trwałe znakowanie stali 58HRC

Witam wszystkich ,

szukam sposobu na znakowanie stali o twardości okolo 58HRC , wybijanie numeru można sobie wybić z głowy :) grawerowanie frezem na razie omijam szerokim łukiem, szukam innego sposobu , moze jakis elektrograf ? jak to dziala ? w sieci bardzo mało ( czyt. prawie nic ) mozna takie cos sobie samemu zbudowac ? moze jakies inne pomysly ?

Reply to
pit202

pit202 schrieb:

to co znam, to grawerowanie laserem, ale samemu zbudować raczej trudno i dla niewprawnego grozi śmiercią lub kalectwem (niekoniecznie własnym). Łukiem elektrycznym też się da, u nas przynamniej tak znakowano instrumenty medyczne.

Waldek

Reply to
Waldemar

na jaką skalę i ile ma to kosztować

jeffrey

Reply to
Jeffrey

pit202 napisał(a):

Jak byłem mały to lubiłem bawić się induktorem z poniemieckiego telefonu polowego. Jeden przewód podpinałem do kawałka metalu, z drugiego wyciągałem pojedynczy drucik i zaginałem pod kątem 90' (to był pisak), kręciłem korbką, przykładałem do metalu i w miejscu wystąpienia łuku zostawała kropeczka. Jako że dzieci mają dużo czasu, mogłem w ten sposób robić napisy i rysunki :)

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Jeffrey napisał(a):

no bardzo małą , musze poznakować sobie kilkanaście elementów i w miare przybytku znakować je dalej.

Reply to
pit202

to chyba metody spawalnicze będą najodpowiedniejsze (najtańsze) może być jeszcze piaskowanie ale musisz mieć sprzęt

Jeffrey

Reply to
Jeffrey

Użytkownik "pit202" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ejt0mo$cnc$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Pęsete, czyli stal chirurgiczną (tak to się chyba nazywa) oznaczyłem "elektroiskrowo" :). Połączyłem dwa zasilacze szeregowo, co dało jakieś

80V i 0.5A (ważne ograniczenie prądowe!) i jakimś szpikulcem (gwoździk?) można było wypalić znak. Po chwilowym treningu efekt powinien być zadowalający. Oznaczenie nie zeszło przez 20 lat używania pęsety :) Wojtek
Reply to
wowa

A może trawienie? Podobnie, jak w przypadku PCB, tylko pewnie inny czynnik trawiący. Jaki skład ma ta stal?

W.

Reply to
Witold Piskorz

Użytkownik "pit202" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ejt0mo$cnc$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Jak sobie chcesz poznakować suwmiarki czy inne narzędzia, to robili to ongiś magazynierzy iskrowo Były takie pudelka, co kilkanaście razy na sekundę dawały iskrę i wypalały mikro wgłębienia

Reply to
lwh

Wszelkie syfmiarki i insze mikromierze zawsze znakowało się właśnie elektroiskrowo - były do tego specjalne elektro-pisaki. Zobacz, może na allegro ktoś taki zabytek wystawia ? wkwj

Reply to
wkwj

Chlorek żelazowy, taki do płytek, zżera stale lącznie z 0H16N9. Na stali zostawi trwały ślad po kilku minutach. Tylko ze to pracochłonne bo maskę trzeba zrobić. Chyba żeby rozgrzać, nakapać świeczę i wyskrobać igłą oznaczenie. Tomek

Reply to
Tomek

[...]

Użytkownik "pit202" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ejstq8$jvi$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Może