Binært ur vha. LPT - vurdering - Page 2

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Kald mig langsom, men jeg har stadig ikke forstået hvad ulempen er ved at
sænke spændingen med en zener-diode (eller et par normale dioder i serie)...
Vil det ikke i et simpelt system som det her give samme resultat? Altså at
få sænket spændingen til det ønskede?

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

serie)...

Fordi at det ikke handler om at sænke spændingen, men i stedet om at
begrænse strømmen. Du har såmænd bare ikke forstået hvordan en lysdiode
fungerer. Ville du nogensinde bruge en zenerdiode uden formodstand ? Nej vel
! En lysdiode er en slags zenerdiode i sin funktion, lysdioden vil til
enhver tid forsøge at holde spændingen konstant. Dvs. over et interval på
nogle mV vil strømmen gå fra 0 og til for meget for lysdiodens
velbefindende. Akkurat som spændingen over en zenerdiode, eller almindelig
diode, forbliver næsten ens, uanset strømmen gennem den. Derfor skal
lysdioder "reguleres" med en modstand eller en konstantstrømsgenerator.
Måske kan Du nøjes med den strømbegrænsning der findes i din TTL-kreds, men
det er dårligt design at gøre det.

mvh
Orla

Site Timeline