12 volt UPS

Hej alle

Jeg skal bygge en kasse med noget netværksudstyr i.
Kassen skal kunne bruges i bil og i det fri, og skal derfor kunne forsynes
fra 12 volt og have indbygget batteri.
Udstyret kan godt forsynes fra 12 volt, og forbruget er omkring 25 watt, dvs
jeg kan fint finde et forseglet blybatteri der kan holde den med strøm i en
dags tid.

Men jeg mangler en komponent der kan forbinde batteri, 12 volt input og
udstyret, dvs nærmest en slags UPS til 12 volt.
Komponenten skal levere strøm til udstyret og lade batteriet, når der er
spænding på inputtet.
Da inputtet kommer fra en bil, vil det være rart med noget
spændingsregulering, evt supplering fra batteriet ved lav spænding på
inputtet. Desuden skal trækket fra inputtet holdes under 10A
Når der ikke er spænding på inputtet tages strømmen selvf. fra batteriet.

Nogen der har et forslag til et byggesæt eller en færdig komponent?

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

Du skal passe meget på med "12V" fra en bil. I praksis rækker det fra
negative spændinger til positive overspændinger over 40 volt (kan ske ved
dårlig forbindelse mellem batteri og generator f.eks.)

Hvis det netværksudstyr ikke er temmelig godt skudsikret, så pas godt på
med fuskerløsninger til det formål.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: 12 volt UPS

Det er jo derfor jeg gerne vil have en komponent mellem bilen og udstyret
:-)

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

"Martin Højriis Kristensen" >

En praktisk og simpel (molboagtig?) løsning er en UPS, der trækkes fra
bilens 12 Volt via en 12 V - 230 V inverter. Det har den fordel at UPS'sen
kan sættes til 230 V, naar det er til raadighed. En inverter faas hos HN for
500 kr.

Aage

Re: 12 volt UPS

forsynes
strøm
for
Invertere giver bare en masse effekttab...... men ellers en god idé.

Re: 12 volt UPS

Løsningen har (udover det molboagtige) 3 ulemper:
Effekttab
Batterikapacitet pr krone
Fysisk omfang af inverter+UPS+adaptere

Men tak for forslaget.

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

En kraftig diode og en 5 ohms modstand i serie med +.

Re: 12 volt UPS

Ja, det er da ihvertfald simpelt :-)

Mener du:
Bil = Batteri -diode-modstand- Udstyr?

Det beskytter vel ikke udstyret mod overspænding fra bilen, og det sørger
vel ikke for at batteriets opladning?

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

Ja, hvorfor lave noget overkill ?

Find en solid lilel akku der kan lades med en bil.

Nej

Bil -> diode -> modstand -> batteri -> udstyr.

Vær opmærksom på at bilen er lidt "støjende" rent elektrisk. Men hvad
udstyr er det du skal have i en kasse ?

Som jeg lige har beskrevet det - jo.

Re: 12 volt UPS

Fordi man kan? :-)

Forslag?

Noget WLAN-udstyr mm, jeg ved ikke hvor pernittengryn det er med strøm,
formoder det værste...
http://www1.linksys.com/international/product.asp?coid48%&ipid84%5 samt evt
en WIMAX-boks fra clearwire.dk.

Ret mig hvor jeg tager fejl:
Modstanden sørger for at overspænding fra bilen ikke (i høj grad) når
batteriet/udstyret
Dioden sørger for at batteriet ikke aflades af andet udstyr i bilen, når
denne er slukket
Ladeautomatik er unødvendige ved den anbefalede akkumulator

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

Ja

Bilbatteri.

Den har garanteret indbygget switchmode...

Og at ledespændingen ike bliver for voldsom.

Jeps

Jeps

Alernativt, hvis du vil have en sikker 12 volt, så skal du kigge på
strømforsyninger til DIY car mp3 player projekter.

Re: 12 volt UPS

Hmm, havde forestillet mig et indkapslet mindre batteri.. a la
http://www.batteribyen.dk/product_info.php?cPath21%3&products_id11%83

Måske.. men den har jo en ekstern strømforsyning som jeg ikke vil bruge, så
mon ikke selve enheden forventer ret pæn strøm?

