Zasilacze impulsowe 12V 2,5-3A do LED-ów - nieiskrzą

Może ktoś polecić konkretny zasilacz do LED-ów

12V, wydajność prądowa 2,5-3A, w którym chińczyk nie oszczędzał i raczył wstawić w szeregu zasilanie termistor NTC, który ogranicza udar prądowy przy rozruchu i zasilacz miękko sobie startuje bez "piorunów". Nic tak nie wkurza jak iskrząca wtyczka - czyli efekt świecącego się gniazdka, czy też wypalanych styków załączających zasilacz gdy za każdym rozruchem muszą obsłużyć te dziesiątki amperów w impulsie ładowania kondensatora za mostkiem. Większość zasilaczy z gatunku zaklejona hermetycznie czarna obudowa
zasilacze jak widzę robione po to by ładować iskrami przy rozruchu - czyli spawarkopodobne. Chińczyki oszczędzają 0.5$ na termistorze.

Nie wiem jak przedstawiają się zasilacze modułowe z gatunku

osoba sprzedająca za dużo na ich temat nie miała do powiedzenia.

Czy raczej w tym przedziale cenowym próżno szukać wykonanego zgodnie ze sztuką solidnego zasilacza?

Reply to
jedrek

ja tu kiedyś pisałem o zasilaczu foxcon. Kupuje je u faceta na allegro, "holandpoland" KAżdy który kupiłem ( ze 100szt) niezależnie od modelu nie iskrzy. jak Ci bardzo zależy, to poszukam który ma opóźniony (1 sek) start. Tylko że dlamnie to wada nie zaleta. Tak czy inaczej wszystkie włączam włącznikiem i nic nie wybuchło, nie spaliło się.

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 25.07.2017 o 11:54, jedrek pisze:

Jakoś nie chce mi się wierzyć, że ktoś się będzie bawił z termistorami w

30W zasilaczu. Prędzej duży ESR kondensatorów w tanim zasilaczu ograniczy prąd rozruchowy.
Reply to
Zbych

Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:597793ef$0$15202$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 25.07.2017 o 11:54, jedrek pisze:

Tak sie zastanawiam ... czy ograniczenie pradu nie bedzie dodatkowa funkcja PFC ? Od jakiej mocy PFC/korekcja jest obowiazkowa ?

W dniu 25.07.2017 o 21:03, J.F. pisze:

EN 61000-3-2 mówi, że nie jest obowiązkowe dla mocy < 75W.

Reply to
Zbych

W dniu 2017-07-25 o 20:54, Zbych pisze:

To w tanim, w dobrym jest odpowiedni scalak przetwornicy, który ma łagodny start i to wystarczy.

Reply to
Janusz

"Zbych"

Nie chce ci się wierzyć, bo dzisiejszy chory świat przyzwyczaił cię niestety do bylejakości, tandety i pozornej oszczędności. Dziś bylejakość to motto chorego świata. Ma to działać, a że byle jak to kogo to obchodzi, i tak za rok pójdzie na śmietnik... Zasilacz sieciowy do nawigacji wtyczka 1,5A 5V jak wtykasz do gniazdka to trzeba robić to z prędkością rakiety, żeby minimalizować ten wkurzający łuk rozruchowy i najlepiej nie wstrzelić się w szczyt sinusoidy 50Hz tylko trafić na moment przejścia przez 0 sinusa (chyba nic nie pokręciłem w rozważaniach kątowo-fazowych ;) i ich przesunięć prądów względem napięć na ładowanej pojemności). Zasilacze do netbooków asusa to samo - spawarka na rozruchu niemiłosierna i potem przypieczone, osmolone niklowane końcówki wtyczki. Mnie to osobiście wkurza na max.

Reply to
jedrek

ale to bardzo dobrze! oznacza to, że nie masz żadnych poważnych problemów w życiu! ;)

Reply to
sirapacz

W jaki sposób? Raczej wręcz przeciwnie - dioda bocznikująca dławik (i diodę szybką), żeby uniknąć nasycenia dławika prądem rozruchowym :( Tylko NTC albo rezystor bezpiecznikowy.

Dla oświetlenia od 25W.

Nie ta klasa. Piszemy o oświetleniu a nie sprzęcie komputerowym.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid... Hello J.F.,

Jakby nie patrzec, to uklad sterujacy pradem ladujacym kondensator. Zeby byly taki jak trzeba, a nie taki, jaki wypadnie :-)

Ale to chyba o jakims konkretnym rozwiazaniu ukladowym piszesz.

Czyli w 30W zasilaczu powinien byc.

"Zbych" news:597793ef$0$15202$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

Słabej wiary jesteś w takim razie. Zasilacz RS-35-12 Mean Well, 12V 3A, który nabyłem (po śmierci zasilacza "no name") ma na wejściu termistor 10 Ohm o symbolu SCK103, zielony fi 8mm.

pięknie startuje bez spawarki na załączanej linii 230V, więc muszę przyznać, że ładnie go opracowali. Inni nie umieli i świecące spawarki w obieg puścili. W dodatku pięknie mu działają zabezpieczenia przeciążeniowe, bo jest na dedykowanej do PWM kostce NE1101F
gdzie zabezpieczenia działają zdecydowanie lepiej, nie rozwala go test na żarówce przeciążającej go, gdzie poległy zasilacze robione na piechotę w których mosfet się zaspawał.

Reply to
jedrek

W dniu 06.09.2017 o 00:01, jedrek pisze:

Ja mogę podać inny przykład z Mean well'a. Zasilacz prądowy LPC-60. Tam jest termistor. Mimo to, wg dokumentacji inrush current jest 60A dla zimnego. Czyli pewnie jest NTC 4R7. Dla ciepłego przecież więcej. Użyłem kiedyś chyba 6 sztuk na jednym obwodzie zasilania (czyli raptem 360W max) i nagminnie wyrzucało zabezpieczenie B16.

PFC nie pomoże, bo tam prąd leci do kondensatora prawie prosto. Dopiero gdy ten jest naładowany powyżej szczytowego napięcia sinusoidy, można zmniejszyć prąd wejścia do zera.

Reply to
EdiM