13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp ! - Page 2

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Jo det kan det bestemt godt!
Der skal ikke meget delay til før det føles MEGET underligt at spille
samtidig.
Hvor kort delay man kan mærke ved jeg ikke, men 100ms er bestemt mærkbart.

Kåre

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Har lige gennemført et DSP projekt med lidt lydbehandling, hvor delays
ned til 10-20ms giver en ændring i lydbilledet. Det er svært at høre
foreskel, men folk med følsomme ører, vil nok kunne fornemme ændringerne :)

Rasmus

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Ok, så man skal altså holde sig godt under 10ms, men det burde også
kunne lade sig gøre, latency på et 802.11a net kan nemt være 1ms.

De 100ms er noget jeg har fra video/audio sync, my bad.

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Lyder spændende!
Det med delay er jo lidt relativt, fordi hvad er forsinkelsen målt i forhold
til?
Hvis det du har arbejdet med er forsinkelser imellem to audio kanaler, så er
det een ting.
Men i dette tilfælde er det forsinkelsen mellem en fysisk handling, og
feedback på denne handling gennem øret...
Altså forsinkelsem fra anslået streng, til tonen når frem til øret. En
guitarist slår nemt 10 anslag på et sekund. med 100 ms delay vil enhver
guitarist blive hylet ud af den...
Man er altså afhængig af at forsinkelsen mellem anslået streng og lyd i øret
er så lille at den ikke mærkes. Den tid er jeg ikke sikker på at du har målt
i dit projekt, eller?

Et andet eksperiment er at tage lydtætte ørebøffer på, så man ikke kan høre
sig selv tale, og så får et forsinket signal tilbage i ørebøfferne. Hvor
lidt delay  kan man mon lægge ind før end testpersonen vil have en unaturlig
tale?
Det kunne være sjovt at prøve...

mvh
Kåre

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Vi afprøvede lidt forskellige effekter, bl.a. hvor et signal på højre
kanal er forsinket i forhold til venstre. Men også hvor du tager det
originale signal og lægger en forsinket kopi til, hvilket giver en
tydeligt hørbar effekt ved 20 ms.

I dette tilfælde (med guitaristen) vil han f.eks. være 10 ms (alt efter
latency) bagud i forhold til resten af musikken, og dette tror jeg nemt
man kan høre.

Det er ikke noget vi har afprøvet. Men det må helt sikkert være
frusterende for guitaristen at skulle "vente" på effekten af hans anslag
på strengene.

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Det har ikke noget med følsomme ører at gøre, der _er_ ikke noget værre end
at spille/indspille, og instrumenterne ikke rammer takten. Man kan til nød
leve med et generelt 10 ms. delay, men hvis blot et instrument i gruppen
forsinkes 10 ms., så er det utåleligt.

Men det forklarer jo så også meget godt hvorfor teoretikere ikke kan
designe produkter til lyd  :-/

Orla Pedersen
Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !
snip en masse om ms>>

hverken som amatør eller prof kan 100 ms bruges
selv ganske lille latancy er skidt i mit studie brokker vi os alle over 12
ms latency og ruter simplethen vores signaler udenom problemet, og det er
endnu værre hvis man spiller guitar i den hurtige Flamingo stil eller Tommy
Emmanuel den skal gerne ned på 2-6 ms max...

mvh Søren som syntes det er vildt cool at folk gidder at bruge tid på at
komme med ideer

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Hey det er cool nok at få lidt at vide om hvordan sådan noget hænger sammen.

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Uha, det bliver sjovt at få lavet uden hørbare pakketab og uden delay.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !
mener du "figure" på engelsk? hvorfor skriver du "figur ud"... hvis du da i
det mindste skal blande engelsk ind i det så skriv "figure out" som jo så
udemærket på dansk hedder "regne ud"...

ja det kan jeg godt se, men kan du ikke fremskaffe specifikationer på
stik-forbindelsen... så er det til at se hvad "vi" har med at gøre...
i øvrigt er det nok lidt mere kompliceret at få overført signalerne fra
pot-meteret og de to knapper... men hvordan det skal laves kommer helt an på
hvordan den der lille boks er skruet sammen...

det er ikke rigtig til at give dig noget ordentlig svar før du finder
specifikationerne...
mht. til overførsel af "lyden" så kan man få single-chip FM-sender/modtagere
fra Maxim bl.a.
jeg tror jeg ville lave det med 7 af dem til lyden i hvert fald... (forestil
dig 7 radiostationer og 7 radiomodtagere)

Rasmus

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

hej alle
tak for de mange input bli endelig ved...tilbage står nu bare en der kunne
lave et sådan projekt

der ville være et godt marked for en såden box
det ville nemlig kunne bruges af alle der spiller med guitar synth

mvh Søren

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

1) jeg spiller selv guitar og har til dato kun set/hørt dig der spiller med
det - så marked og marked... hmm...
2) det lader ikke til vi kan få specifikationerne på forbindelserne i
stikket så jeg kan/vil/gider ikke hjælpe dig mere...

Rasmus

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Det er da intet problem, jeg har før fået diagrammer fra Roland Danmark, en
enkelt telefonopringning burde kunne gøre det.

