380 volt stik og farver

Hej gruppe!

Jeg er lige flyttet, og i min nye lejlighed er der plads til en
vaskemaskine, som jeg imidlertid påtænker at anvende til min
(bord)opvaskemaskine der har et helt alm stik med 2 ben til en alm
stikkontakt. Stikket i væggen er sådan et 380v med 5 ledninger hvor man
selv skal montere ledningen fra opvaskeren. De 5 ledninger har farverne:
grøn/gul, sort, brun, hvid og blå. Kan man ud fra farverne sige hvilke 2
jeg skal bruge til opvaskeren?

Hilsen
Jakob

Re: 380 volt stik og farver

Jeg er ikke elektrikker, men:

Jeg kan i høj grad forestille mig at du skal bruge tre ledninger: jord
(gul/grøn) samt en fase og en nul (nok den blå).

--
Steen Suder
Re: 380 volt stik og farver

Hej Jacob

Det eneste du kan regne med farvemæssigt er at den gul/grønne altid er jord.
Den lyseblå er sandsynligvis nul og de tre andre faserne. Ellers så prøv dig
frem med en polsøger og et voltmeter.

Mvh. Niels

Re: 380 volt stik og farver

Re: 380 volt stik og farver

> [...]

Ah tak for tippet. Den havde jeg overset.

Til i andre - jeg snakkede lige med en kammerat som også anbefalede lige
at teste med en polsøger, så jeg må ud i byen og finde en :-) Tak for
hjælpen.
--
Jakob

Re: 380 volt stik og farver