Bevægelsesføler til uP interfacing

hvilken bevægelsesføler (eller hvordan laver jeg en sådan) kan man bruge
hvis den skal interfaces op mod en microcontroller som f.eks. PIC16F84?

Det skal helst virke på samme måde som en af de der bevægelses-tænd-sluk
lysstyringsdimser (har glemt hvad de hedder)!

Mvh / Preben Holm

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl
?vat=0&dok22%7624.htm

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Den er godt nok halvdyr!

Nogen der kender billigere løsninger?

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
Hejsa

Køb en billig lampe med føler, og hiv elektronikken ud, og brug hhv. lampen
og føleren til hver sin ting.

Mvh Hauge

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Nogen der ved om sådan nogle "fætre" eller lignende IR dimser fås i DK:

http://glolab.com/pirparts/pirparts.html

den koster hos glolab "kun" 4$ stykket, så det er jo ikke så galt.
Desværre synes jeg det er lidt vovet at bestille når man blot skal
skrive ens VISA kort nummer ned i en mail...
Dernæst kan jeg ikke se hvad fragten løber op i når det er til DK. Det
kommer nok til at koste lige så meget som 10 PIR325.

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Farnell har noget der ligner.
Lagernr: 5084921 IRA-E712ST3 fra murata.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis det bliver misbrugt er det banken der hænger på det - med mindre du har
gjort noget groft uforsvarligt (under hvilket ovenstående imho. ikke
falder)...

/A

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Well, farnell er væsentligt billigere - kun omkring 20 kr pr. stk -
dertil skal der dog regnes 140 kr. i fragt, men det kan være jeg kan
bestille sammen med nogle andre og få det hjem på den måde ;-)

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
bevægelses-tænd-sluk
har

A' hvad? Det er da kun 40,- i fragt????

/A

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Niks! 60,- plus moms.

/Bo.

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

For at være helt præcis. Nu har jeg ikke tænkt mig at bestille for over
1000 kr. hos dem - og så er det 140 kr. i fragt + moms.

Ellers er det 40 kr. + moms, når man er over 1000 kr i ordre

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Ah, ok! Nye tider... :-(

/Anders

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
Jeg ser i tråden, at du bliver anbefalet, at købe dels det diskrete PIR
følerelement, og dels at pille elektronikken ud af en færdig enhed.

Begge løsninger kan potentielt give dig problemer tror jeg.

Det diskrete PIR føler element kræver noget fintfølende analogt forstærker
elektronik, da der så vidt jeg husker arbejdes med Nano Ampere.
Desuden er det lidt af en videnskab at lave noget software der ikke reagerer
på alt muligt andet end en person der bevæger sig rundt i rummet.
Endeligt kræver et PIR element et specielt filter/linse for overhovedet at
fungere.
Det ses på det stykke buede plast der sidder foran elementet.
Der er ligesom lavet små firkanter eller streger i plasten.
Dette er en såkaldt Fresnell linse.
Uden den virker dimsen ikke.
Derfor kan man heller ikke bare tage elektronikken ud af kassen og bruge den
til noget andet.
Så skal man i hvert fald tage linsen med.

Mit bud ville være at købe en PIR ( bevægelses ) sensor til en tyverialarm.
Den har det hele inklusiv et kontaktsæt der bryder ved bevægelse.
Den skal forsynes med 12V typisk 15 - 60 mA.

En sådan burde kunne anskaffes for en hund.

Lars M. Johansen
Odder

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Ja, der skal en enkelt opamp eller tre til som foreslået på glolab.com

Du tænker på kraftig sollys?

Den koster et par og tyve kroner. Man kan jo godt undvære den - den gør
ikke andet end, at den afbøjer alle stråler mod "center" for linsen.
Uden linsen vil afstanden på PIRen dog ikke virke særlig godt.

Well, du skal være yderst velkommen til at finde den til en hund - hvis
den kan fås for en hund, så vælger jeg da bare den løsning - de priser
jeg har set ligger dog desværre over 200, for en sådan!

Mvh / Preben Holm

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
Hejsa

Eller igen, bare købe en lampe med sensor for 75 kr. i det lokale
byggemarked, så får man også lys på tilværelsen.

/Hauge

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

De der lamper til 75 kr. med sensor - hvilket nærmeste byggemarked har
du set dem i?

Og glædelig jul til dig også (og alle andre der læser denne tråd)!

De bedste julehilsener fra
Preben

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
Jeg har faktisk lige købt 2 batteri lamper med PIR i netto for 25.- /stk
De forsynes med 4xAA (6V, mon ikke de virker på 5V) og tænder en 4.8V
lampe i 20s ved bevægelse - det skulle være ret nemt at interface til uP

Det kan vist ikke gøres billigere...

/carsten

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Okay, jeg vil tjekke min nærmeste netto på mandag så ;-)

Julehilsener
Preben

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing

Selve PIR elementet reagerer på temperaturforskelle mellem det to halvdele af
sensoren. Og uden noget speciel optik foran sensoren er der ingen forskel, når
noget varm bevæger sig foran PIR'en.

Fresnell virker som en hel masse små forstørrelglas sat ved siden af hinanden.
Det opdeler så området foran PIR'en i masse opråder som en person så bevæger sig
imellem, og giver altså de ønskede ændringer af temperaturen mellem PIR
elementets to halvdele.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Bevægelsesføler til uP interfacing
sig

Det lyder meget rigtigt - men det ene element i PIR'en kan ikke se alt
det det andet element kan se - så faktisk virker PIR'en når du er tæt på
  (eller det har jeg læst den gør)... Men det skal jo være ganske nært
hold eller fra nogle mærkelige vinkler.

Nu koster Fressnell linsen jo ikke særlig meget - så det er næppe noget
problem!

Site Timeline