Mvh. Uffe Ravn

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Det kunne være der var nogen der skulle sætte sig ned og lave et
generisk trådløst modul der har klarer 5mb/s over flere meter, ikke er
særlig stor, ikke bruge særligt meget strøm og kører på lav spænding.
Gad vide hvorfor det ikke findes :-)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

hej ras

vil du fortælle mig  at du aldrig har hørt om Roland Guitar synth Gi10 Gr 7
GR 20 GR33 bare for at nævne nogle af dem eller hvad med VG8, Vg88 og den
helt nye VG99
her er et par kunstner hvor Vg88er er brugt listen over bruger af
guitarsynth er meget meget lang
en hurtig opringning til Aage Jensen vil sikkert give dig et noget andet
indtryk end det du har nu
og at du ikke ved noget om det siger nok mere om dig end om os der bruger
den,
 det alle dem der bruger den klager over er det 13 pins kabel det går nemlig
nemt i stykker
  a.. Joni Mitchell - Taming the Tiger (1998) All Music Guide Review
  a.. Mike Oldfield - Tubular Bells III (1998) Tubular.net Review
  a.. Al DiMeola - The Infinite Desire (1998) All Music Guide Review
  a..  Fleetwood Mac - The Dance (1997) All Music Guide Review
  a.. The Moody Blues - December (2003) All Music Guide Review
  a.. Leo Kottke - One Guitar, No Vocals (1999) All Music Guide Review
  a.. David Bowie - (Reeves Gabrels on VG) - Outside (1995) All Music Guide
Review
  a.. David Bowie - (Reeves Gabrels on VG) - Earthling (1997) All Music
Guide Review
det var da et par kendte

mht specifikationer gør jeg hvad jeg kan det er jo ikke sådan at jeg holder
info tilbage for at gøre det svært for dig

http://vg-8.com/images/gk2akit.gif
jeg skal nok skaffe noget mere og et rigtigt diagram men jeg vil da ikke
betale kassen for diagrammet
hvis jeg ikke har nogle der siger "den klare jeg"
mvh søren

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !
det kan da godt være det siger mere om mig, men jeg vil nu stadig mene at
den langt fra er så benyttet som så mange andre guitar effekter...
det er også lige meget i denne sammenhæng jo...

som det ser ud bliver forbindelserne fra pick-up'en, knapperne osv. samlet
på et print og derefter via to kabler videre til det 13 polede stik...
spørgsmålet er så om der sidder noget elektronik på det print.. har du
mulighed for at skille det ad og tage billeder??

hvor bor du?

Rasmus

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Hej Rasmus
det var heller ikke for at angribe dig mht effekter og guitar
self er alle andre typer effekter langt mere brugt min pointe var osse bare
at der er en kæmpe markede
der er solgt rigtig mange check feks Godin Guitar og Rolands samlet salg af
ikke kun VG8 og VG88
men som tidlliger nævnt hele deres synth sektion... læg så dertil Fender og
Godin Yamaha  og Ibanez som alle laver Guitarre  til formålet dvs med 13
pins ud og Hex Pickup indbygget og hvis man checker på
http://vg-8.com/wiki/Main_Page kan man da osse læse at trådlød er på
ønskelisten over muligheder i den næste generation af guitarsynth...

nå men jeg klør på med en lille skruetrækker og digi cam iløbet af weekenden

mvh Søren

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Er det det den sorte "kasse" de kalder AMP BOARD?
Jeg ville da tro den var smasket til med opamps.

Men stadig, at få de 6 analoge signaler over i tilpas høj kvalitet uden
forsinkelse synes jeg lyder svært/dyrt.

Med en super sej DSP burde det være muligt at komprimere data en
hel del, en streng kan jo på et givent tidspunkt kun afgive ganske få
toner samtidigt. Men om det kan gøres hurtigt nok kan jeg ikke lige
gennemskue. (og jeg kan ihvertfald ikke selv programmere sådan en DSP)

/Morten %-)

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

jamen... et godt gammeldags FM sender/modtager system vil jeg næsten godt
garantere er mere eller mindre uden delay - i hvert fald hørbart...
jeg har da endnu ikke høre guitarister der brokker sig over deres
"trådløse-guitar" som jo ikke er andet end 1 FM sender/modtager...
så skulle der jo heller ikke være det ved 7 eller 10 sendere...
Jeg ser bare ingen grund til at flytte signalerne over i det digitale
domæne... systemet bliver altså ikke bedre bare fordi man smider om sig med
ord som ADC/USB/DSP/WLAN osv osv...
som tidligere skrevet aner jeg jo heller ikke hvad der er på det print /
kasse der hedder AMP BOARD men det skal vi jo lige ha Søren til at
undersøge... og jo.. man kunne godt forestille sig at der sidder nogle
op-amps på boarded... med lad os nu se...

Rasmus

Re: 13 pins kabel der skal gøres trådløst ??? Hjælp !

Well, ikke ud over at man så slipper for at slæbe rundt på 10 radioer og
finde 10 ledige kanaler til dem når man skal bruge setuppet...

Site Timeline