AA opladere og baterier, gode tips ??

Hej.

Jeg spørger her, da jeg ikke kan finde en mere målrettet gruppe for dette,
så undskyld hvis jeg er galt i byen..... :-)

Jeg har nu 2 stk AA opladere, som jeg ikke rigtigt syntes fungere
optimalt.....

Jeg har stortset kun følgende batterier:
Camelion 1500 mA (ca 16-20 stk)
Uniross 2000 mA (30 stk)

Jeg har følgende ladere:
HP Quick Charger C7320A (fulgte med et C500 Camera i sin tid)
CAMELION BC-0658 Ultra Fast

Mit problem er at de 1500 mA Camilion batterier kan sagtens lades op i begge
ladere, og fungere rigtigt godt, men de 2000 mA Uniross kan for det første
reelt ikke lades i HP laderen hvor de bliver MEGET varme, (faktisk er nogle
af dem blevet så varme at plastic-lablen uden på er kryllet/boblet lidt i
overfladen), og de får ikke ret meget strøm i Camilion laderen, hvor de for
øvrigt også bliver ret varme.....
Jeg købte Camilion laderen, da jeg tænkte at de jo selv havde 2000+ ma
baterier, og de derfor nok lavede en lader der fungerede, hvorimod min HP
ehvor 1300mA vel ca. var max.....
Hvis jeg lader et sæt Camilion 1500 batterier op, og et sæt Uniross 2000
baterier op i Camilion laderen, og bruger dem i samme camera, så holder
Uniross 2000 til ca. 10 billeder, hvor Camilion 1500 sagtens holder til
100-200 billeder, under samme betingelser, blitz osv osv.

Hvad gør jeg galt, eller hvad skal jeg gøre for at få ordenligt gang i mine
Uniross baterier ??
Skal jeg have en anden oplader, og hvilken ??
(Helst ikke for dyr, derimod gør det ikke noget at den IKKE er ultrafast,
1-2 timer er eks. fint nok, bare batterierne fungere optimalt.....)
Hvis nogle af mine uniross baterier eks. nu er defekte pga. varme, hvordan
finder jeg så ud af det ??

Jeg håber at i kan hjælpe, eller evt. give mig et link til nogle svar på
nogle af de problemer jeg beskriver her, jeg har nemlig ikke lyst til en
gang til blindt bare at købe en lader igen, for derefter at opdage at den
heller ikke fungere optimalt.....

Mvh.
Peter

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??
Hej igen.

For lige at slå fast..... :-)
Begge ladere jeg har kan tage både Ni-MH og Ni-CD.

Jeg har lige siddet og kikket lidt rundt, og er faldet over denne lader, er
det noget:
http://www.thansen.dk/product.asp?c38%0415880&n34%3679346&pn10%87911582
Her er producentens side:
http://www.vanson.com.hk/cgi-bin/ngen_details.pl?UCODE61%7629&LANG=&LOOP=PROD

De 400.- er lidt i overkanten af hvad jeg ellers var villig til at give, men
hvis det er prisen, så er der ikke noget at gøre ved det..... :-)

Mvh.
Peter

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??

Gode ladere koster og 400,- er billigt...

Jesper G. Poulsen

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??
Hej.

Tak for dit svar......
400.- er måske billigt, men hvad er det umidelbare bud på denne lader, er
den mon ok ??
http://www.vanson.com.hk/cgi-bin/ngen_details.pl?UCODE61%7629&LANG=&LOOP=PROD
Den er da både med overophedningssikring, fire individuelle ladekredsløb og
en masse andet "tjavs"......
Så i mine øre lyder den som et ok valg, men jeg ved jo heller ikke noget om
emnet.... ;-)

Mvh.
Peter

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??

Kender til et par stykker af de Ansmann ladere de har hos
batterier.dk. De fungerer bare godt.

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??
Hej.

Hvis de er ødelagt, hvordan kan jeg så teste dette ??

Mine 1500mA køre som sagt fint, og efter hvordan jeg kan forstå, skulle
laderen vel slå fra ca. 3/4 x tid før på dem, end de skulle på 2000mA
celler, ikke ??

Mvh.
Peter

Re: AA opladere og baterier, gode tips ??
Hej Peter,

Oplad dem i en (vel)fungerende lader eller evt. fra flad tilstand i 15
timer med C/10 og aflad så med C/20 til spændingen er faldet til 1V1 pr.
celle.
Ved at tage tid på processen kan du let finde deres nuværende kapacitet.
Opladelige celler er kapacitetspecificeret efter 20 timers afladning og bør
derfor kunne holde 20 timer.
Holder de fx. kun i 15 timer er kapaciteten faldet til 15/20 = 0,75 = 75%
af mærkeværdien.
De kan dog i det tilfælde sagtens tænkes at genvinde en god del af
deres oprindelige kapacitet ved nogle ganges af og opladning med en god
lader.

Jo. men det lyder som om den kører med dU/dt-terminering og hvis den ikke
lader med høj nok strøm bliver der sikkert ikke termineret korrekt og den
fortsætter blot med at lade - det er derfor det normalt anbefales at have
enten en dT/dt-terminering eller blot en T_abs sat til ~40°C som back-up.

Hvis du bor i nærheden af Kongens Lyngby eller Frederiksberg (eller har
tiltro til PostDanmark) og vil have checket dem efter, er du velkommen til
at sende mig en mail.

--
Venlig hilsen,
Søren