5 wire step motorer - styres hvordan?

Hej NG

Jeg forsF8%ger at ombygge en gammel canon 4100 til et X-Y-bord (hedder
det ikke sE5%dan?).
Jeg har nu flE5%et printeren til atomer (nE6%sten da), og til min
forventning fundet to step-motorer, som jeg regner med skal rotere hver
deres stang med gevind, osv. osv.. Men da jeg sE5% kigger pE5% motorerne,
opdager jeg at den ene har 5 ledninger - til hvad? Jeg har fF8%r prF8%vet
at styre en step motor med 4 ledninger vha. en uC, en L297 og en
L298(N), men den her er jeg ikke sikker pE5% hvordan jeg tilslutter. Jeg
har lE6%st databladet for 297 en hel del gange (det datablad med den
temmeligt udfF8%rlige beskrivelse af forskellige slags step motorer),
men jeg fatter desvE6%rre ikke hvad den 5. ledning gF8%r, og jeg tror
umiddelbart ikke det er jord (selvom det selvfF8%lgelig ikke kan
udelukkes). Nogle ideer/erfaringer?

PE5% forhE5%nd tak

Mvh
Jesper

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Masser

Først og fremmest skal du finde ud af, hvordan motoren sidder sammen
rent fysisk. Det kan være en jord, men det kan også være en med 6
ledninger (den er vidst forklaret i L297 databladet, hvordan man styrer
den), hvor 2 ledninger er sat sammen.

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Hej Jesper

Jeg har på et tidspukt leget lidt med en PIC16 og en steppermotor fra en
HP inkjet printer. Den havde også fem ledninger. Ved at ohme de
forskellige viklinger med et multimeter, kom jeg dengang frem til at det
var en bipolar type med to sæt viklinger med mitpunktudtag. Disse
midtpunktsudtag er begge forbundet til den femte ledning. Jeg tror det
samme gør sig gældende for din motor.

--
Mvh.
Lennart

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Der skulle så have stået unipolar istedet bipolar...

--
Mvh.
Lennart

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?
Hej igen

Takker for de modtagne svar (p.t. fra Klaus og Lennart :-> )

Det lyder jo sandsynligt sE5%, at det er en unipolar stepmotor, evt.
hvor de to midtpunktsudtag er sat til samme (femte) ledning. Betyder
det sE5%, at jeg ikke kan styre den pE5% samme mE5%de som en bipolar
(f.eks. hvis jeg barer ignorerer den femt ledning) ? SE5% vidt jeg kan
forstE5%, har unipolare stepmotorer ikke helt det samme torque som
bipolare, da man kun bruger en spole ad gangen, eller har jeg
misforstE5%et? (har set det pE5%
http://www.phidgetsusa.com/tutorials/motor_tutorial.asp )

Jeg vil jo helst gerne have en vis portion torque, men ved heller ikke
umiddelbart hvor meget der skal til endnu. Jeg havde forF8%vrigt tE6%nkt
mig at drive motorerne med en L298HN til hver af dem (mest fordi det er
dem, jeg p.t. har) - kan det lade sig gF8%re med den unipolare?

Mvh
Jesper

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Midtpunktet af dine spoler er koblet sammen, det bliver nok lidt sjovt
at styre så :-)

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?
Jeg tE6%nkte pE5% at styre det sE5%dan, at eks. midtpunktet blev til
ground, og at man sE5% styrede med hhv. +V og -V. Er det en mulighed?
Dvs. at hvis en spole fE5%r +V, sE5% skal spolen pE5% den modsatte side
have -V, og pE5% den mE5%de kF8%re full-step. Eller er det helt i skoven?
Kan man evt. ogsE5% kF8%re half-step?

Mvh
Jesper

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Normalt gør man det at forbinde midtpunktet til +. Vent lige til i
eftermiddag, så kan jeg lige finde et diagram....

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?
Hej Klaus

TE6%nker du pE5% noget lignende dette?
http://70.85.87.12/stepper/Tutorials/model.gif
Eller dette?
http://www.silabs.com/images/prod/unipolar.gif

Mvh
Jesper

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Jeps. De er ens

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Jeg har ledt og ledt, men må søge videre i morgen.....

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Hej Jesper

For at kunne styre motoren er du er først nød til at finde ud af
rækkefølgen på de fire spoler. Forbind midpunktsledningen til +V og
forsøg så at ligge de fire resterende ledninger til stel én efter én (én
ad gangen!). Du skulle gerne kunne finde en kombination der får motorens
aksel til at rotere nogle step til en af siderne. Giv herefter
ledningerne et nummer fra 1-4.
For at få maksimalt moment ved høje stephastigheder er det ideelt set
nødvendigt at styre de fire viklinger med en strømgenerator. Der findes
en application note fra ST (google efter AN235/0788) som beskriver
hvordan en egentlig strømstyring kan laves. Man behøver dog ikke
strømstyringsdelen, hvis man kan leve med et lavere moment ved høje
hastigheder. Da jeg testede min stepmotor brugte jeg fire transistorer,
som hver kunne tænde en vikling (v1,v2,v3,v4). Derfra var det så et
spørgsmål om at lave lidt software som kunne tænde viklingerne i de
rigtige sekvenser. For fullstep mode er sekensen:

v1 v2 v3 v4
-----------
1  0  0  0
0  1  0  0
0  0  1  0
0  0  0  1

For halfstep mode:

v1 v2 v3 v4
-----------
1  0  0  0
1  1  0  0
0  1  0  0
0  1  1  0
0  0  1  0
0  0  1  1
0  0  0  1
1  0  0  1

Jeg håber du kan bruge det til noget.

--
Mvh.
Lennart

Re: 5 wire step motorer - styres hvordan?

Hej Lennart

Jeg har vE6%ret ind og se pE5%
http://70.85.87.12/stepper/Tutorials/UniTutor.htm , og her beskriver de
ogsE5% en full-step sekvens med to faser, for at fE5% stF8%rre torque:
 v1 v2 v3 v4
 -----------
 1  1  0  0
 0  1  1  0
 0  0  1  1
 1  0  0  1

Dette giver jo mening nok. Jeg tE6%nker nu pE5%, om jeg helt skal
afskrive at bruge  mine H-bridges? (L298HN) Jeg tE6%nkte at man kunne
bruge noget i retning af fF8%lgende sekvens:

GND v1 v2 v3 v4
 0   1  1 -1 -1
 0  -1  1  1 -1
 0  -1 -1  1  1