batterikapacitet?

Jeg har en del, stadig udmærkede nimh AA og AAA elementer.
Der er imidlertid efterhånden grundet ælde, lidt spredning på de enkelte
elementers kapacitet, og da jeg altid bruger dem i sæt af 4, vil jeg gerne
have dem parret sammen, således at jeg får maksimal udnyttelse af en
opladning.

hvorledes tester jeg lettest kapaciteten på en nimh celle?
Det behøver ikke at være en eksakt værdi, men bare relativt ifh. til
hinanden!

finn

Re: batterikapacitet?

Lettest eller billigst ?

Lettest - køb en lader der kan vise dig det. Jeg har ældre/dyr fra conrad.de
der vist svarer til denne: http://www.conrad.de/goto.php?artikel51%2265 Til
525kr er prisen mere rimelig end hvad jeg gav.

Billigst - Lav et aflade kredsløb. F.eks blot en pære der kan lyse ved 1,2V
og tag så tid på hvor længe der er lys.

Re: batterikapacitet?
ja :-)
Kendte den ikke. Viser den batterikapaciteten, eller bare som de fleste (jeg
kender) bare spænding?
Den orker jeg ikke, da det umiddelbart kræver tilstedeværelse. Jeg mindes i
mine unge dage en daps, hvor man belastede et element omkring 30 sek, og fik
så en rød/gul/grøn indikation på elementets kapasitet - formodentligt fra et
strøm/spændingsforhold !
 -eller husker jeg meget forkert?
Jeg forestiller mig at man ved at lade fuldt op, belaste med eks. 1 ohm og
se hvor hurtigt spændingen falder.

finn

Re: batterikapacitet?

Nej, den kan bla kører en cyklus hvor den oplader, aflader og oplader og så
kan du på displayet se dels hvor meget den har kunnet trække ud (i mAh) og
også hvor meget den har puttet i for at lade op igen.

Bor du i det midtjyske er du velkommen til at låne min. Bliver du glad for
er den også til salg :-) og jeg vil så have en større model med mere end de
4 skakter - har vist også pc softwaren et sted så du kan få tegnet grafer
over op- og afladning

Du skal nærmere holder øje med hvorlænge det kan holde spændingen.
Spændingen ligger ret konstant meget længe på nimh - ikke som gamle
tørbatterier hvor spændingen faldt næsten lineært

Tilfældig kurve fundet på google:
http://shdesigns.org/batts/battcyc.html

Det er så en hjemmebygget lader

Re: batterikapacitet?

Køber en Maha MH-C9000 Powerex lader, den kan vise det.

Re: batterikapacitet?

Kan den købes i EU ?
(Kan kun finde den i USA)

Re: batterikapacitet?

Fandt den her:
http://cgi.ebay.de/Akku-Ladegeraet-Powerex-MH-C9000-Charger-Analyzer-NEU_W0QQitemZ370180354620QQihZ024QQcategoryZ25924QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262?_trksid=p1742.m153.l1262

De har også en billigere der kan vise kapacitet:
http://cgi.ebay.de/Akku-Ladegeraet-BC-700-Akku-Doktor-BC700-Akkuladegeraet_W0QQitemZ220386057650QQihZ012QQcategoryZ25924QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262?_trksid=p1742.m153.l1262#ebayphotohosting

Re: batterikapacitet?

http://www.elv.de/Prozessor-Ladeger%C3%A4t-MH-C9000-WizardOne/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_17663

Har selv købt min via ELV - og en helt masse andet. Har kun gode erfaringer
med at købe fra ELV.

BC700 og BC900 har de også. Men ok, de er jo lidt dyrere end eBay. Til
gengæld plejer de at være hurtige og præcise og porto synes jeg ikke plejer
at være gal.

Mvh
Morten

Re: batterikapacitet?
En duracell-kanin og en skridttæller ;-)

Sæt batteriet til et elektrisk ur, og belast det yderligere med en
modstand eller en 1½v pære.

Leif

Re: batterikapacitet?

Oplad elementerne, og mærk dem med nummer og/eller bogstav.
Sæt en batteriholder, en 2,2 ohm´s modstand og et gammelt elektrisk ur
i parallel.
Drej urets visere til 12, og sæt elementet i.

Mit ur standser når spændingen er 1V.
På uret kan du aflæse et relativt udtryk for elementets kapacitet.

m.v.h. Emil

Re: batterikapacitet?
Tak for de gode forslag. Jeg har nok lyst til igen at handle i Tyskland!

Den var god!
det skal prøves i weekenden
Batteriholderen sidder jo i uret, så jeg skal barre have monteret modstanden
:-)
Tak

finn

Re: batterikapacitet?

Velbekomme. Det er vanskeligt at lodde på terminalerne i
batteriholderen. Så hvis du kan finde tilledningerne, er det nemmere
at angribe dem.

Jeg har anbragt et multimeter i den ene tilledning, så jeg kan måle
strømmen og være sikker på, at at der ikke er snavs (ir) på
kontaktstederne.

De 2,2 ohm bruger jeg til AAA. Værdien er valgt ud fra hvad jeg havde
i skuffen. Til at udligne længdeforskellen bruger jeg møtrikker i
batteriholderen.

Til AA typerne kobler (bananstik) jeg en extra 2,2 ohm parallelt, så
belastningen bliver 1,1 ohm. Det finder jeg mere realistisk.

m.v.h. Emil

Site Timeline