Stabilizatory na małe moce. Jakich używacie?

Witam,

Mam teraz na biurku projekt, w którym istotny jest pobór mocy i tłumienie zakłóceń w napięciu zasilającym układy. Muszę stabilizować napięcia +/- 12V przy prądzie 20-30 mA. Zazwyczaj używałem do tego celu układy 78L/79Lxx. Teraz nie za bardzo mam ochotę - taki stabilizator sam pobiera tyle prądu, co zasilany układ i ma kiepską charakterystykę tłumienia przy wyższych częstotliwościach. Zastanawiam się, co użyć w zamian. Producenci oferują kilka typów stabilizatorów na małe moce. Ich parametry wyglądają ciekawie. Problem tylko w zakupie tego w Polsce (będę potrzebował max 100 sztuk).

Jakie stabilizatory na małe prądy Wy używacie? Gdzie je kupujecie? Za ile?

Reply to
Michal Smolnik

Moze jakies LDO w SOT-23? Malo miejsca zajmuja :-) A jakie i gdzie? W zasadzie to zalezy gdzie kupujesz czesci - bo w sklepie to takich na pewno nie dostaniesz.

Reply to
jerry1111

Miałem podobny problem. Ze stabilizatorem dodatniego napiecia nie ma problemu, gorzej jest z ujemnym. Mnie udało się kupić w Eurodisie LT1964 i LT1761. Ceny koszmarne - rzędu kilkunastu zł za układ. Gdybyś znalazł coś rozsądniejszego w SOT32 to polecam się pamieci.

Piotrek.

Pitlab

To chyba jedyny wybór. Z poszukiwań w internecie - stabilizator na dodatnie napięcie można kupić łatwo. Np. Semiconductors Bank ma właśnie atrakcyjne LE120CD w ofercie i chyba te wybiorę.

Trudniej ze stabilizatorem na napięcia ujemne.

Dlatego pytam. Przeglądanie katalogów producentów mija się z celem, bo większości układów tego typu i tak nie dostanę w Polsce. Zauważyłem, że u sprzedawców części pod pozycją "stabilizatory" zazwyczaj występują jedynie 78xx, 79xx i LM317. Ewentualnie jeszcze jakieś na duże moce.

Mam niestabilizowaną przetworniczkę DC/DC i za nią daję właśnie stabilizatory. Ważne, żeby nie obciążały za bardzo przetwornicy i dobrze tłumiły tętnienia o dużej częstotliwości.

Reply to
Michal Smolnik

Michal Smolnik napisal(a):

To nie do konca jest prawda. Jesli chcesz bardzo male ilosci, to rzeczywiscie trzeba sie dopasowa do tego co akurat ma taki RCS czy Semiconductors Bank. Jesli w gre wchodza malo-srednie ilosci, to mozesz kupowac np. w Macropolu czy EBV. Ja w ten sposob kupuje TPS76433. Rolka ma 250 sztuk. Fajne stabilizatorki.

Reply to
Marcin E. Hamerla

A LM317 zly ? pradu traci niewiele, a na takie tetnienia to sa inne sposoby [dlawik + kondensator :-)].

Nawiasem mowiac - nie lepiej stabilizowac przetwornica wlasnie ?

No tak - LM317 móg³by byæ. Ma dobre t³umienie têtnieñ, ale pobór pr±du niewiele mniejszy. Ale przetworniczka to uci±gnie. W ostateczno¶ci wybiorê LM317 i 337. Nie wzi±³em pod uwagê najprostszego rozwi±zania. Dziêki!

D³awiki i kondensatory (w postaci filtrów PI) te¿ bêd±. K³opot w tym, ¿e urz±dzenie jest do¶æ wra¿liwe na zak³ócenia, a w nim przetwornice w liczbie 22. Muszê dbaæ o wszystkie ¶rodki ograniczania zak³óceñ (a w tym têtnieñ). Cena nie jest tak wa¿na, jak dostêpno¶æ elementów. W takich niecodziennych warunkach przysz³o mi pracowaæ...

Przetwonica jest gotowa i nierozbieralna ;-) - Burbrownowska DCP010515DB. Wiem, ¿e s± te¿ wersje stabilizowane DCR, ale nie ma odpowiadaj±cej mi kombinacji pr±du/napiêcia.

--
Pozdrawiam.
Micha³ Smolnik

Ja kilka dni temu zamówi³em próbki TPS72325. Wygl±daj± bardzo interesuj±co.

--
[...]

Cala seria TPS jest fajna. Uzywam TPS76715 - no problems. Na pokladzie od razu reset z czasem 100ms :-)

Reply to
jerry1111