Acer PD110 projector, optikfejl

Har lige gang i en sådan en lille DLP-sag. Den har temmelig ujævn fordeling
af lyset i billedet, der er en plamage i midten af billedet hvor lyset er en
del kraftigere end resten. Tænkte den bare skulle renses, så jeg skilte
optikken ad. Der sidder en lille 'tunnel' af 4 spejle som lyset fra pæren
går ind i, efter det er gået igennem farvehjulet. Det nederste af spejlene
sad underlig skævt, med enden lige midt i åbningen hvor lyset skal ind. Og
det viste sig at det øverste spejl lå løst og kunne rasle frem og tilbage.
Så jeg skilte det ad, det ser sådan her ud:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/IMG_4034.jpg
Spejlene skal sidde i den lille metal-tunnel, men det er som om der mangler
noget for de fylder ikke hele tunnelen ud i højden. I bredden passer det
fint hvis man lægger et spejl i bunden, og stiller et på hver side. Men de
sidder løst. Nogen der ved hvordan de skal sidde fast? Det kunne måske se ud
til de har være limet.

En anden særhed jeg opdagede er at henne i den anden ende af den tragt lyset
går igennem, altså henne i nærheden af DLP chippen, der sidder en stor
samlelinse hvor der sidder en lille firkant af aluminium klistret fast til
selve linsens overflade:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/IMG_4035.jpg
Mon det skal være sådan, eller er den lille firkant måske en del der mangler
henne i tunnelen?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

De har været limet, ja.

Det skal ikke være sådan.

Normalt skifter man hele klumpen, men jeg vil da ikke afvise at det er
muligt at fuske noget sammen. Men det er garanteret ikke sjovt.

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Ok, takker! Så kan jeg godt ta' den lille firkant af linsen? Ved bare ikke
hvor jeg så skal placere den...  :-S

Hm, jeg tænkte lidt på at gøre noget med noget tyndt ståltråd eller
bladfjedre eller lignende. Der bliver sikker hammervarmt i den tunnel, så
det dur nok ikke at lime spejlene med varmlimpistol.  ;-)

Ejeren kender forresten en der har en projektor mage til, og den er begyndt
på det samme.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Jeg kender ikke den specifikke model, selv om den ligner noget jeg har
pillet med - MEGET.
Du skal tænde din fantasi ;-)

Nej. Det har du af nogen betydning ret i. I det hele taget syne jeg
princippet bag DLP er defekt, men det ser godt ud - så længe det
virker.

Angrib den, og se om du kan redde info om hvordan stumperne er
monteret.

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Argh, sådan en bette møjstump kan jo sidde 100 steder... :-/  Den er
selvklæbende på den ene side. Synes bare den sidder så 'pænt' der på linsen,
ikke skævt eller noget, og lige ud for det hak der er i linsen. Men jeg kan
ikke lige fantasere mig til hvad i alverden formålet skulle være.

Er der noget kortlivet i selve DLP princippet? Den her fejl ligner bare
byggesjusk i lys-'signalvejen', ikke noget der har med DLP'en at gøre,
direkte.

Jahh, ku' godt være man skulle prøve. Der er vist godt nok garanti på endnu.
Og det var der vist egentlig også på denne her, men vi mente at det var
meget hurtigere lige selv at rense den, doh! Så nu hænger jeg lidt på den,
er jeg bange for.  :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Uh. jeg ved det heller ikke. Har kun adskilt et par DLP units, og har
aldrig gjort andet end at overtale producenten til at aflvere en ny
;-)
Grusomt system. At bruge mekanik til billedfremvisning burde være
overstået.

www.ti.com - se under DLP

Nejenej - bare saml pisset, og tilbage hvor den kom fra.Der er ingen
der går i detaljer med det!

Yuck - nul putte. Saml den. Fortæl at rep er 5-10K - DET hjælper.

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Jahh, det er der noget om, men egentlig synes jeg lampeteknologien er et
større problem i praksis, med de priser og holdbarheder på lamper. Går
farvehjul og DLP-chips tit i stykker?

Flot reklamegas derinde.  ;-)  synes da ikke jeg faldt over noget om
begrænset levetid, men derimod "It is a highly reliable, all-digital display
chip that delivers the best picture across a broad range of products...".
Men det kan man vel kun forvente derfra.

Hm, den er lidt svær at samle nu, så skal jeg bare lægge de 4 spejle løst
inde i den lille metaltunnel. Mon den går?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Ja!

Mnjah.

Læs mere.Datablade f.eks.

Ja. Hvis farvehjulet rasler = bytter. Der er ingen der går ind i det.

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Kiggede lidt i det her: http://focus.ti.com/download/dlpdmd/2503686.pdf
Men fandt ikke noget om levetid, andet end at den blev nedsat af UV lys.

Farvehjulet er OK, men de 4 spejle skal nok rasle... Jeg samler den igen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

fordeling
en

Jeg sad lige og Google på DLP for at se hvordan det virker , fandt ikke
meget ,
http://www.digitalprojectors.co.nz/images/glossary/dlp.gif
http://www.christiedigital.com/projection101/projectorAnatomy/pageElements/opticsDiagram.jpg

men hvordan virker de spejle
eller retter hvad gør de , er de det der hedder rod

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Acer PD110 projector, optikfejl
http://www.christiedigital.com/projection101/projectorAnatomy/pageElements/opticsDiagram.jpg

Rod? Det ved jeg ikke lige. Men jeg har også undret mig over hvad den
spejltunnel overhovedet gør. Det er 4 'krystalspejle', altså af den type
hvor det reflekterende lag sidder på forsiden af spejlet. Jeg tror din link
nummer 2 viser en projector med 3 DLP-chips og optisk splitter og samler. Og
den første link viser en med én DLP og farvefilter-hjul. Men den lille
spejltunnel er tilsyneladende ikke med.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

link
Og

jeg så det her , hvis du trykker på "Color wheel" næsten nederst på siden
( et lille java script )
http://www.christiedigital.com/projection101/projectorAnatomy/lightProduction.asp

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

kig på www.ti.com

Læs deres FAQs mmmmmm. - og bliv skræmt. DLP er IKKE for børn.

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Kiggede lige i servicemanualen til projektoren, mindste enhed er det Acer
kalder et Engine Module som er hele den enhed du kalder en tunnel. Den
koster i omegnen af 2000,00 som reservedel. Der er ikke vist nogen som helst
detalje af den mekaniske opbygning af det såkaldte Engine Modul i service
manualen.
Hvis du vil ha' en pdf med manualen er du velkommen.

Ove Pedersen

Re: Acer PD110 projector, optikfejl

Kors... jeg har samlet den igen, må hellere få ejeren til at indlevere den
til garantirep. Men det var nu kun den lille tunnel med de 4 små spejle jeg
mente. De er vel omkring 2 gang 0.5 cm hver, og sad i en lille metalholder.
Det du snakker om lyder som hele optikblokken inklusiv DMD-chip og linser og
'tragt' og farvehjul og det hele.

Tak for tilbuddet. Det jeg var mest nysgerrig over, var hvordan de 4 små
spejle oprindelig var fastgjort. Men hvis der alligevel ikke er noget om
det, ka' det næsten være ligemeget. Nu håber jeg bare ejeren kan få den
rep'et/bytttet, ellers må jeg jo igang med lidt kreativt fusk.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline