ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Jeg skal lave noget transportabelt udstyr baseret på et uATX board.
Det skal forsynes fra en 12V kilde.
Men ATX boardet skal jo bruge både 3,3V, 5V 12V.
Er der nogen her som kan anbefale et modul, som kan lave de andre spændinger
som skal bruges til et ATX board ud fra 12V.

/Tom

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Kig dig lidt omkring efter car Mp3 afspillere, her er der tit diagremmer
på en switchmode der kan det.

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Lidt ærgeligt at der ikke er lavet en ordenlig switchmode psu, hvor der
bruges een trafo, som en alm. pc-psu.

Har en meget stort antal sm-trafoer liggende, der kunne bruges, men aner
næsten intet om sm.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Hvorfor ?

Bygger man lavspændingsudstyr er det ganske normalt at bruge flere små
kredsløb i stedet for et stort. Den store spole/transformer er alt for
dyr....

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Som jeg skrev, jeg har en del af disse trafoer i den brugbare størrelse,
måske et par hundrede stykker. Derfor kunne det være interessant.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Men de er alle fra 230/115v switchmodeforsyninger ?

Så kan de ikke bruges til formålet.

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Jaeh.

Hehe, det må du fortælle min tidligere nabo, han fik en flok, og lavede en
ganske god psu til ATX, der endda havde et lavt tab.
Men denne nabo aner jeg desværre ikke hvor bor i dag, så det er desværre
ikke muligt at få info fra ham.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Fra 12 volt ?

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
1) Der er stor forskel på anvendeligt til fusk og optimal ;-)
2) Han kan have viklet dem om/lagt en ekstra vikling på (brugt den
oprindelige sek. som primær el. lagt en ny primær på)

/carsten

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Ja

Ja

Jeg havde nok foretrukket en flok LT1074 i stedet.....
De fylder heller ikke så meget.

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Jada, og?

Lige netop, jeg troede faktisk at det sagde sig selv, men ok..
Det er selvfølgelig _kun_ spoleform + kerne der er brugt, de gamle viklinger
er fjernet.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Jeg syntes altid jeg har problemer med at få kernene fra hindanden , de er
som regel limet / lakkeret for at ungå støj

Kasper

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Er meget nemt, tænd din ovn på 150 grader, og stil kernen på en bageplade.
Bagetid ca. 15 min., så er den nem at tage fra hinanden.
Nydes med en varm kop kaffe ;o)

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

tak for tippet, har du datablad over de kerner / er der trykt noget på
feritten, og er de alle ens ?

kunne være jeg var interasseret i en 5 stykker i så fald...

Hvis du er interasseret har jeg lavet et design med en lille trafo, der kan
køre 15-40V ind og give 3*5V ud med en switch frekvens på ca 200Khz, det er
rimelig simpel at bygge om på og er standard med en uc3842/43

Kasper

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

http://trutter.dk/trafo/trafo1.jpg

Har desværre ikke nogle data.

Jamen det skulle da være nemt at finde ud af..

Hvis det er noget der passer til den her trafo, eller kan tilpasses, så kan
du da få sådan 5 stykker.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Har du tjekket om der ikke er graveret nogle tal i feritten, ikke på det
gule tape...

for uden nogle data er det pændt umuligt at vide hvilke frekvenser den er
designet til og hvornår den går i mætning

Kasper

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V
Hejsa

Det er der desværre ikke.
Hvis du tilfældigvis ved hvilken frekvens et psu i et tv typisk kører på, så
er vi måske nået lidt længere.. Ved desværre kun at de er beregnet til ITV
tv.

/Hauge

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V

Tjae ud over det må være inden for en uc3842's arbejds område, så ved jeg
det ikke, faktisk er det ret vigtigt at vide parameterne på feritten også,
for at kunne regne mætning ud etc, kommer en transformator i mætning i en
psu, så bliver vidst så lille det er tæt på den ohmske modstand...

Hvis du er villig til det, kan du prøve at sende mit en, så skal jeg se hvad
jeg kan finde ud af, ved der er en del kataloger på skolen med feritkerner,
og kender et par stykker der over der ved en del, og som kører smps kurser
etc.

Mail direkte,

Kasper

Re: ATX spændingsforsyning ud fra 12V