladt:    Ja
   Oplader:    Nej
   Fuld ladekapacitet (mAh):    4755
   Oplysninger om batteritilstand:
   Antal cykler:    139
   Betingelse:    Normal
   Batteri installeret:    Ja
   Strømstyrke (mA):    0
   Spænding (mV):    12473

I øvrigt tak for den engelske udgave fra din, som gør det lidt nemmere
at forstå undersættelsen 'Betingelse'.

Denne er fra 2010 og jeg ved ikke hvad kapaciteten har været fra start.
Hvis den også er startet med 5500 mAh, er det selvfølgelig gået mere
tilbage end din.

--
Niels P Sønderskov

Re: Brug af (li-ion)batterier

<snip>

Det er en uMBP, så kapaciteten har været væsentlig over 5500 mAh,
nominelt 6500 mAh. Iflg Apple skulle batterierne i din model kunne holde
80 pct ved 1000 cyklus, 5200 mAh, hvis du behandler det ordenligt.

Dit batteri er allerede mere slidt efter bare 139 cyklus. Og batteriet
får Betingelse Normal istedet for God.

--
Ikke ham på Facebook.

Re: Brug af (li-ion)batterier [fejloversættel se]

Hej!

"Betingelse" er en fejloversættelse - er med meget stor sandsynlighed
oversat fra eng. condition.

Eng. condition (se http://iate.europa.eu/iatediff/ ) burde have været
oversat til akkumulatortilstand.

/Glenn

Re: Brug af (li-ion)batterier

Ups - jeg må vist heller lægge vanerne om...

Tak for anbefalingerne!

--
Niels P Sønderskov

Re: Brug af (li-ion)batterier
(Svar sendes til dk.teknik.elektronik )

Hej Niels

Min anbefaling til dig er at benytte din bærbare dims som du har lyst
til, men huske at dimsens akkumulator ikke bør opbevares for lang tid
ved høje temperaturer - f.eks. en aflåst bil i fuld sol.

Det er nærmest flueknepperi at akkumulatorkapaciteten er gået fra 5500
mAh til 4755:

(5500-4755)/5500*100 ca.= 14% kapacitetstab på 3 år

-

Hvis man kunne vælge Li-ion teknologi ville jeg vælge LiFePO4 (LFP) og
f.eks. gerne fra A123Systems, som hævdes at kunne holde 10-15 år ved
fuld brud:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-jern-fosfat-akkumulator

-

Test af LiFeBatt-akkumulator baseret på LiFePO4:

SANDIA REPORT
SAND2008-5583
Unlimited Release
Printed September 2008
Selected Test Results from the LiFeBatt
Iron Phosphate Li-ion Battery
Thomas D. Hund and David Ingersoll
Prepared by
Sandia National Laboratories
Albuquerque, New Mexico 87185 and Livermore, California
http://www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
Test results have indicated that the LiFeBatt battery technology can
function up to a 10C discharge rate with minimal energy loss compared to
the 1 h discharged rate (1C).
The majority of the capacity loss occurred during the initial [!] 2,000
cycles, so it is projected that the LiFeBatt should PSOC cycle well
beyond 8,394 cycles with less than 20% capacity loss.
[See graph pdf-page 23]
[ Read: 48% capacity available at -30°C. ] [ meget brugbart! ]
[ Read: 65% capacity available at -20°C. ]
[ Read: 74% capacity available at 0°C. ]
3.8 Over Voltage/Charge Abuse Test
In Figure 16 the events in an over charge/voltage abuse test are
documented. Initially, as expected, the cell voltage increases quickly
while being charged at 10 A, but then slowly increases after 4.7 V. The
cell voltage slowly increases for about 30 minutes while the cell
temperature continues to slowly rise to about 100 °C at which time cell
voltage spikes to the maximum value of 12 V. At about 110 °C the cell
vents liquid electrolyte without any fire or sparks and then
open-circuits at 116 °C. After open-circuiting and a loss of
electrolyte, the cell looses all voltage at 120 °C. The data acquisition
shuts down due to a no voltage condition, but temperature is manually
monitored until the cell reaches its maximum value at 160 °C about 20
minutes after the cell open-circuited.
...."

Nyeste LiFePO4 udvikling - kan vistnok ikke købes pt.:

.12. mar 2009, Gennembrud i batteriforskning giver lynopladning på få
sekunder:
http://ing.dk/artikel/96999
Citat: "...
Derfor valgte de at arbejde videre på en anden type, nemlig
lithium-jern-fosfat blandingen, som har langt bedre termiske egenskaber
og derfor kan belastes hårdt. Desuden er den billigere og mere miljøvenlig.
Dermed bliver lithium-jern-fosfat batterier med ét slag en brugbar
teknologi til elbiler.

