Zasilacz ATX niestartuje - kto wyjaśni?

Witam,

Będzie długo i zawile, więc zapraszam wytrwałych.

Obiekt: zasilacz ATX 230W firmy Enlight, z wiatrakiem na obniżonych obrotach.

Objawy: po długim wyłączeniu - niestartuje. Jak odpali - działa. Jeśli wyłaczyć go i włączyć zaraz po wyłączeniu (tak do 10 minut po) - odpali.

Więc tak: Kiedy chcę go włączyć, to diody HDD LED i POWER LED tylko mrygną i tyle. Nawet wiatraki nie zdążą drgnąć. Muszę wtedy odpiąć zasilacz od sieci, odczekać minutę i mogę próbować włączyć do znowu.

W komputerze mam 3 CD, HDD, Celerona 633, 6 kart PCI/ISA. Myślałem, że problem jest z za dużym obciążeniem. Tym bardziej, że zasilacz w końcu udaje mi się odpalać, gdy na chybił trafił odłączam różne urządzenia. Jednak to nie to. Problem jest nawet wtedy, gdy do zasilacza jest podpięta sama płyta główna (bez pamięci, procesora, kart).

Co ciekawe, zasilacz zawsze odpala, gdy jako obciążenie dam np. HDD i odpalam go zwierając zielony kabelek z masą. Kombinując dalej wymyśliłem sobie, że problem może być z sygnałem POWER_GOOD. Więc zrobiłem eksperyment: zmontowałem spowrotem kompa - nie odpalił. Więc odpiąłem kabelek POWER_GOOD - też nie odpalił. Aha, kiedy jako obciążenie był sam HDD, to zasilacz odpalał z i bez kabelka POWER_GOOD.

Ogladałem zasilacz w środku. Nic nie wygląda na spalone, kondensatory nie są spuchnięte. Mierzyłem napięcia jakie daje zasilacz - są prawidłowe.

Co ciekawe: problem nie pojawił się od razu, tylko "po trochę". Czyli kiedyś czasami tylko nie wstawał, potem coraz częściej, teraz to już raz na mnóstwo prób włączenia (przez to mój komp musi chodzić 24h :( )

Podsumowując: nie mogę znaleść żadnej zależności na to DLACZEGO ten zasilacz nie chce się odpalać. Nie wiem też dlaczego jak jest ciepły, to startuje, na zimno - nie.

Jeśli ktoś może mi dać pomysł co tam należy wymienić w nim... Są w nim dwa układy: Enhance LS-168A-3 840 oraz TI TL494CN. Może to jeden z nich? Ale żaden nie wygląda na spalony. Bo jeśli jest to kwestia wymiany kilku elementów, to można by to samemgo zrobić.

Aha, czy ktoś się orientuje ile może kosztować naprawa takiego zasialcza? I gdzie by to można naprawić ze Wrocku?

Dziękuję za dotrwanie do końca i za odpowiedzi :)

Użytkownik żuko / Shark von Cygnus napisał:

Power Good daje znać płycie głównej, że 'są napięcia' - zwykle wpięty równolegle do resetu;

Power ON - we wtyczce ATX jest taki - po zwarciu do masy (czarny...) startuje zasilacz. Stawiam że to ten.

Aby tego dowieść: sprawdź zasilacz z inną płytą lub

[DUMMY MODE ON] [UWAGA NIEBEZPIECZNE JESLI NIE WIESZ CO ROBISZ!!! I TYLKO NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOSC!!!] wypnij kabelek PWON z wtyczki i jeszcze jeden od masy (czarny...), wetknij wtyczkę w płytę i zewrzyj ze sobą te dwa kabelki. Płyta prawdopodobnie wystartuje. [DUMMY MODE OFF]

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

żuko / Shark von Cygnus <shark maupa post.pl> się wziął i wyklepał:

Ten objaw wskazuje na zimny lut. Możesz spróbować przelutować płytkę. Napraw poza banałami jest nieopłacalna - na Allegro dostaniesz używany 235W za 20 zł

Reply to
scx

Witam. Nie wiem jak to jest w ATX-owych zasilaczach, ale w zwykłych AT podobny objaw wystepował przy uszkodzeniu rezystorów (zwykle 220 lub częściej

330 kOhm) polaryzujących bazy tranzystorów kluczujących. Najczęściej nie było widać ani mechanicznych ani termicznych śladów uszkodzenia.

Pozdrawiam G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Użytkownik "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:ccasf3$6f7$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

w 99% atx nie ma takich rezystorow (a raczej jest 1 przy tranzystorze zasilacza standby) - w at byly bo uklad byl "samowzbudny".

pzdr

Reply to
Przemek

No więc tak:

- sprawdzałem zasilacz z inną płytą - problem jest ten sam.

- zrobiłem powyższy DUMMY TEST ;). Rezultat jest taki, że jeśli zasilacz ma jako obciążenie HDD (tylko), to startuje (zwierając PWON z GND). Jeśli podłączę zasilacz do płyty (dowolnej), to niestartuje (obojętnie, czy wciskając power na obudowie, czy robiąc DUMMY TEST).

Wychodzi na to, że zasilacz nie chce startować, jeśli jako obciążenie ma płytę główną (dowolną).

Dodam jeszcze, że na ileś_tam_prób zasilacz w końcu odpali, w końcu piszę tego posta z mojego kompa :) Tyle że odpalanie polega na tym, że odłączam wszystkie urządzenia typu CD, HDD, FDD, próbuję odpalić kompa aż do skutku, jak odpali, to zostawiam na pół godziny, aby się rozgrzał, potem wyłączam, podpinam napędy i wtedy już odpali (jak mówiłem wcześniej, zasilacz odpala gdy komp trochę pochodził).

Dalej nie rozumiem co się dzieje :(

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-05 02:04 scx nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Hmm, Enlight za 30PLN? A jeśli masz na myśli tandetę, która tylko na nalepce ma 235W to jest to IMHO najgorsze rozwiązanie.

Reply to
badworm

On Mon, 05 Jul 2004 14:34:31 +0200, żuko / Shark von Cygnus <shark

Elektrolity do wymiany :-(