Beregning af sikring til trafo ?

Hej :)

.... jeg har glemt hvordan man beregner en sikring til sætte foran en
trafo på 240 V siden

fx

Trafo 24W (12V x 2 A) -> 240V ?? sikring

RaZoR :)

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Kig på effekten. 24W er gældende ved både 230 og 12 volt.

24W/230 volt = 104mA + lidt varmetab.

Gå efter en 160mA sirking

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Er der ikke noget med en start strøm hvis der kommer en ensretter og en lyt
bagefter man skal huske at tænke på også...

Kasper

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Hvis transformatoren ikek kan levere mere end 2A kan ladestrømmen i
kondensatoren ikkE blive over 2A.

Re: Beregning af sikring til trafo ?
strømmen i spolen ændres jo heller ikke momentant - derfor vil spændingen så
blive hevet i bund af de "tomme" lytter...

Rasmus

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Jo, det eneste strømbegrænsning der er ved den idelt sekundært
'kortsluttede' trafo er leakage-induktansen + ohmske fragmenter rundt i
kredsløbet.

/C

Re: Beregning af sikring til trafo ?
det skal være en Træg sikring... det gælder vist altid når man snakker om
sikring foran trafoer...

Rasmus

Re: Beregning af sikring til trafo ?
On Wed, 09 May 2007 17:22:29 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

ok takker :)

RaZoR :)

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Hvad med magnetisering, syn's du ikke den skal med i regnskabet også??

/C

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Hvor meget er den da ?
Sikringen er 150% af nominel strøm.

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Det er utrolig svært at sige, men et sted mellem 3% og 30%...!! Den er bl.a.
afhængig af transformerens fysiske udformning. På en ringkerne er den typisk
meget lav. Generelt er %mag invers proportional med transformerens aktive
effekt.

I NoOnes tilfælde ville jeg

* Anvende en træg sikring i størrelsen 400mA-800mA på primær side (Den skal
kun beskytte mod kortslutning). Størrelsen ville jeg vælge efter
inrush-strømmen (Sekundær bro/lyt -> 800mA)
* Anvende en overbelastningssikring på sekundær side. Denne kan være udført
som smeltesikring, PTC, elektronisk, ... (En 78xx kan også betragtes som
strømbegrænser)

/C

Re: Beregning af sikring til trafo ?

bl.a.
typisk
skal
udført

TJaaa.

Dette er faktisk ikke så enkelt. Det er meget vanskelig at beregne en riktig
sikring for en trafo.

Om sekundæren av trafoen har en likeretter, og store kondensatorer, kan man
enkelt si at spenningen /motstanden i primæren X 2 = den maksimale strøm som
kan gå. Til Lyttene har blitt oppladet. Det er derfor vanskelig å beregne
riktig sikring for en ringkjærne trafo, med liten motstand.

Om motstanden i primæren er 12 Ohm, vil den ekvivalente transformerte
motstand i sekundæren bli det samme. Om vi tar 240 volt/24 Ohm blir dette
faktisk 10 A. Dette er den momentane strøm, som vil gå i litt mindre enn en
halv periode. 1/50 = 20 mS. En rask sikring vil derfor ikke kunne brukes. En
transformator vil ødelegges av varme, og det normale er å bruke en treg
sikring. Til små ringkjærne trafoer som 24VA pleier jeg å bruke 250 mA. Når
trafoene blir store, må man bruke en form for Soft start. En 500 VA trafo
krever en 10 Ohms NTC motstand i serie, uten at husets sikringer skal gå.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Beregning af sikring til trafo ?

'
Man skal i den forbindelse lige tage de nye automatsikringer i betragtning.
De falder ud næsten bare man tænder en lommelygte (overdrivelse fremmer
forståelsen). I erkeldelse heraf laver man nu om dage en C type, der er mere
træg i det, men kurven for varme og smeltepunkt for en gammeldags sikring er
stadig mere træg.

Jeg har selv været ude for, at indkobling af en trafo på ca. 5 kVA selv med
softstart med 2-3 sek. udløste en automatsikring - lige indtil jeg fik den
skiftet ud med en C-type.
Karsten H. (7870)
Re: Beregning af sikring til trafo ?

Jeg starter ofte min 3kVA trafo, direkte på 10A diazed sikringer uden
problemer, men jeg tør ikke gætte på hvordan det ville forholde sig med
automatsikringer.

Jeg leder stadig efter D-typen til en fornuftig pris.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Den enkleste måte er å bruke 3x 10 Oms NTC motstander, med et 230 volt rele,
med 2 kontakter i paralell, som kortslutter 2 av dem. Spolen på releet er da
koblet på utgangen. Når spenningen overstiger ca 180 Volt, blir 2 av de
kortsluttet. Dette har jeg laget til våre monitorstativer i NRK. Der kobler
de da 10 og 10 monitorer på dette. Hver NTC motstand tåler 10 A
kontinuerlig. For høyere strømmer kan man bruke 5 Ohms motstander.

Arne O

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Tak, det er altid en fornøjelse at læse om hvad de "proffesionelle" bruger
af løsninger.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Nå nå.

Ingen er proffe på alle områder.

Jeg kan gjerne holde et lite foredrag om sikringer, men for å si det kort.

En motorsikring, med karakteristikk G, som faktisk står for "Gërete" har en
utkoblingstid på 10 X merkestrømmen i 50 mS, mens en rask sikring bruker
mindre enn 10 mS for dette. Det som er morsomt med dette er at en rask
sikring faktisk tåler 1,4 X merkestrømmen i 1 time, mens en treg sikring
bare tåler 1,15 X.

Til kraftige ringkjerner er det nesten umulig å dimensjonere en apperat
sikring, da start strømmen blir alt for stor. Det enkleste når man bygger
vanlige forsterkere er derfor en 10 Ohms NTC, som tåler 10 A kontinuerlig.

Jeg har laget meg noen spesielle skjøtekontakter med denne motstand
innebygget, bare for å få startet kraftige sirkelsager, osv.

Arne O

Re: Beregning af sikring til trafo ?
On Mon, 14 May 2007 22:39:40 +0200, "Uffe Ravn"

Brug et motorværn i stedet.

Re: Beregning af sikring til trafo ?

Det passer meget godt i mit tilfælde med en 16 A. En elektriker med et
tangamperemeter målte over et kortere øjeblik - ca. et par minutter eller 3
udern at den bræbndte over - men den blev da godt noget varm.:-)
Karsten H. (7870)