Det bedste er, at de materialer, der er i brug, er de samme, som
industrien bruger på lithium-jern-fosfat batterier i dag. Det er kun
fremstillingsprocessen, der ændres.
..."

11 March 2009 Lithium batteries charge ahead.
Researchers demonstrate cells that can power up in seconds:
http://www.nature.com/news/2009/090311/full/news.2009.156.html?s=news_rss
Citat: "...
That seemed to be the case for lithium iron phosphate (LiFePO4), a
material that is used in the cathode of a small number of commercial
batteries. But when Ceder and Kang did some calculations, they saw that
the compound could theoretically do much better. Its crystal structure
creates "perfectly sized tunnels for lithium to move through", says
Ceder. "We saw that we could reach ridiculously fast charging rates."
The authors helped the ions by coating the surface of the cathode with a
thin layer of lithium phosphate glass, which is known to be an excellent
lithium conductor. Testing their newly-coated cathode, they found that
they could charge and discharge it in as little as 9 seconds.
..."

-

Test af LiFePO4-akkumulator:

Nail penetration testing A123 Li-ion [ one of the best LiFePO4-batteries ]:

http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4

-*-

Sammenligning med andre Li-ion (non-LiFePO4):

Exploding Laptops on Good Morning America:

http://www.youtube.com/watch?v=zvTRKKS0wpo

Nail penetration testing Standard Li-ion:

http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM

World's Most Dangerous Battery!:

http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4

Modify Li-Po Battery Nail Penetration Test:

http://www.youtube.com/watch?v=8vdOC8dN3_I

18. okt 2010, Forulykket jumbojet var fyldt med litiumbatterier:
http://ing.dk/artikel/113061
Citat: "...
Det er endnu ikke fastslået, at batterierne var brandårsagen, men det er
velkendt, at det brandslukningsudstyr, der anvendes i cargoflyet er
Halon 1301, ikke er effektivt ved slukning af brande i litiumbatterier.
..."

5. aug 2011, Lithium-lastet fly brændte da det styrtede:
http://ing.dk/artikel/120976

17. jan 2013, Dreamliner-flyets batterier har gammeldags og ustabile
katoder (men er alligevel blevet godkendt til bl.a. flybrug?):
ing.dk/artikel/dreamliner-flyets-batterier-har-gammeldags-og-ustabile-katoder-135672

/Glenn

Re: Brug af (li-ion)batterier

Nu menes kapaciteten også at have været 6500 mAh fra fødslen, så det er
lidt værre end din beregning, men jeg er nu også meget godt tilfreds med
at den efter de tre år er 'normal'. Især hvis jeg formodes at have
mishandlet det stakkels batteri.

Hvorom alting er, nu vil jeg prøve at eksperimentere lidt med det og se
hvordan det går. Måske har batteriet godt af at blive brugt lidt en gang
imellem.

I øvrigt tak for dine testresultater med videre.

--
Niels P Sønderskov

Re: Brug af (li-ion)batterier

Hej Niels

Fandt ved et tilfælde denne relevante artikel:

26. februar 2010, Batterimyter: Er det skidt at lade strømstikket sidde
i den bærbare?
En god batterilevetid gør forskellen på, om det er en fornøjelse eller
en plage at bruge en bærbar pc. Men er det rigtigt, at man skal sørge
for at aflade batteriet jævnligt, eller at man skal fjerne opladeren,
når batteriet er fuldt?:
http://www.version2.dk/artikel/batterimyter-er-det-skidt-lade-stroemstikket-sidde-i-den-baerbare-14020
Citat: "...
3) Det slider på batteriet at sidde i strømforsyningen
Men selvom batteriet ikke bliver brugt, så bliver det alligevel slidt.

»Samtidig med at batteriet sidder i en bærbar pc, så bliver det varmet
op af processoren. En høj temperatur på bare 40 grader og en høj
opladningsspænding er ikke godt,« forklarer Per Jørgensen Møller.

Konklusion: Delvis myte. Strømforsyningen slider ikke, men høj
temperatur i dockingstationen gør.
..."

/Glenn

Re: Brug af (li-ion)batterier

Bruger jeg pc'en på min pind på arbejde eller ved min hjemmearbejsdplads
"docker" jeg den og den lades. Når den bruges alle andre steder er det så på
batteri og da jeg har et stort batteri i er det sjældent at jeg er nødt til
at gribe efter opladeren. Den klarer fint 3-4 timers arbejde uden ledning og
det er tilstrækkeligt.

Det er produceret 2011-07-16 og taget i brug 2011-10 så det er nu to år
gammelt.
Design capaciteten er 86.58Wh og kapaciteten er nu opgjort til 72.74Wh

/A

Re: Brug af (li-ion)batterier
Der megen god læsning om batterier her http://batteryuniversity.com/

Re: Brug af (li-ion)batterier