zegarek. najprostszy. bez uC.

Czołem.

Ostatnio zachciało mi się zlutować sobie zegarek, taki najzwyklejszy zegarek, na LED lub LCD, pokazujący godziny i minuty. Nie musi być dokładny, ważne żebym sobie go postawił i miał świadomość że zrobiłem go sam ;)

Oczywiście konstrukcja oparta na mikrokontrolerach odpada, bo nie będę przecież kupował/robił programatora tylko po to, żeby potem mieć zegarek. Początkowo pomyślałem nawet, żeby go zrobić na zasadzie: generator - dzielniki - liczniki - dekodery - led. Z tym, że wtedy ten zegarek będzie miał wielkość całkiem sporej szafki na buty ;)

Próbowałem coś pogooglać, ale oprócz konstrukcji opartych na uC nic nie znalazłem.

Czy możecie mi doradzić jakiś scalak, co już sam w sobie jest zegarkiem? Z jednej strony wejścia na kwarc (o ile nie z kwarcem w środku), z drugiej multiplekser do podłączenia LED lub wyjście na LCD i jest zegarek.

Reply to
Bergen

Dwie wtyczki, kilka rezystorów, kawałek przewodu... i programujesz AVR-y. ;) Będzie tanie, malutkie, dość dokładne i zrobione samodzielnie. Hm? :)

Reply to
Arczi

Bergen napisał(a):

Bo nic prostszego nie ma. Programator do AVR w wersji zaawansowanej do jedna kość 74HC244.

Kiedyś CEMI robiło MC1205/MC1206 ale to zabytek.

Reply to
Filip Ozimek

No niby taaaaaak, ale to jeszcze bym musiał znaleźć schemat programatora, zlutować programator, ściągnąć soft, _pomyśleć_ , napisać program, wgrać do scalaka, zlutować scalak z kwarcem i LED.

A tak to tylko pozostaje ostatnia czynność: zlutowanie scalaka z kwarcem i LED ;)

Reply to
Bergen

Bergen napisał(a):

"Programator" w najprostszym wydaniu to wtyczka do LPT i kilka kabli. Zrobisz to w 10 min za mniej niż 2 zł. Szczerze mówiąc tak naprawdę będzie najprościej. Zobacz np. na zegarek który zrobił VSS z moim oprogramowaniem:

Teraz się już takich prawie nie robi ;) Kiedyś były antyczne kostki CEMI: MC1201, MC1204 - wyświetlanie LED multipleksowane, MC1202 - rzadko spotykany, wyświetlanie LCD na specjalnym wyświetlaczu wraz z nazwami dni tygodnia, MC1203 - praca z LCD, MC1205, MC1206 - podobne jak MC1203, ale mogą obsługiwać zarówno LCD jak i LED, przeraźliwy budzik (ostatnio podsyłałem nagranie na grupę). Jak uda Ci sie jakiś dostać to mogę Ci podesłać schemat. Czasem pojawiają się na Allegro, MC1206 podobno jest w TME. Ewentualnie możesz poszukać równie antycznej, ale chyba jeszcze produkowanej (jest w sporej ilości chińskich zegarków) kości LM8560 lub odpowiednika - tylko że one wymagają specyficznie multipleksowanego wyświetlacza.

Reply to
Darek R.

Pszemol napisał(a):

Ludzie!

Niech zrobi ten zegarek choćby wielkości szafy ale bez procesora. Nauczy się podstaw. Później przejdzie do procesorów, programowania i pisania programów.

Reply to
Piotr [PKi

Niech zrobi na procesorze. Nauczy sie podstaw :-)

Piotr [PKi] napisał(a):

O właśnie, najlepiej na przekaźnikach! :-)

Reply to
Filip Ozimek

Dnia Sat, 17 Feb 2007 11:35:05 +0100, Darek R. napisał(a):

LM8560 wraz z wyświetlaczem mogę podarować ale ostrzegam - ten układ ma jakiegoś buga i jeśli budzik był wyłączony to o magicznych godzinach(np.

1:11, 1:17, itp) przez minutę pracował tak jakby dostawał 2x szybszy sygnał zegarowy.

PS. A dokumentację do zegara(zrobionego na 89S8252 ale programator do niego jest tak samo banalny jak do AVR) z mnóstwem bajerów mogę udostępnić.

Reply to
badworm

Niech zrobi w CPLD/FPGA. Nauczy się podstaw VHDL.

:)

Reply to
point

Dnia Sat, 17 Feb 2007 17:22:36 +0100, BoDro napisał(a):

Chyba spróbuję coś takiego wygenerować prockiem i potem wstawić jako budzik bo zegara z lampami Nixie, który w końcu trzeba będzie poskładać

Reply to
badworm

Spinacz biurowy, Bergen snipped-for-privacy@nie.ma.takiego.numeru>!

A moglbys potraktowac to jako swietna okazje do wejscia w swiat uc.

Programator AVR w najbiedniejszej wersji to bezposrednie podlaczenie 5 przewodow z portu LPT do odpowiednich pinow ukladu...

No, jak sie nie chce uzywac uc... :)

Takie czasy.

E, co to za radocha, polutowac elementy do gotowego ukladu? :)

Reply to
Adam Wysocki

Spinacz biurowy, Bergen snipped-for-privacy@nie.ma.takiego.numeru>!

Ja korzystalem z tego tutoriala tyle, ze zamiast ATtiny2313 uzylem ATmega8 (dwa tiny2313 ktore kupilem nie chcialy sie programowac, moze na zla partie trafilem, a moze jakis bug w uisp). Nie wiem jak jest z avr-gcc na Windows, ale podobno jest cos takiego jak WinAVR.

I swiadomosc ze nawet nie wie sie jak dziala zrobiony przez siebie uklad? :)

Reply to
Adam Wysocki