Boardhouses - anbefalinger?

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View

Hvad kan i anbefale af boardhouses derude til billig prototypefremstilling
af dobbelside print?

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer.

Peter



Re: Boardhouses - anbefalinger?

Quoted text here. Click to load it

leiton.de

priskalkulator på nettet, levering til tiden,
god kvalitet.
Og så sender de en lille pose vingummibamser med :o)

/Bo.



Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it

Jeg har prøvet Gold Phoenix og Olimex til hjemme fuskeri, og skrevet en
side med sammenligningen: http://dren.dk/goldenphoenix.html

Kort fortalt er leveringstiden og prisen pr. cm² i samme nabolag, men
kvaliteten er noget højere hos GP.

Det eneste Olimex kan vinde på er at deres minimumsordre er mindre.

--
  Flemming Frandsen - http://dren.dk - YAPH
  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it

Ok, jeg tror jeg må prøve mig lidt frem med alle 3 fabrikanter nævnt af dig
og Bo Braendstrup.

Men jeg vil meget gerne have lidt vejledning i genereringen af gerber filer,
det kan jeg ikke helt gennemskur.

Jeg bruger Eagle 5.10. I mit CAM vindue kan jeg vælge GERBER_RS274X og
navngive en output fil.

Skal jeg lave filer for hver enkelt sektion, dvs. top og buttom layer,
soldermask og componentprint, evnt. mere. Skal det ligge i hver sin fil?
(jeg kan se den genererer 2 filer for hver sektion, en med koordinater og en
med noget info).

Olimex har den ide at de "spiser" 0,1mm af drilldiameteren når de laver en
gennemplatering. Det vil jeg naturligvis undgå. Kan jeg med et 0,7mm hul
defineret i et library, bagefter ændrer direkte i gerber filen hulstørrelsen
til 0,8mm og så løbe problemet på den måde? (det kunne jo nemt laves med en
søg og erstat funktion).

Håber i kan hjælpe mig lidt derude....

Peter



Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it
Ja, yderst til højre (ved 1-klik på gerb274x.cam) står der at den vil lave
de nævnte filer, fx  *.SOL for solder side
Som dette:
Generates Extended Gerber Format
This CAM job consists of five sections that generate data for a two layer
board.

You will get five gerber files that contain data for:
component side *.cmp
solder side *.sol
silkscreen component side *.plc
solder stop component side *.stc
solder stop solder sid *.sts




Quoted text here. Click to load it

Kik på newsserveren news.cadsoft.de
De har en del snak, fx om hvad man kan definere i DRC opsætning. Det ville
jo være smart om du kunne specificere +0.1mm i drc på hullerne.

Men jeg synes ellers andre "huse" går efter at lave den færdige hulstørrelse
som ønsket. Jeg har prøvet Olimex, og mener ikke det var et problem jeg
bemærkede dengang.

PS: Et par links jeg har liggende (ikke kontrolleret idag):
http://elektorpcbservice.info/phpbb/download/EK_DesignGuide.pdf
http://elektorpcbservice.info/phpbb/viewtopic.php?f14%&t20 %
Og en gerber viewer, så du kan se om filerne ligner det du ønsker
http://www.softsea.com/review/Fab-It-2007-Gerber-Viewer-Edit.html

Christen Fihl



Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it
Ja, det vil være fikst, men så vidt jeg kan finde ud af så er det faktisk
bare at rette den definering af hullerne i den gerber drill file, og så er
det jo legende let at lave den rettelse.

Quoted text here. Click to load it
Det står højt og tydeligt på deres hjemmeside og et par andre steder kan jeg
læse om folk der har haft problemer - fordi ikke vidste det.

Quoted text here. Click to load it

Takker, jeg kigger på det!

Peter



Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it

her er en step-by-step vejledning: http://www.olimex.com/pcb/pcb-FAQ.html#e =
agle


Quoted text here. Click to load it
rrelsen

jeg tror at hvis du under drc E6%ndrer "restring" for pads
og via'ertil en op til en vE6%rdi der er tilpas meget stF8%rre end design
rules sE5%
vil det virke
ellers er der er en risiko for at nE5%r du lavet hullet stF8%rre bliver
F8%en for lille
til hullet og overholder ikke design rules

jeg ka' ikke huske prislejet men sidst jeg lavede hjemmestrik fik jeg
fra
http://www.pcb-pool.com det var meget bedre kvalitet end olimex


-Lasse

Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it

Jeg har lige haft brugt leiton.de efter Bo's opfordring.

Super god service, man fik straks alt på plads, pris og leveringstid, og
de kom præcist som aftalt, flotte print, intet at udsætte, og så var der
lige lidt slik med også :-)

Kan kun anbefale dem!

// Per.

Re: Boardhouses - anbefalinger?
Quoted text here. Click to load it

Det lyder godt, dem må jeg prøve! Umiddelbart syntes jeg de virkede lidt
smådyre, og med et lidt snørklet prissystem men det må jeg lige kigge lidt
mere på.

Sender du gerber filer til dem eller dine CAD filer? er der noget jeg skal
være opmærksom på? Olimex har nogle specifikke krav der SKAL overholdes før
de vil gøre noget som helst. Har leiton.de det samme eller hvordan arbejder
de?

Peter



Re: Boardhouses - anbefalinger?

Quoted text here. Click to load it

Du får hvad du betaler for. Vi har droppet Macaos helt, til fordel for Leiton.
Du skal bruge deres priskalkulator.
Du kan sagtens afbryde dit køb før du står ved kasse et.
Regn med at minimumsprisen er mellem 500 og 600 kr,
uanset printstørrelse og antal print. Husk at print nummer to, tre og fire
sjældent koster mere end et coin offer fra McD.

Send altid gerber 274 extended. Dette format indeholder alle nødvendige
oplysninger
om aperturstørrelser og alle D-kode definitioner.
En fil for hvert lag. Læg helst lidt informativ tekst på hvert lag. Alting
plottes set fra oven.
Lav en outline eller i det mindste hjørnemarkeringer, på dit print, på alle lag.
Du skal også sende en drillfil der beskriver hvor hullerne skal bores.
Og en fil der fortæller hvor store hullerne er.
Drillfilen er almindeligvis i excellon absolut format,
og den tilhørende "tool file" fortæller at H1 er 0,5mm, H2 er 0,8mm osv.
Tool file skal også fortælle hvilke huller der er gennempletterede, og hvilke
der ikke er.

Alle printfabrikanter har et sæt regler for hvad de kan/vil lave.
Så længe du overholder technology constraints (mindste lederbredde, mindste
isolation,
annularring/borehuldiameter forhold, borehuldiameter/boredybde forhold) som
beskrevet
på deres side, er der ingen problemer. Leiton er langt foran Olimex hvad dette
angår.

Leiton "spiser" ikke diameter af dine pletterede huller. De ved at den diameter
du angiver
er den endelige diameter. Så de bruger et bor der er lidt for stort. Nøjagtig så
meget for stort
at det pletterede hul får den diameter du har specificeret.

Spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet.

/Bo.


Site Timeline