wspólna anoda -> wspólna katoda

Witam! Mam taki mały układ z mikrokontrolerm sterującym LED RGB (w oryginale wspólna anoda - tutaj rysunek

Do portów mikrokontrolera poprzez rezystory ogranicząjące prąd bazy podłączone są tranzystory NPN. W kolektorach tranzystorów są rezystory ogranicząjące prąd diody i same diody, których anoda jest podłączona do Vcc. Emitery tranzystorów podłączone bezposrednio do GND zasilania.

W jaki sposób powienien być przerobiony ten układ, żeby dało się użyć diodę w wersji wspólna katoda?

Rafał

Reply to
gervee

Po pierwsze nie widzę tych rezystorów ograniczających prąd bazy. Może być to spowodowane błędem rysunkowym bądź wykorzystaniem rezystorów podciągających wejścia w mikrokontrolerze. Bez dokładnej znajomosci sposobu sterowania trudno coś prostego poradzić. Odpowiedz czy masz możliwość zmiany programu procesora? Jaki to wogóle typ procesora? Jedynym pewnym rozwiązaniem jest dołożenie do każdej diody po jednym tranzystorze pnp (od plusa w układzie wspólnego emitera) z odpowiednim rezystorem. Mówiąc szczerze jest to rozwiązanie mało eleganckie. Lepsze byłoby wykorzystanie istniejących tranzystorów jako wtórniki emiterowe (diody z rezystorami przechodzą po prostu między emiter a masę) lub zastosowanie tranzystorów pnp (co wymagałoby zmiany spsobu sterowania wyjściami).

Reply to
Bogdan G

Użytkownik "gervee" <gervee snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:f3kgqi$es3$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Ma być tanio i prosto ? kup właściwą diodę, a tą sprzedaj.

Ma być teoretycznie dla laika ? wymienić tranzystory na komplementarne , podłączyć do plusa, zmodyfikować program.

Reply to
lwh

Użytkownik "gervee" napisał

Prosto. Zamienic diody z tranzystorami. Nie jest to to samo ale bedzie dzialac tak samo. Mozesz zmniejszyc rezystory bo zmniejszy sie napiecie. H.D.

Reply to
H.D.

Użytkownik "Bogdan G" <b_gutknecht snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:f3kjlh$hf0$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Zamieniłem i działa :). Dzięki za przetarcie oczu. Cały czas święcie przekonany byłem, że będę mieć do czynienia z diodą w wersji wspólna anoda atu okazało się, że nie.

Rafał

Reply to
gervee