Szukam schematu domofonu,

Tuesday, July 08, 2003, 11:16:46 PM,Tomasz Wójtowicz nastukał(ła):

TW> Podaj konkretny model, bo ja znam conajmniej trzy rodzaje, a wg technika TW> jest ich kilkanaście (?) Dokladnie... cztero i piecio i szescioprzewodowe, z kazdego z tych rodzajow mozliwy mikrofon weglowy lub elektretowy z zasilaniem.. to razem szesc rodzajow ... nie liczac innych "wynalazkow" - te sa najczesciej spotykane, z reguly teraz sie robi piecio - na elektretach, taki uklad ma wiekszosc centralek, np. wloskiego Urmeta Aparaty sa raczej uniwersalne.. szescioprzewodowa sie rzadko juz spotyka.. a czteroprzewodowa od piecio sie rozni tym ze w piecio linia rygla jest osobnym przewodem a w cztero sie zwiera mikrofon.. Taka drobna ciekawostka - ww centralki maja glupie IMHO rozwiazanie - rygiel jest zasilany pradem zmiennym - co powoduje koszmarny przydzwiek w instalacji - zrobilem kiedys prosta przerobke polegajaca na dolozeniu prostownika,kondensatora i kilku diod w szereg (zeby nie spalic cewki badz co badz na zmienny) i.... pojawily sie skargi... :D Dzwiek zrobil sie krystalicznie czysty.. mozna bylo slyszec wszystko na ulicy w promieniu kilku metrow ... tyle ze jak ktos otwieral drzwi to osoba stojaca przy drzwiach NIE SLYSZALA RYGLA z czego wychodzila masa nieporozumien :D - wiec zrobilem z przekaznika brzeczyk i wrzucilem do ramy pod ryglem... i problem znikl :D

Inna sprawa ze jakis zniecierpliwiony "wchodzacy" wczesniej zdazyl wyrwac szarpaniem drzwi rygiel..

Tak wiec piecioprzewodowy ma nastepujace linie:

1.masa 2.mikrofon 3.glosnik 4.dzwonek 5.zwrotka rygla - jest na niej o ile pamietam 12V zmienny lub staly ;) i jest zwierana do masy lub 4-przewodowa: 1.masa 2.glosnik 3.dzwonek 4.mikrofon, wewnetrznie spiety (zworka) z przyciskiem otwierania, uklad wyzwalania zrobiony w bazie/wzmacniaczu.

kolejnosc przypadkowa - nie pamietam ;) jesli 5 przewodow - pobaw sie i:

  1. pomierz napiecia, jak znajdziesz te 12V, to jedna z koncowek to bedzie masa a druga zwrotka
  2. podlaczaj glosniczek na podniesionym aparacie poki nie uslyszysz dzwieku z dolu. To juz masz trzy ;)
3.wyslij kogos na dol i kaz naciskac przycisk dzwonka na odwieszonym, podlaczajac pozostale 2 do styku dzwonka (po odwieszeniu w aparacie przelacznik go zwiera z glosnikiem) - jak uslyszysz sygnal to wszystko ;-) - pozostal ostatni - i to bedzie mikrofon. jesli cztero to:
  1. przy naciskaniu przycisku na dole bedzie kilka wolt zmiennego na przewodzie glosnika, multimetrem zmierz, sadze ze mimo zlej wartosci napiecia po prostu pokaze Ci napiecie - najlepiej to odroznisz jesli osoba naciskajaca bedzie to robic charakterystycznie np. 1s naciskania - 2s przerwy.. to samo zreszta mozesz zrobic samym aparatem z odwieszonym mikrotelefonem, bedzie dzwiek w glosniczku
  2. jak to juz masz to zostaw wpiete, podepnij na podniesionym aparacie po kolei jeden i drugi pozostaly przewod - jesli uslyszysz "dol" to masz trzy - jesli nie to zamien miejscami 2 wczesniejsze przewody i sprobuj jeszcze raz. ostatni to mikrofon.. jesli masz aparat ktory ma 5 stykow to zrob zwore miedzy stykiem mikrofonu i przyciskiem rygla... i wszystko :)
Reply to
Łukasz Bolesta

Wednesday, July 09, 2003, 12:16:25 PM,Tomasz Wójtowicz nastukał(ła):

> [...]

TW> BTW. Czy ktoś ma może schemat dwuprzewodowego domofonu Cyfrala? Na razie TW> odkryłem, że zwierając przewody abonenckie uruchamiam rygiel, natomiast TW> jeszcze nie rozpracowałem dzwonienia. No niezle - nie montowalem czegos takiego - alez byla spaghetteria na klatce przy szesciu aparatach/pietro/5 przewodowka.. W sumie nawet co dziwne szybko lecialo (napisalem sobie system kodowania kolorkow, a potem to juz schematem sie lecialo wsio) - polaczenia lutowane + koszulka termokurczliwa (nie lubie fuszerki) - ponoc chodzi do tej pory (3 lata) nie liczac wlasnie psujacych sie aparatow (niestety nie bylem w stanie zmusic wszystkich lokatorow do wymiany aparatow i sa dwa rodzaje, co powoduje wlasnie "kwiatki"..

Reply to
Łukasz Bolesta
Reply to
Tomasz Wójtowicz