Przetwornica Any->5V / 2A

Witam.

Potrzebuje wpiąć do pewnego urządzenia dowolne napięcie z zakresu 3-24V i dostac na wyjściu 5V. Wygląda na to że musze się zainteresować przetwornicami innego typu niż najpopularniejsze. Obciążenie max około

2A, mocno zmienne (od prawie zera do max). Było by miło gdyby przetwornica sama z siebie chroniła przed zmiana polaryzacji na wejściu. Galwaniczne połaczenie mas nie jest mi niezbędne (acz było by miło). Jakim scalakiem powinienem się zaintereować aby:

a) zminimalizować ilośc elementów zewnętrznych b) dostać go w ilościach detalicznych c) dał się uruchomić bez żmudnych obliczeń i doświadczenia w dobieraniu elementów

Nie zalezy mi na sprawności, tzn powinna być przyzwoita i już. Zalezy mi na jak najszerszym zakresie napięć wejściowych. Wyjście nie musi być regulowane w żaden sposób, ma być 5V. Żadnych dodatkowych pinów do sterowania nie przewiduje, to nie jest urządzenie zasilane baterią, nie musi byc super enegooszczedne. Częstotliwośc pracy i tętnienia na wyjsciu nie mają dużego znaczenia.

Reply to
Sebastian Biały

Dobre dowcipy wypisujesz na początek weekendu. Szczególnie podoba mi się ten zakres napięć zasilania i oczekiwana moc. A już warunki a, b i c niemal doprowadziły mnie do przepukliny. Idę odetchnąć.

10W to dużo ?
Reply to
Sebastian Biały

W dniu sobota, 13 września 2014 15:37:10 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

A dla napięcia wejściowego jakie daje akumulator kwasowy 6V żeby na wyjściu było 5V 4A i żeby zabezpieczyć akumulator przed głębokim wyładowaniem o byś polecił? Może być gotowiec.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Z 3V przy założeniu topologii flyback? Koszmarnie dużo :( Oznacza prądy szczytowe rzędu 10A.

Masz na mysli że ze źródła będzie pobierane 10A czy z kondensatora na wejściu?

Reply to
Sebastian Biały

Mam na myśli prądy szczytowe klucza, rezystancji, indukcyjności i pojemności w obwodzie.

Czyli 10A szczytowo to rozumiem sporo jak na przeciętny scalak i kupkę typowych elementów? Prawde mówiąc jestem zawiedziony :/

Reply to
Sebastian Biały

Nie - jak na zasilanie 3V. Przy 12V byłaby to bułka z masłem. Łatwiej przetwarzać 500W z 12V niż 10W z 3V.

Raczej niedoinformowany.

:-) a tak na poważnie, są jakieś scalone przetwornice ( pracujące w automacie step.up/down dla tak szerokiego zakresu nap. wejściowych i powiedzmy Vout 3v@300mA?

Reply to
Marek

Bardzo trudne. Jakieś 150mA dałoby się w SEPICu na LM3578A...

Jakoś płyty ATX robiły niezłe cuda z 5V. Pamiętam zasilacze z 40A na 5V [*] i dodatkowe przetwornice na płycie głównej robiące coś koło 1.5-2V dla CPU i to w kilka napięć jednocześnie. Nie wyglądało to na technologie kosmiczne. Wyglądało na kilka scalaków i cewek kiepskiej jakości i zajmowało niewiele miejsca. Cieżko mi uwierzyć że 3V@3A to jakiś kłopot, to przynajmniej 10x mniej niż gówniana chińska płyta główna do pentium.

Wybacz że tak dopytuje, zawiodłem się na twojej pierwszej odpowiedzi, jakoś Cie nie znam od tej przesmiewczej strony.

[*] Zasilacze z 199x. Później wciskano większą moc na 12V bo było łatwiej przerabiać.
Reply to
Sebastian Biały

Z 12V a nie z 5V. Stare AT przetwarzały z 5V ale były to moce rzędu kilku-kilkunastu watów. Poza tym - mając dostępne 12V dla sterowania można przetwarzać niższe napięcia. Dodatkowo - tam wchodziło w grę tylko i wyłącznie przetwarzanie w dół.

Z 12V, powtarzam.

Problemem jest te 3V. Już przy 5V jest prościej.

Moja odporność na pomysły ma swoje granice.

Zastanów się, dlaczego.

Standard ATX a już ATX 2.0 i nowsze, z samego założenia jest dostosowany do przetwarzania napięcia 12V na niższe. Bo tak jest najprościej i najtaniej.

najpierw up, po tym down?

Poeksperymentuje z lm1577, twierdzą że łapie od 3.5V. Pewnie sprawność komplenie idiotyczna, ale może dzięki temu się czegoś nauczę. Dzięki.

Reply to
Sebastian Biały

Nie osiągniesz oczekiwanej wydajności. Jak wyciśniesz w SEPICu jakieś

3-4W przy 3.5V, to powinieneś się mocno cieszyć. O ile nie będziesz miał problemu ze startem układu - zdarza się to dość często :(

SEPIC na PIC16LF1705/09 + FET logic level.

Jeśli nie chcesz jechać po bandzie z obciążalnością pinów IO, to będzie potrzebny driver bramki -- 1 element dodatkowo.

Ja sprowadzałem z Microchip Direct z Malezji, ale może już jest w Farnellu.

:-)))

No to chyba wycofuje poradę. :-)

Pozdrawiam, Piotr

Reply to