Batteriopladning - mA? (igen)

Kære gruppe.

Er der ikke lige en med forstand, der kan give et bud på om min bordoplader
på 14.5V og 70 mA kan klare et batteri på 12V og 1000 mA? Der står at
batteriet passe til opladeren/radioen, men fik et andet svar her i gruppen
om at opladeren skulle være 1/10 mA af batteriet?

Ville være meget glad for et hurtigt svar, da jeg lige nu kan få batteriet
til 1/4 af den normale pris.

Mvh.,
Morton

Re: Batteriopladning - mA? (igen)

Hvis producenten skriver at lader og batteri passer til hinanden, ville
jeg bruge det uden bekymringer. Hvis der går noget i stykker fordi det
alligevel ikke gjorde, er det producenten der hænger på problemet!

I denne sammenhæng kan producenten også være forhandleren!

- Lars

Re: Batteriopladning - mA? (igen)
Ok, tak. Er det meget vigtigt, at opladeren er på nøjagtig 1/10 af
batteriets mA, eller kan man tolere en vis margin? Konkret kigger jeg nu på
et 12V/800 mA batteri.

Underlige mennesker de batteriproducenter. Har søgt efter batterier til min
radio med original lader, og med en enkelt undtagelse ligger alle sammen
mellem 800 og 1200 mA. Kun et enkelt på 700 mA, og det er ikke til at betale
..

Mvh.,
Morton

Re: Batteriopladning - mA? (igen)

Hmm - nej så nøjagtigt behøves det ikke at være, vil næsten sige at de små
billige lader er et kompromis lavet af dem der producerer cellerne, for at
sælge flest celler. Skal man gøre hvad der er bedst for cellerne køber man
en intelligent lader som lader med 3/10 af cellernes kapasitet og selv
afbryder ladningen ved fuldt opladet batteri.

Men disse ladere er naturligvis ret dyre ca. 500 kr. må man bløde, det er jo
mange penge hvis man kun har en enkelt ting som bruger genopladelige
batterier. Men til gengæld har du hver gang fuldt opladet batterier. Og
batterierne holder ti gange så lang tid.

min
betale

Alle vil selvfølgelig have størst mulig kapasitet på batterierne, og
producenterne bliver stadig bedre til at lave celler med større kapasitet.
Eksempelvis var 1000-1200mA det største der var på markedet i AA celler for
5-6 år siden, i dag kan du få AA celler med 2000 mA.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Ikke _Åge_... Søren (var det [også] for svært at læse ;)

Det er Søren, så fat det dog !

Jeg vidste ikke at jeg skulle stå til regnskab for min tid overfor dig,
men jeg har lidt (meget) travlt for tiden med ting af højere prioritet end
usenet, så der går lidt tid mellem mine indlæg.

Bortset fra det, så har jeg dog været på banen med det adskillige gange
gennem årene - som du ville vide hvis du kunne finde ud af at betjene en
søgemaskine.

Nej, den gav jeg ham i formiddags i

Mit svar til dig var til _dig_, ellers havde jeg postet det direkte til
ham (og ikke sat dit navn på).

Ja, hvis den afholder nogele fra at følge dine forkerte råd.

_Din_ holdning til information ses jo desværre både i dit råd til Morton
og i starten på den post jeg her besvarer, men har man ikke argumentation,
kan mman jo altid nøjes med at række tunge som enhver anden utidig unge.

Nej, den gik ud på at forhindre Morton (og andre) i at følge en forkert
anvisning - tør øjnene og tag en kiks.

Hvis det er noget du ofte oplever, kunne det måske være at du skulle
moderere hvad du skriver om ?

No problem, jeg har for første gang i lange tider en friweekend og skal
kun gøre præcis hvad jeg lyster... Min Weller klikker, 3 PC'er summer, der
er the på thermokanden, cola i køleskabet og flere små udviklingsprojekter
linet op på mit bord - et rent slaraffenland :)

Et forslag til din weekend kunne være, at læse lidt på diverse
batterifabrikanters hjemmesider omkring genopladelige celler - det skader
ikke dine egne (som forhåbentligt stadig kan oplades selv om det vist
hidtil er blevet gjort langsomt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Men uanset fattede du dog at det var dig indlægget angik....

