Arduino skal trække et relæ

Sidder med min nye arduino og har fået lavet et LED løbelys og er totalt
stolt..

Men nu skal jeg have den til at trække et relæ og har fundet denne driver på
nettet. ville den ikke være perfekt til opgaven?

http://jtoee.com/wp-content/uploads/2009/11/single_relay_driver2.png

Men har lige et par spørgsmål

Kunne jeg ikke erstatte relæet med et 12V og så forsyne den med 12 volt
(JP1.2) binde GND sammen med min GND fra 12VDC forsyningen (JP1.1) og så
bare bruge JP1.4 som udgang fra arduinoen til at trække relæet..
Eller vil det gå helt galt?

Og sidste spørgsmål den der transistor 2N3904.. kan jeg erstatte den med en
alm BC547 ??

Andre forslag modtages gerne

Mvh Brian

Re: Arduino skal trække et relæ

Jo, den er ganske fin

Jeg går ud fra at JP1 er forbindelsen ned til selve Ardunioen?

Så vil det være dumt at sætte en ekstern 12 volt på den 5 volt der
kommer inde fra Ardunioen. Det vil brænde noget af.

Sæt gnd fra din (eksterne)forsyning sammen med GND på diagrammet. skift
R2 ud med en 1 kohms modstand, afbryd forbindelsen til ben 2 i JP1 og
sæt de 12 volt til relæ/diode/modstand. Så er den hjemme

Ja, bare dit relæ ikke trækker for voldsom en strøm.

Re: Arduino skal trække et relæ

Det var faktisk lige nøjagtig det jeg mente, men kunne godt se at
forklaringen kunne have været vedre.. Ændringen af R2 giver jo sig selv når
jeg ændrer spænding..

Og om mit relæ trækker en voldsom strøm ved jeg ikke.. de har ikke skrevet
det i databladet.. prøvede om jeg kunne måle det.. og umidlbart trækker den
0,03mA
Syntes absolut ikke det lydet af serlig meget.. men kan det mon passe? eller
snyder mit multimeter mig?
Det er sådan et std. printrelæ lowcost modellen fra el-supply

//Brian

Re: Arduino skal trække et relæ

Det tror jeg det gør.
Hvis du havde sagt 0,03A , så ville jeg bare have sagt: Javel.
0,03mA lyder af usandsynligt lidt, synes jeg.

Kan du ikke finde specs på det relæ ved El.Supply?
Kan godt se hvad du har skreveet ovenover, men det kunne jo være at du kunne
finde specs ud fra navnet.
Feks. ved at søge på google : +datasheet +xxxxxx    hvor xxxxxx står for
navnet på komponenten feks bc547.

--
Uffe Bærentsen

Re: Arduino skal trække et relæ

Ja.. det virker til at være lidt lidt nok..

El-Supply har et fint datablad på relæet
http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr57%12.12 men syntes ikke lige der står
noget direkte.. har dog kikket i det igen, og har måske fundet ud af at det
er 0,36A det virker også mere sandsynligt.. men hvad siger i? er det, det
rette sted jeg kikker?

Mvh Brian

Re: Arduino skal trække et relæ

0.36W er forbruget når trukket.

På side 3 er der DC coil data.
ved 12 volt er der 400Ohm, og angivet til 30mA forbrug, altså 0.030 Ampere,
og dt trækker en BC547 fint.

Christen

Re: Arduino skal trække et relæ
Lige nøjagtig denne tabel havde jeg totalt overset.. og det står jo med
eddna store bogstaver... kunne godt være jeg skulle overveje at bruge
kontaktliser i weekenden også selvom optikeren siger at man skal "hvile"
øjnene engang imellem...
(sgu også jævnt træls at vade hele kiwi rundt for at finde rugbrødet bare
fordi man ikke kan se fra den ene ende til den anden) - noget må gøres

//Brian

Re: Arduino skal trække et relæ

Så er der jo også noget der hedder briller.
De kan varmt anbefales, også til linsebrugere der har 'ømme' øjne ;-)

Godt at der kom flere øjne på sagen, så den blev løst.

--
Uffe Bærentsen

Re: Arduino skal trække et relæ
Uffe Bærentsen skreiv:

OBS

Du skriver: "+ datasheet ----"

Vill du forklare den første "+"?

HM

Re: Arduino skal trække et relæ

Søge kriterie på google hvor du tvinger den til at tage ordet med.

--
Uffe Bærentsen

Re: Arduino skal trække et relæ
Uffe Bærentsen skreiv:

Takk. Jeg har aldrig brukt "+" der. Jeg skal prøve den.

HM

Re: Arduino skal trække et relæ

Jeg vil foreslå at du bruger 1 komponent.(I stedet for R1+R3+1N4001 og
2n3904)

ULN2003

se her
http://www.8051projects.net/e107_files/public/1184398099_65_FT1192_image003_.png

eller http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/5279/uln2003.pdf

Husk at bruge ben 8,9 og eks (1,16)

..
Lars G

Re: Arduino skal trække et relæ
Det var absolut ikke en dum idé jeg har faktisk et projekt hvor jeg skal
bruge 6 relæer så ville den ULN2003 jo være den perfekte løsning

Jeg takker for forslaget

//Brian

http://www.8051projects.net/e107_files/public/1184398099_65_FT1192_image003_.png