Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Jeg har fået et LCD modul, som stammer fra Brinck Elektronik (25
kroner, svjh). Jeg har dog ikke den fjerneste ide om, hvordan man
interfacer til det. Der sidder en MC68HC908 chip på modulet.

Jeg har ikke kunne finde nogle referencer på det overhovedet.

Jeg har smidt et billede af hver side af modulet her:
http://www.gen-v.net/~thomas/lcdisplay-front.jpg
http://www.gen-v.net/~thomas/lcdisplay-back.jpg

Enhver hjælp modtages med kyshånd.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Så vidt jeg kan se, er det EDT der har produceret det.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

En hurtig søgning på EW10229YLY (som er typenummeret), viser at der er tale
om et "Custom Character Module".
Jeg tvivler på du kan finde dokumentation på det når der er tale om et
kunde-specikt display.

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Du finder for øvrigt producentens hjemme side på http://www.edtc.com
En søgning på dit partnummer på http://www.edtc.com/EDT/Products/ giver
desværre ingen hits fordi der er tale om et "Custom-display", men måske kan
du finde et der ligner elektrisk.

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

EDT har en mailadresse. Man kan vel spørge dem ??

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Det kan man, men EDT bør ikke udlevere dokumentation for et kundespecifikt
produkt, som en anden kunde har betalt for at få udviklet.

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

custumdesigned charactermodule, produceret af EDT, og formodentligt
solgt til en kunde gennem GLYN i tyskland.

kilde: Google ("EW10229YLY")

Bo //

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Fra det faktum at det er 14 pinner for tilkobling nede pE5% kortet er
det
sannsynlig at det fF8%lger en standard Hitatchi protokoll.
Se f.eks: http://www.myke.com/lcd.htm

Hilsen Rune i Oslo

                              +++ATH

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Nej, det er IKKE ret sandsynligt. Hvis du kigger printet fra
komponentsiden, vil du se at den væsentlig del af benene (databenene) er
routed til mikroprocessoren. Processoren er givet vis programmeret til
enten at vise nogle faste informationer, eller til at kommunikere serielt.

Men med et varmt strygejern kan man vel fjerne processoren, og lade som
om den aldrig har været der.

Utroligt, hvad der sælges for kun 25 kroner :-)

Bo //

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Fra det faktum at det er 14 pinner for tilkobling nede på kortet er
det
sannsynlig at det følger en standard Hitatchi protokoll.
Se f.eks: http://www.myke.com/lcd.htm

Så langt er jeg enig, men hvorfor er det så kundespesifisert? Jeg antar at
du fåt aha opplevelse vedrørende karaktergenerator og tegnsett.

HM

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Det kunne også have noget med den fysiske størrelse at gøre. Jeg har aldrig
set et standard modul med de dimensioner.

Derud over er jeg enig med Bo i at der må være en årsag til at man har
monteret en microcontroller (MC68HC908) på modulet. Det gør man normalt ikke
på et almindelig standard karakter-display, der anvender Hitatchi
protokollen.

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Hva heter IC5?  DS3695 eller tilsvarende? Går banene fra pin6 og 7 til
conectoren til venstre? Er to av lederene på conectoren tilkoplet VCC og
GND?

HM

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Det ser sådan ud, og der er plads til at montere en termineringsmodstand
på R24. Kvalificeret gæt er at det er tilpasset een eller anden
multidrop protokol.

Men så er sagen jo enkel:

-processoren er med flash memory, den har RS485 interface, på samme side
som glasset sidder en række jumpere der satter adressen, display'et
sidder på en port på processoren og CON4 er til programmering af den.

Fat en compiler og skriv noget nyt software til tingesten !

Bo //

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Mitt gjett er:
http://www.modbus.org

HM

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Muligvis. Det passer med 4 tråde. 2 med kommunikation, men de andre to
skulle så være til 24V DC, og der er ikke nogen regulator på printet.
Men den kan jo ligge et andet sted.

Bo //

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Det er et modigt gæt.
Det er jo blot en af de mange protokoller, der anvendes sammen med en RS485
hardware grænseflade.

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Jeg syntes umilbart det er noget der ligner et display Danfoss/Siemens
har/bruger i et af deres produkter.

Jeg mener det er CAN databus den kører med, men tager jeg ikke helt fejl kan
du ved at lodde trancieveren og kredsen af bruge det som standard display på
de 14 ben.

custom charecter mener jeg kommer til baggrund i at der er nogle store chars
foroven, det kan du måske se ved at vippe de i lyset, på hver side er der
nogle helt små chars og neden under er der 2*20 alm chars ca.

Jeg kan måske vende tilbage med mere information... men det er som sagt ikke
sikkert det er samme LCD....

btw.. det sorte stik på fronten mener jeg kunne være til et keyboard ;)

Kasper

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

IC5 er en DS75176bm, som vist er en RS485/422 transceiver. Jeg skal
lige bruge lidt mere tid til at følge printbanerne.

Det lyder helt rigtigt. Det ser ud som om, at der er 7 tegn i øverste
linie,  plus 6*2 helt ud til højre. Nedenunder er der 2*20 tegn.

Indtil videre er det nu ellers et meget godt gæt. Jeg håber du kan
finde noget mere info.

Oho, jeg håber du finder ud af noget mere :-)

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?

Nu har jeg lige forhørt mig, hvis du fortæller hvilket nummer etc de har ved
brink så kan jeg fortælle dig mere info, så du kan få det op at køre.

Mvh

Kasper

Re: Billigt LCD fra Brinck, men hvad er det?
ved

Det er højst sansynligt et danfoss display med varenummeret 085U3349 , jeg
ved ikke hvilken afdeling, men det kunne i format godt minde om noget fra en
Flowmåler (idag Siemens), det er i hvert fald ikke et Danfoss Drives
display, så jeg kan desværre ikke hjælpe, men måske er der andre Danfoss
folk der kigger forbi

-Steffen

Site Timeline