Måske ifølge dine teoretiske meninger og ditto holdninger.

Jeg holder nu mere til egne erfaringer med genopladelige celler gennem de
sidste 20-22 år.

Men de har - ifølge dig ingen betydning.

Har nok gennem tiden læst fuldt ud så meget på disse som dig, så du kan
roligt spare dig.

Mine erfaringer siger mig at når jeg har NiCad celler med produktionsår 1983
der stadig bruges hver dag og med en restkapacitet på over 70%, så kan det
godt være at du ved en h.....s masse teoretisk, oplyst af producenterne, dog
jeg vælger fortsat at holde mig til mine erfaringer.

EOD

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup
Re: Batteriopladning - mA? (igen)
Hej Hans,

Det antager jeg altid når det er stilet direkte til mig (skrevet under et
af mine indlæg), selv om mange vist har problemer i den retning.

Mine meninger har nu praktisk base, men holdninger må naturligvis altid
være dannet ud fra teori (uanset hvem det drejer sig om).

Ikke hvis de resulterer i fejlantagelser. Så vil jeg i stedet konkludere
at du enten har "sovet i timen" eller er kommet til at flytte
decimalkommaet et par pladser for langt til højre, men måske al din info
om opladelige celler stammer fra for 22 år siden (eller endnu længere
tilbage) ?

Og herregud... sølle 20..22år (hvis det holder), hvis du skriver det for
at søge at imponere skulle du nok have valgt en med færre år indenfor
elektronikken at prøve den af på.
(Nu kommer der vel et eller andet om at din far kan tæve min far eller
lignende, men hva' det kan min mor også, han er nemlig blevet seriøst
jordforbundet for mange år siden).

Tvivler, det har været mit erhverv i mange år og kunderne ville nok have
klaget hvis jeg ikke kunne lektien.

Men henvis da gerne til litteratur der påstår at C/14-ladning skader
cellerne >;->

For det første... Celler fra 1983 kan ikke behandles som dem der laves i
dag, så de tjener intet formål for sammenligning overhovedet. Jeg har selv
nogle celler fra midten af halvfjerdserne der stadig kører strålende (de
var dæleme dyre dengang, men et kamera med motordrive tjente det hurtigt
ind). Jeg ville ikke drømme om at sætte dem i en hurtiglader, men de har
ofte været ladet op med C/20 og lavere - helt uden problemer.

For det andet... Når teorien støtter mine praktiske erfaringer er jeg
tilbøjelig til at tro begge dele ;)

For det tredie... Enhver kan have meninger, kan du give blot en enkelt
troværdig henvisning til noget der støtter din påstand om at celler bliver
ødelagt ved opladning med C/14 ?

Tjaa, lad os nu se... Men hvis du ikke er parat til at underbygge dine
(forkerte) antagelser, kan det nu også være ligemeget.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er ikke endegyldigt rigtigt, at man skal lade med 1/10 af
batteriets kapacitet, men mere en generel tommelfingerregel som nok er
et kompromis af flere faktorer.

Den eneste ikke-ønskelige faktor som du vil have ved det nye batteri
er en længere ladetid.

Tiden for en opladning kan skrives som
T =(C / I )* 1,5

C er batteriets kapacitet i mAh
I er ladestrømmen i mA
De 1,5 kan du betragte som en tabs-faktor, da ikke alt energien du
pumper i batteriet bliver "lagt på lager"..... der er delte meninger
om dens størrelse, men ca. 1,4 -> 1.5

Med dit gamle batteri bliver den estimerede ladetid
(700mAh / 70mA) * 1,5 ~ 15 timer.

Med dit nye batteri bliver ladetiden
(1000mAh / 70mA) * 1,5 ~ 21 timer.

Jeg ville ikke have nogen som helst betænkeligheder ved at købe det
billigere 1000mAh batteri

Jeg har mange gange ladet batterier op med meget lavere strøm end 1/10
som oftest er er angivet.

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Site Timeline