Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug - Page 2

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Det påstår sælger....

Abisko kendte jeg ikke, men Kebnekaise har jeg set et par gange.

Har desværre (eller heldigvis? - snescooter er ret morsomt) kun været i
Kiruna om vinteren, men Bo Bjerre har en del rejseerfaring med
sommerferie deroppe.....

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

For F8%vrigt, hvad er standbytid, nE5%r der ikek er dE6%kning pE5% telefone=
n?

Klaus

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Ja, hvis man sætter telefonen i flytilstand, må der kunne spares noget
energi.

Leif

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
meddelelse

Dens standbytid er generelt elendig (så vidt jeg kan se holder den GPRS
aktiv hele tiden uanset at jeg lukker alt der kan lukkes), men de forsøg jeg
har gjort har været med telefonen i offline-mode.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Hvad med:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&print=all&item28%0348661632&category48%618

Jeg læser nogle steder at N85 har lidt svært ved at finde ud af at lade
via USB.

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 19:41, "Klaus D. Mikkelsen"

Ligner noget plastic ;-)
Det skal vE6%re noget der kan spE6%ndes pE5% en rygsE6%k og holde til det.
Powerfilm og Unatsolar har begge egnede enheder. Skal bare finde en
batteri-buffer der kan ligge i rygsE6%kken.

Nokia overholder USB-standarden i modsE6%tning til de fleste andre
enheder. Dvs den trE6%kker kun strF8%m til at lade sE5%fremt den fE5%r lov =
af
hosten (altsE5% en intelligent host) eller sE5%fremt den sluttes til en
dedikeret lader (som ifF8%lge standarden skal kortslutte D+ og D- med
max 250 ohm).
Eftersom mange billige smE5%ladere hverken kan svare pE5% en hF8%flig
forespF8%rgsel om strF8%m, eller opfF8%rer sig som en dedikeret lader skal,
sE5% vil en Nokia ikke trE6%kke strF8%m fra den.
At de fleste andre enheder antager at alle hosts kan (og vil) levere
ladestrF8%m er lodret imod standarden.
Battery Charging standarden ligger her: http://www.usb.org/developers/devcl =
ass_docs

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
med:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&print=all&item28%034866 ...
http://www.usb.org/developers/devclass_docs

Interessant jeg har samme problematik inde på livet idet jeg skal have
bygget mig en bærbar 7.2V strømforsyning til mit videokamera :)
Jeg er komet frem til at jeg ikek vil lade på et allerede eksisterende
batteri men hellere erstatte det af en ekstern batteri kilde med stor
kapacitet. Man spilder jo effekt på at oplade. Mon ikke man kan anskaffe
sig et stik til en Nokia telefon der kan tilsluttes en ekstern
batteripakke og undgå unødig ladetab ?!

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Om du kan gF8%re dette effektivt handler meget om din enhed.
Ikke alle enheder kan kF8%re optimalt uden batteri monteret.
I Nokiaens tilfE6%lden er problemet at den antager at den er sluttet til
en vE6%glader og derfor til dels sjofler med strF8%mmen.
Optimalt set skal enheden understF8%tte eksternt batteri i dens power
management algoritmer, men det har jeg ikke set nogen enhed der kan.

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Mystisk. Min N95/8Gb trækker ikke strøm fra usb'en, selv ikke når den er
tilsluttet PC'en. Trælst...

Leif

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Det er kun de nyeste der kan trække fra USB. Min e71 trykker heller ikke fra
USB, trods det at den har et USB-stik.
Nokia ville ikke bruge USB til at lade fra før de havde softwaren helt på
plads.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert
Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug

Jeg har en enkelt ubrugt V7805. Du må gerne låne (evt købe), så du kan
afteste virkningsgraden.

Ifølge spec (side4) http://www.cui.com/pdffiles/V78XX-500%20Series.pdf
har den 94% ved 10 volt ind.
Husk den SKAL have 2 kondensatorer omkring (10-22uF).

Christen Fihl

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
On 3 Jun., 22:24, "Christen Fihl"

Ser fornuftigt ud. Skriver lige i mail.

Mvh Martin

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Hejsa,

Hvordan får jeg mest effektivt (målt i vægt og volumen) leveret dette
til telefonen?
Jeg har ledt efter LithiumIon-batteripakker, men har ikke lige haft
held med at finde en der har 25 Wh.

Den lav-tekniske løsning:

6 stk. uorginale, fuldtopladet batterier til Nokia N85 (1200mAh, 3.7V), til
en stykpris på 69kr?

Jeg tror ikke din solcelle-dims kan laves/købes billigere....

Jeg tror ikke vægten kan reduceres til noget der er lavere end de 6
batterier.

(Du har størst energidensitet på Li-Ion batterier)

/Claus

Re: Batteriforsyning af telefon mm til hiking-brug
Skal du flyve, så check lige flyreglerne mht. LitiumIon batterier

Efter at en enkelt fly er brændt af (dog på jorden), så er der nu
begrænsning på antallet af løse batterier man må medbringe

fx:
http://866flyexec.wordpress.com/2008/01/10/new-rule-for-lithium-batteries-on-aircraft /

Kan ikke lige se om Wideroe og andre skandinaviske har samme regler, men
risikoen er vel den samme

Christen Fihl

Re: Batteriforsyning af telefon mm
Der finder flere forskellige bærbar solcelleoplader, som vil være optimal
til dit problem.

http://www.nanoworld.dk/shop/product_info.php?products_id24%9

http://www.coolstuff.dk/Barbar_Solcelleoplader?gclid=CPzV-uah9ZoCFYEI3godoWx4ew

http://www.sjovevarer.dk/2007/03/05/freeloader-solcelle-oplader-dkk-359 /

http://www.gamebits.dk/shop/game-solcelle-oplader-7586p.html

JJ

Re: Batteriforsyning af telefon mm

De skriver intet om batterikapacitet eller om solcellens effekt.
Ud fra størrelsen kan effekten ikke være mere end måske en enkelt watt under
optimale forhold, og det er nok i underkanten.

Freeloader er meget fin, men effekten er ikke vildt stor.. Så vidt jeg har
kunnet se er effekten under ½ watt

Effekten er meget lille, formentlig under 0,1 watt, og batteriet er kun på 5
Wh

Problemet med de fleste af de solcelleladere jeg har kunnet finde er, at de
reelt ikke kan lade sig selv op i almindelige solforhold i nordeuropa.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert
Re: Batteriforsyning af telefon mm

"Giv Solcelle opladeren nogle timer  i solen eller 3 timer i USB porten og
den er fuldt opladt.
Dette giver strøm nok svarende til 42 ekstra timer på mobilen "

Bruger din telefon så meget mere strøm end alle ander mobiler.

JJ

Site Timeline