Afisolere tynd tråd.

Hej.

Jeg har noget meget tyndt lakisoleret kobbertråd.
Hvordan får man lettest lakken af så man kan lodde på det?

--
MVH.
Finni

Re: Afisolere tynd tråd.

Med en lighter ?

Mvh
Martin

Re: Afisolere tynd tråd.
Hej Finn

Er du sikker på at du ikke bare kan brænde lakken af med din
loddekolbe og fortinne på den måde ?

Ellers er en god løsning lidt sprit i en ølkapsel og så brænde
lakken væk og pudse efter med lidt ståluld.

Re: Afisolere tynd tråd.

Tak for jeres svar.

Ja, jeg kan ikke brænde det af med loddekolben.
Det er ikke loddebar tråd.

Trick´et med sprit kendte jeg godt, men det næsten ikke til med smd
komponenter.
Jeg lurer på om der ikke findes en "kemisk" løsning.
En dråbe af et eller andet.
Afskrabning med skalpel bevirker at tråden knækker meget let.
Nå, men lad os se om der kommer andre gode råd.
Ellers må jeg i gang med spritten. - Eller købe noget loddebart tråd.

--
MVH.
Finni

Re: Afisolere tynd tråd.
Hej Finn

Hvis tråden ikke er loddebar, ja så er den pulverlakeret,
og den kemiske løsning til at fjerne det med har du ikke
lyst til at lege med på dit køkkenbord.

Re: Afisolere tynd tråd.
On Mon, 3 Nov 2008 23:01:19 +0100, "Max"

er det epoxy?

per

Re: Afisolere tynd tråd.
Hej Per

Jeg ved ikke om det er epoxy, men det er pulver man
får til at at hænge på tråden elektrostatisk og så brændes
det sammen i en ovn. Man kan fjerne det kemisk, men
det involvere nogle kraftige syretyper der ikke sådan
lige er til at få fat på.

Re: Afisolere tynd tråd.
$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...> Hej Finn
d.

Jeg synes nu det meste ka' loddes pE5% hvis man skruer lidt op for
kolben, laver
en god stor blob tin pE5% spidsen og sE5% stikker en afklippet _ende_ af
trE5%den i.

virker kun pE5% enden af trE5%den hvor det bare kobber kan kommer i
kontakt med tinnet

-Lasse

Re: Afisolere tynd tråd.

Jeg synes nu det meste ka' loddes på hvis man skruer lidt op for
kolben, laver
en god stor blob tin på spidsen og så stikker en afklippet _ende_ af
tråden i.

virker kun på enden af tråden hvor det bare kobber kan kommer i
kontakt med tinnet

-Lasse

Du har nok ret Max, det dur ikke på køkkenbordet med kemien.
Jeg har læst om emnet på nettet. En halv time i fortynder kan gøre det.
Heller ikke særlig brugbart.

Nu vil jeg prøve rådet fra Lasse.
Loddebart tråd har jeg ikke kunnet finde.

--
MVH.
Finni

Re: Afisolere tynd tråd.

Farnell har en fin grøn loddebar laktråd, er på godt og ondt næsten usynlig når
den ligger tæt på printet.

Hvor meget skal du egentlig bruge?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Ja det meste, men ikke alt. F.eks. er det man bruger til motor og
ringkernetrafoer ofte af den ikke loddebare type.

Og til Finn kan jeg sige at en god kilde til tyndt loddebar
kobbertråd er at snuppe spolen fra et lille relæ.

Re: Afisolere tynd tråd.

Tricket med spritflamme og ølkampsel er, at når tråden er glødet op,
dypper man lynhurtigt enden af tråden i spritten og afgyser tråden, så
lakken springer af af sig selv eller der sidder bare nogle koksrester,
der nemt lader sig skrabe af.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)