Beovision LX 2800

Der opstår periodisk "pudevår" i siderne - og kun i siderne - specielt når
den lige er tændt.

Det skifter af og til pludselig til normal og lidt senere så tilbage igen
til "pudevår" i siderne.

Har nogen en idé til hvad der skal skiftes/justeres ?

Er det noget man selv kan rette, hvis man har loddet lidt elektronik før og
eller har det nødvendige udstyr og de rette kompomenter ?

mvh KS

Re: Beovision LX 2800
(Snip)

(Snip)

... hvormed du næsten selv har løst problemet...
Start med at omlodde liniedelen (omkring højspændingstransformatoren) og se,
om dette ikke skulle hjælpe.

Hilsen
Lars

Re: Beovision LX 2800

Hej!

og

Tja, skift _alle_ lytter fra 1µF til 470µF på modul 4
(strømforsyning/højspænding) og efterlod samme sted.
Skift 2 x 100µF lytter (kan dog være at der sidder en 1000µF i stedet)+andre
lytter, i sandwitch-konstruktionen ved TDA1940 samt alle trimpotmetre i
området af denne. Skift også 470µF ellyt på samme print, placeret over mod
TDA2040 (mener jeg det er), som er udgangs"forstærkeren" til lyden. Justeres
til nogenlunde samme placering som de gamle. Ved en evt. efterjustering må
du IKKE dreje på hor. freq! Det afliver højspændingstransistoren.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
Mjello!

Erhmm, det er da vist noget _jeg_ har skrevet på et tidspunkt :o) Husk
kildeangivelse ;-)

Re: Beovision LX 2800

Når ja, hvem har ikke snart det? Og nej, jeg har ikke kopieret noget direkte
af fra tidligere indlæg, i så fald havde jeg henvist til det i stedet. Hvis
du mener det, vil jeg meget gerne se det! :-)

Men, jeg har sikkert lært noget af denne information jeg her har skrevet,
igennem dig, andre i nyhedsgrupperne, igennem erfaringerne med de 40-50
LX2x0x jeg har repareret, igennem min gamle lærer, elektronik kammeraterne
osv.

Anyway, andre har også bidraget med denne viden kan jeg se:
http://makeashorterlink.com/?Y2E151D86
Så må vi jo også lige husk dem som kilde :-)

Jeg kan egentligt ikke se, hvorfor jeg skulle skrive dig som kilde, da det
jeg har skrevet sådan er frit fra hukommelsen.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
Hej!

Hmm, jeg husker forkert. Det er fordi jeg også har skrevet noget om lytterne fra
1 til 470µF det ringede en (forkert:)) klokke...

Re: Beovision LX 2800

lytterne fra

Ok, alt forladt.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
Er der noget med at jeg skal aflade højspændingen før jeg begynder ?

mvh KS

Re: Beovision LX 2800

Hvis du fjerner printet (det gør det nemmere, når der skal udskiftes og
omloddes så meget), så kontroller/aflad de to store lytter på modul 4 (en
ved højspænding og en ved den mindste køleplade ved strømindtaget (de er
begge påtrykt en forholdsvis stor spænding). De er dog afladet forholdsvis
hurtigt.

Forbind herefter en stump ledning til det flade ikke-isolerede "kabel" (kan
dælme ikke huske navnet på det) der er omkring billedrøret. Den anden på en
_isoleret_ skruetrækker. Før spidsen af skruetrækkeren ind under
"sugekoppen" øverst midt på billedrøret. Og pas på ikke at få stød! Når der
er afladet (kommer et sjejs), kan du pille sugekobben af.
Afmonter herefter de resterende kabler og modul 4 er fri.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
Problemet eskalerede og blev til periodiske udfald med ZikZakbillede
kombineret med 'pudevår'.

Et 'velplaceret' klask på siden af kabinettet giver igen et fint billede -
men lidt senere det samme problem igen.

NU HAR jeg så taget hele 'modul 4' ud og omloddet det hele !
(Nogen steder ser selve printplade uf til at have været meget varm - helt
brun !)
 - og det virkede da jeg samlede det igen (utroligt) !

Meeeeeeen den har det stadig med periodisk at gå i samme tilstand igen.

Det kan vel ikke vare lytterne når den faktisk KAN vise et korrekt billede -
eller hva' ?
Kan der være andre steder, hvor der kan være 'kolde' lodninger eller stik,
som lige skal masseres ?

Mvh KS

(kan
en
der

Re: Beovision LX 2800

Evt. efterloddes området ved TDA1940!

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
ALLE lodninger er efterloddet, men der er IKKE skiftet noget !

Det er vel ikke nødvendigt at skifte noget, når den faktisk KAN vise
et korrekt billede - eller hva' ?

Mvh KS

stik,

Re: Beovision LX 2800

DVS. kassen kører fejlfrit?

Hvis du ikke vil skifte noget og selv mener at vide bedere, så kan jeg ikke
hjælpe dig!

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
ikke

Easy, easy, easy now !

Nu drejer det sig jo om at skifte så lidt som overhovedet muligt, og når
dette er
udgangspunktet og min teori er:

at NÅR den KAN vise et korrekt billede, kan lytterne ikke være defekte (for
så kunne den VEL ikke vise det korrekte billede - eller hva' ?).
når den så alligevel af og til viser zigzag-billede, så må der være en kold
lodning eller et stikforbindelse, der skal masseres.

Er det en forkert teori ?

Mvh KS

Re: Beovision LX 2800

Ja.

Start med at skifte de 2 kondensatorer på 100µF ved TDA1940.
Når vertikalafbøjningen fejler om 1 måned og hsp drive står af om 2, så ved
du også hvorfor.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800
ved

Jeg ville nok gå efter at finde den dårlige forbindelse først, når den er
fundet vil det stadigt være en god ide at skifte de kondensatore der normalt
er eller bliver dårlige.

PS hvis fejlen kan fjernes ved hjælp af en "kødhammer" så er der tale om en
dårlig forbindelse et eller andet sted.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det var også min teori, men nu er det ligemeget - for nu ER den stået helt
af !

Den virkede ellers fint, men sagde 'pop' og billedet forsvandt !

Er der nogen der vil købe resterne - den er fin og uden ridser men ingen
recorder.

Send et bud - husk at slette i mailadressen.

Mvh KS

Re: Beovision LX 2800
Trimmermodstandene og -dog sjældent- ellektrolytkondensatorer kan også være
årsagen til fejlen
Trimmer (specielt dem m. orange top) i lx2800 har jeg selv set kan give
problemer som disse.

/JJ

meddelelse
normalt
en

Re: Beovision LX 2800

Justeres

Det er selvfølgelig trimmerne der justeres.....

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Beovision LX 2800

svjh sidder Ø/V dioderne lige over højspændingstrafo'en, og disse kunne nemt
have fået kolde lodninger...
Det sjove ved disse er, når man lige hurtigt lader sit forkromede overblik
glide over bagsiden af modul 4, så ser man ikke de kolde lodninger der,
fordi de sidde bagved en plastikstiver...

 - Meen jeg kan jo huske galt, at det ikke er Ø/V men noget andet som sidder
der...

RadioMan

og

Site Timeline