OK, den kan jo så sættes efter batteriet..

Tak for hjælpen.

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS

Altså et bilbatteri.

Måske

Jeps

Alternativt:

Bil -> diode -> modstand -> 12/230 v converter -> netvæksdims
strømforsyning -> netværksdims.

Velbekom

Re: 12 volt UPS

Ret mig lige hvis jeg tager fejl. du har noget udstyr det kører på 12V.
du har et 12V batteri det skal forsynes fra.
du skal kunne lade på det 12V batteri fra bilen af.
batterier skal kunne holde mindst 8 timer.
1, køb et 21Ah deep cyckle batteri.
2, du skal have en switch mode fra de 12V til batteriet så du kan komme op
på lade spændingen.

hvad er spændings tolerancerne på dit grej ?

Man kan lave forskellige løsninger.
du kan forbinde batteriet og dit grej direkte. der har du en mulig konflikt
i noget spændings tolerance.
du kan forbinde batteri og grej vie en spændings regulator. en switchmode er
at foretrække.
du kan have et relæ der skifter sår udstyret sættes til ekstern forsyning.
du kan endelig have en manuel omskifter. i de sidste to eksempler kan du
have et problem med uren spænding fra bilen giver forstyrelser på dit grej.

Skal det køre altid ? må det genstartes når du går fra ekstern til intern
forsyning og viceversa ?

Jacob

Re: 12 volt UPS

Ja

Nej, men det var planen

Ja, samt fra en 12 V adapter fra forsyningsspænding, men det er jo
ligegyldigt.

Mindst 8 timer

Går nok efter et lidt større, men nevermind

Jeg skal vel reelt have en blybatterilader der er beregnet på at blive
strømforsynet fra en bils cigaretstik...

Jeg må formode at de er smalle.

Ja, det vil jeg ikke

Ja, jeg skal finde en komponent der kan tage et meget bredt interval og
levere 12 V stabilt.

Ja, det vil få udstyret til at slukke ved omskift hvilket er uønsket, men
hvis jeg har en ladekomponent og en reguleringskomponent vil det nok være
nødvendigt. Ellers bliver ladekomponenten jo nok forvirret af at der trækkes
spænding til reguleringskomponenten, forudsat et setup som dette:

Bil = Ladekomponent = Batteri = Reguleringskomponent = Udstyr

Derfor søger jeg optimalt set noget lignende:

Bil = "UPS-komponent" = Udstyr
        Batteri

--
Martin Højriis Kristensen

Re: 12 volt UPS
On Fri, 20 Jan 2006 23:30:54 +0100, "Martin Højriis Kristensen"

Campingfolket/sejlere har nogle "seperator relæer" der kan gøre dette.
De har ofte 2 batterier, et til at starte motoren med (bil/båd) og et
til forbrug.
Men de billigeste typer er bare et relæ og dur derfor ikke til din
stunt.
De bruger også at have 2 sæt dioder koblet på generatoren til at lade
ekstrabatteriet op med, men det er nok ikke interesant for dig.
Jeg har ikke set dem til cigaretstik.

/Hans

Re: 12 volt UPS

Din optimale løsning er ikke så let igen at lave.
mens at
Bil = Ladekomponent = Batteri = Reguleringskomponent = Udstyr
er meget lettere at fabrikere.
lade komponenten til batteriet vil ikke rigtigt blive forstyret af for
bruget. for som lade komponent skal du blot have en 13.8V switchmode dims.
en lignende switchmode skal du så have i udgangen. hvis det udstyr du har
opfører sig som almindeligt edb udstyr så regn med at det er stabilt fra
11.4 til 12.3V. man siger 12V +/- 0.6V Men for høje spændinger kan de nu
aligevel ikke lide.
på mandag skal jeg lige se om jeg kan finde en velegnet switcher.

Jacob

Re: 12 volt UPS

Noget jeg lige glemte. det skal være et deep cyckle batteri. ellers holder
det ikke længe. jeg købte et varta semitraction 100Ah (130Ah hvis målt som
start batteri) det gav jeg 1400kr for inckl moms og miljø.

jacob

Site Timeline