Blæser med RPM feedback

Hejsa,

Jeg sidder her med en blæser fra min PC.
Den har 3 tilledninger, sort, rød og gul.
Rød og sort er plus og minus. Gul er signal
retur til pc'en.
Men er dette signal relativt til plus eller minus?
Jeg vil nemlig gerne indskyde en regulator på
blæseren, men ved ikke om det skal gøres på plus
eller minus siden.

/Morten %-)

Re: Blæser med RPM feedback
On Sat, 19 Aug 2006 11:51:24 GMT, Morten Guldager

Relativt til minus, så du skal indskyde "noget" i plusledningen. Brug
dioder, det gør at du får bedre startmoment, evt. med en 1000uF i
parallel med dioderne. 5-8 1N400x vil være passende.

Re: Blæser med RPM feedback

Min tanke var at lave en aktiv temperaturregulering. Som også havde
en eller anden "sikker start" funktion. Min ide gik på at bruge denne
feedback ting til at lade kredsløbet give max spænding hvis blæseren
står stille.

Det må kunne klares med et par transistorer og lidt diskrete komponenter.

/Morten %-)

Re: Blæser med RPM feedback [købe eller gør det selv]

Hej Morten

Medmindre du selv vil lave en temperaturregulering, kan du købe en
færdig - skæv til overclockere:

Temperaturregulering med temperaturudlæsning:
http://www.casecooler.com/temmonandfac.html

"T-Balancer Intelligent Fan Controller TBAN-SL4"
Joe Citarella - 12/21/04
http://www.overclockers.com/articles1162 /
Citat: "...Right off the bat, be assured that this is NOT a simple
rheostat fan controller - it's far more than that (Data Sheet HERE.)..."

http://www.t-balancer.com/english/Modelle.htm

The T-Balancer offers numerous features to ensure an optimal
performance, security and silent operation of the PCs and Servers:
http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_xl.htm

Super de Luxe med "overliggende knastaksler":

The T-Balancer bigNG:
http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_bigng.htm
Citat: "...
The T-Balancer bigNG is the first 4-channel controller for air and
watercooling with patented Dual Mode Technology (DMT). You can choose
whether you want to power each channel analog or with PWM. The
T-Balancer bigNG delivers pure analog voltage up to 20W per channel (40W
with PWM). This way you can even connect water pumps or Peltiers.
The bigNG will be delivered by standard with 4 thin analogue sensors and
2 precise digital sensors. Due to the high absolute accuracy of the
digital sensors you can calibrate the rest of your system to it. Using
all available extension you can control all together 10 analogue
sensors, 8 digital sensors and 2 flowmeters.
..."

-

Gør-det-selv

simpel:
http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/fan-reg.htm

Bruger individuel temperaturstyring, men checker ikke blæsernes signaler:
Fan speed controller:
http://jos.vaneijndhoven.net/fancntl/index.html
Citat: "... After some bad experiences with commercial fan speed
controllers in the PCs in my home, I decided it would be easy to build a
better one myself. Indeed, after a few evenings, I obtained these
results..."
http://jos.vaneijndhoven.net/fancntl/fan_schematic.pdf
http://jos.vaneijndhoven.net/fancntl/fan.c

2/16/2006, Use a PWM fan controller in an EMI-susceptible circuit.
Control it with either an external negative-temperature-coefficient
thermistor or a PIC microcontroller and its SMBus serial-data bus.
http://www.edn.com/article/CA6305351.html

Kilder:
    1.  "Fan Speed Controller and Fan Fault Detector Family," Microchip
Technology Inc, 2002,
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/21604c.pdf
    2. SMBus PWM Fan Speed Controllers with Fan Fault Detection,
Microchip Technology Inc, 2003,
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/21737a.pdf

/Glenn

Site Timeline