Zastosowanie mikrofonów... ??

Witam. Mam pytanie: Gdzie znajdują zastosowanie i jaka jest historia mikrofonu WĘGLOWEGO, MAGNETYCZNEGO (DYNAMICZNEGO), POJEMNOŚCIOWEGO, POJEMNOŚCIOWEGO Z POLARYZACJĄ ZEWNĘTRZNĄ oraz MIKR. ELEKTRETOWEGO ?? Proszę o pomoc. Dziękuję. Pozdrawiam.

Reply to
Webek

Webek snipped-for-privacy@NoSpAm.interia.pl> napisał(a):

Zapomniałeś o jeszcze kilku typach mikrofonów, np wstęgowe, pojemnościowe z polaryzacją wysokiej częstotliwości. Gruba książkę trzeba by napisać. Chwilowo jestem zajęty. Ale takie ksiazki już napisano - jakieś podstawy elektroakustyki, a jak zwykle Google. Wmak

Reply to
Wmak

Drugi w historii mikrofon, pierwszy ktory na etapie wynalezienia wykazal sie sensowna stosowalnoscia. Zastosowanie - stare telefony (na korbke, z krecona tarcza..._. Generalnie historia telekomunikacji.

Przed dynamicznym (ruchoma cewka w szczelinie magnesu stalego) byl jeszcze magnetyczny - czyli membrana jako zwora zmieniajaca szczeline magnesu stalego z nawinieta cewka... Pomysl imc p. Grahama Bella, robilo to rownie kiepsko jako przetwornik akustyczno-elektryczny jak i elektryczno - akustyczny. W wyniku rozwoju techniki powstala koncepcja membrany z zamocowana do niej cewka umieszczona w szczelinie magnesu stalego (badz elektromagnesu polaryzowanego pradem stalym) - tak dzialaja wszystkie praktycznie wspolczesne glosniki (dziwne wynalazki pomijam), tak dzialaja mikrofony dynamiczne (roznica w stosunku do glosnika jest ilosciowa - wieksza liczba zwojow cewki, lzejsza membrana itd ale mikrofon dynamiczny podlaczony do sygnalu akustycznego jest w stanie robic jesli nie za glosnik to chociaz za sluchawke, jednoczesnie glosnika na upartego da sie uzywac jako mikrofonu...)

A tu trzeba wyjasnic - poplatales pojecia.

Mikrofon elektretowy to mikrofon POJEMNOSCIOWY z polaryzcja wewnetrzna. Polaryzacji zewnetrznej wymaga zwykly mikrofon pojemnosciowy. I zakresy zastosowan:

Zwykly mikrofon pojemnosciowy (z polaryzacja zewnetrzna) wymaga do uzyskania sensownego sygnalu polaryzacji napieciami rzedu kilkuset woltow. Juz ten fakt ograniczal zawsze stosowanie tych mikrofonow do techniki studyjnej (duze byly lacznie z ukladami zasilajacymi...). Z drugiej strony za membrane robil cienki i lekki kawalek folii metalowej albo wrecz plastikowej cienko pometalizowanej - czyli znacznie lepiej reagujacy na zmiany cisnienia powietrza niz membrana mikrofonu dynamicznego obciazona cewka... Jak widzisz na starych amerykanskich filmach polityka mowiacego do mikrogonu z umieszczonym pod nim metalowym walcem to jest duze prawdopodobienstwo ze jest to mikrofon pojemnosciowy - w walcu tym siedziuklad polaryzacji mikrofony i wzmacniacz lampowy...

Mikrofon elektretowy - to postac mikrofonu pojemnosciowego z wbudowanym w material membrany ladunkiem elektrostatycznym. Bierze sie dwie folie plastikowe (najlepiej teflonowe), elektryzuje sie ich powierzchnie napieciem rzedu kilkudziesieciu kilowoltow po czym powierzchniami naelektryzowanymi sie je wzajemnie sklada i zgrzewa... W efekcie dostaje sie folie z zamknietym ladunkiem, jest to rownoznaczne z doprowadzeniem poteznego napiecia do elektrod mikrofonu pojemnosciowego zrobionego z takiej folii... A ze robi sie to z roli to proces jest tani - w efekcie mikrofon elektretowy przecietnej jakosci akustycznej lacznie z zabudowanym w nim wzmacniaczem wstepnym na tranzystorze MOSFET kosztuje pojedyncze centy - czyli we wszelakim sprzecie powszechnego uzytku siedza obecnie wlasnie takie mikrofony.

Pozostaja do omowienia przetworniki piezoelektryczne (w tym mikrofony), mikrofony wstegowe...

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Witam RoMan'ie, Od kilku lat pl.misc czytuję i wiem, że lubisz "czepiać się" drobiazgów, więc kontrowałem.

Młodzież chyba nie pojmie, o kim piszę, ale pamiętam, jak kapelę Zabieglińskiego i "Młode Talenty" nagłaśniałem krystalicznymi mikrofonami. Debiut Ewy Bem nagrywałem przez pojemnościowe Neumanny (made in DDR !)- szkoda, ze taśma przepadła. Niejaka Maryla Rodowicz odmówiła występu w kawiarni Hotelu Bristol przed moimi dwoma profesjonalnymi Sennheiserami, bo wolała po dwa "siury" dla Niej, Jej Gitarzystów i gitar. Mikrofony sprzedałem, wstyd przyznać, do sali konferencyjnej WRN/KWPZPR w Zamościu (z zachwytu tak ugościli, że z powrotu do domu niewiele pamiętam). Jakieś cienkie lampowe pojemnościowce jeszcze mam - czekają na muzeum. Pozdrawiam, Wmak

Reply to
Wmak

Edison. Bell mial z mikrofonem klopot - zastosowal sluchawke odwrotnie i dzialal kiepsko. Opatentowal telefon, ale trzeba bylo krzyczec. Edison wynalazl weglowy, opantetowal .. po czym obaj panowie zlekcewazyli wzajemnie patenty i wystartowali swoje sieci :-)

Do AM sie chyba nadawaly.

Ale ja naprawdę nie miałem nic złego na myśli ;-)

Czyżbyś był starszy ode mnie? Wreszcie ktoś z doświadczeniem :-)

Weglowe? Wlaczone prosto w obwod anteny.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

W katodę lampy nadawczej ;-)