4-20mA konverteres til 0-10V

Hej gruppe,

Jeg vil gerne selv bygge en simpel 4-20mA til 0-10 Volt konverter.

Idag bruger jeg blot en 500 ohm's modstand i serie med strøm loopet, men det
giver jo 2-10 Volt over modstanden.

Jeg har søgt på google, men har kun fundet færdige produkter.

Håber i gider hjælpe mig lidt på vej.

PFT

Gert K.

Re: 4-20mA konverteres til 0-10V
det

Hej

Jeg har smidt et forslag til en converter her:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/itilu.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mine 2 kr til det diagram er :

-Du kan risikere at spændingen på strømloopen evt er 24V, derved højre
forsyning på indgangen af opampen en forsyningen...

- En LM358/324 kan ikke trække spændingen helt ned til 0V uden - forsyning
(muligvis hvis udgangen ikke belastes ret hårdt...)

- umilbart ser det ud som om at der ikke er taget højde for opampen
problemer (input strøm / offset, men det er mulighvis så lidt det ikke
betyder noget)

- Hvis du justere på offset vil du også ændre gainen..... besværligt at
justere ind..

Ved ikke om det er sandt, men det er bare lige de problemer jeg kan se i at
lave det på den måde :)

Kasper

Re: 4-20mA konverteres til 0-10V

Du har ret, sidst jeg lavede den bruge jeg en rail to rail opamp, ellers må
man jo lave en negativ forsyning på pin 4 på U1.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg vil nok lave det med en modstand i serie med strømmen, en instrument
opamp eller differentiel opstilling med opamp (afhængig af nøjagtigheden) og
så regne gainet ud på den fra 0 - 16 mA, derefter sætte en opamp mere med en
offset justering...

Det ville umilbart være den i den jeg ville pusle med :)

Kasper

Re: 4-20mA konverteres til 0-10V

En strøm-til-spændings converter opamp-kobling efterfulgt af en offset
justering vha. en additions-converter kan vel ikke gå helt galt. Evt.
brug af rail-to-rail kan jo blive nødvendigt hvis du ikke vil have
negative forsyninger.

Mvh / Preben Holm

Re: 4-20mA konverteres til 0-10V
Hej,

Takker 15kw for det fine og meget brugbare diagram :-)

Også tak til Repzak og Preben.

Jeg har testet kredsløbet og har blot smidt en negativ spænding på ben 4.

Det fungere fremragende!

Mvh
Gert K.

Site Timeline