ændre RC-styring

Fra en RC-modelbil har jeg taget motoren og batteriet som jeg vil
bruge til noget helt andet. Jeg har stadig brug for at kunne styre
motorens hastighed og retning, gerne med en enkelt "pind" som kan
vippes frem og tilbage. Altså en styring næsten magen til den jeg
havde på fjernstyringen via radiosender og modtager og den
elektroniske fartregulator i bilen.

Er der en der kan forklare hvordan jeg bygger fartregulatoren om, så
den kan styres af et potmeter eller noget andet der virker på samme
måde?
Jeg er ikke helt klar over hvormeget strøm motoren trækker, men det er
vidst i nærheden af 30-40 ampere.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

se evt
http://www.control.auc.dk/~sboe02/public_html/6sem/report.pdf side 14
hvor vi brugte et sådant modul. (det er en gammel 6. semester rapport fra
2004, men jeg har desværre ikke link til datablad på det modul vi benyttede.
Vi gik tilsyneladende ikke så meget op i kilder dengang...)

mvh
Simon Børresen

Re: ændre RC-styring

Hej Leonard

Hvis fartregulatoren benytter PPM hvad de fleste proportionale
fjernstyringer benytter, så behøves blot et kredsløb som genererer en
puls på mellem ca. 1 og 2 mSek (midte 1,52 mSek). Pulsen skal repeteres
ca. hvert 10-20 mSek. Kig på disse:

555 baserede - køb helst CMOS baserede 555 - f.eks. ICM7555, TLC555,
ZSCT1555, LMC555CD, MC1455. Helst ikke de bipolar baserede, da bruger
mere strøm og støjer mere: SE555, NE555, LM555:

Servo Pulser, Servo Tester, Testing Servos, PWM:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/archive/servo1.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo2.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo3.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo4.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/archive/servo4.htm
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/archive/servo5.htm
(hovedside: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/gadgets.htm )

Hobby Servo Tester or Hobby Servo Controller:
http://www.hobbyengineering.com/appServoTester.html

Einfacher Servo-Tester:
http://www.speedy-bl.com/servo.htm
http://www.electronicsinfoline.com/CircuitBook/Industrial_Electronics/Armeture_and_Motor/Servo_System/13552.html

-

PIC baseret. PIC brænder kræves (f.eks. USB og seriel port PIC Brænder
(K149D): http://www.eekit.dk/product.asp?product42%3&sub=1 ):

Danish design:
Servo tester with PIC12F675:
http://www.webx.dk/rc/pic-servotester.htm