pomocy bardzo prosze

w zwiazku z poprzednim moim postem bardzo prosze o wskazanie jakiejs literatury w zakresie budowy najprostrzych ukladow elektrycznych lampki+bateria+wlacznik nawet nie wiem gdzie szukac takich rzeczy chodzi mi o najprostrze rzeczy ktore napewno wiecie (napiecie jak to z nim jest i z laczeniem wielu ogniw i lampek(beda to diody LED:) moze w necie gdzies mozna znalezc takie sprawy prosto wyjasnione tak abym nawet ja (blondynka) sie polapala o co chodzi? bardzo prosze o pomoc pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

U¿ytkownik napisa³ w wiadomo¶ci news:bgrci3$m90$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

W pierwszych rozdzia³ach ksi±¿ki: "Szutka elektroniki" (tom 1) P.Horowitz, W.Hill mo¿na znale¼æ trochê podstaw. Ale to tylko kilka rodzia³ów. Dalej s± ju¿ bardziej zaawansowane rzeczy. Napisz co¶ wiêcej. Do czego Ci to potrzebne? A mo¿e jaki¶ konkretny problem?

Tadek

Reply to
Tadek

tak w poscie wczesniej pisalam o tym a chodzi o mozliwosc zbudowania oswietlenia pomocnego przy fotografii z bliskiech odleglosc np kwiatki w odleglosci 20cm myslalam ze bedzie dobrze jesli podlacze diody(bo wydaje mi sie ze beda najlepsze do tego?) mysle ze bedzie ich duzo zeby bylo mocne swiatlo do nich podlacze wylacznik/wlacznik i baterie jakies paluszki albo akumulatory w ksztalcie paluszkow i wtedy jak bede potrzebowala oswietlenia to wlacze cykne zdjecie i wylacze swiatlo wiec mysle ze jesli na jednych bateriach lampa wytrzyma godzine albo 2 to bedzie wystarczajac tylko nie wiem jak sie zabrac do tego :( fizyka nigdy nie byla moja dobra strona a moze zrobic to oswietlenie jakos inaczej ?

pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

i najwazniejsze czy sa diody o temeraturze barwowej okolo5,5tysiaca K Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

przedewszystkim zdjecia makro czyli z pierscieniami i z malej odleglosci swiatlo ma byc biale o temeraturze barwowej 5500K ( koniecznie lub okolice:) co do tego czym fotografuje to czulosc filmu 100asa a rzeczywista przyslona przy makro to okolo50 chcialabym podlaczyc tak kolo20 moze 30 takich diod zeby razem swiecily w takiej ilosci powinny dawac duzo swiatla(powinno wystarczyc) ale z tego co piszesz to musialabym miec pelno baterii? Kasia Rwet

nie¼le,

(zale¿nie

mieæ

pr±d

Reply to
<kasiarw

U¿ytkownik "Tadek" napisa³ w wiadomo¶ci news:bgrhoi$du7$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Sorry, nie zauwa¿y³em poprzedniego postu.

Z piêæ lat temu (a mo¿e jeszcze dawniej) kupi³em jak±¶ diodê ¶wiec±c± hiperjasn±. Da³em za ni± wtedy 25 z³. ¦wieci³a rzeczywi¶cie ca³kiem nie¼le, jak ma³a latareczka. S±dzê, ¿e dzi¶ takie diody mo¿na kupiæ du¿o du¿o taniej.

Musisz po³±czyæ tak:

Bateria "+" ---- dioda1 ------- dioda2 ------ dioda3 ------ rezystor ---- bateria "-"

Wa¿ne: na ka¿dej diodzie ¶wiac±cej odk³ada siê ok. 1,4- ponad 2 V (zale¿nie od koloru ¶wiecenia). (czerwona - ok. 1,4 V zielona - ok. 1,6 V niebieska - ponad 2 V) Je¶li zatem u¿yjesz 5 diod zielonych, to bateria powinna mieæ napiêcie wiêksze ni¿ 5*1,6, czyli np 9V. Pr±d przepuszczony przez diody powinien mieæ ok. 10-20 mA. Mo¿esz go regulowaæ dobieraj±c odpowiednio rezystor. Jego warto¶æ ustal nastêpuj±co

R=(Ubat - UDiod)/I gdzie R- warto¶æ rezystora UBat - napiêcie baterii UDiod - suma napiêæ na diodach I - ¿±dany pr±d

np. u¿yjesz 5 diod zielonych, zastosujesz bateriê 9 V i chcesz uzyskaæ pr±d

15 mA (0,015 A) to musisz u¿yæ rezystora: (9 - 5*1,6) / 0,015 = 66 Ohm

Je¶li zastosujesz bateriê o pojemno¶ci 150 mAh, to w takim przypadku diody powinny ¶wieciæ (teoretycznie) 10 godz. Jednak pod koniec napiêcie na baterii bêdzie siê obni¿aæ i doidy bêd± s³abiej ¶wieciæ. Dlatego bezpieczniej jest daæ bateriê o du¿o wiêkszej pojemno¶ci, np. w tym przypadku 800 mAh.

Napisz dok³adnie co chcesz fotografowaæ. Jaka czu³o¶æ filmu? Jaki czas na¶wietalania, jasno¶æ obiektywu itp?

Tadek

Reply to
Tadek

U¿ytkownik napisa³ w wiadomo¶ci news:bgrlbb$cmc$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

nich

A o¶wietlenie z ¿arówek z sieci 220 V nie wchodzi w grê? A lampa b³yskowa? Przecie¿ potrzebujesz o¶wietlenia tylko w momencie robienia zdjêcia.

Co to temperatura barwowa? Domy¶lam siê, ¿e im wiêksza tym ¶wiat³o o krótszej d³ugo¶ci fali. Ale przy 5,5 tys. K to chyba bêdzie ju¿ ultrafiolet?

Najkrótrsz± d³ugo¶æ fali maj± obecnie chyba diody fioletowe (niebieskie). Ale na pewno nie daj± ¶wiat³a monochromatycznego a nie znam (i nie wiem gdzie znale¼æ) charakterystykê widmow± promieniowania emitowanego przez tak± diodê.

Tadeusz

Reply to
Tadek

nie bede ukrywac ze bardzo mnie to martwi ze diody sie nie nadaja :( a co do tych zarowek to przeciez nawet takie w domach chyba falszuja kolory? zdjecia przy oswietleniu w domu wychodza inacze? czy jest jakies inne bardziej efektywne zrodlo swiatla ciaglego niz zwykle zarowki? jesli tak to jakie? i jak te zarowki albo cos lepszego polaczyc z bateriami szeregowo czy rownolegle czy same baterie maja byc szeregowo czy rownolegle podlaczone? ? i jak policzyc wszystko do tego ukladu ponoc jakies oporniki sa potrzebne? jak policzyc jakie jak to zrobic? na zarowce bede miala podane napiecie i natezenie? a na bateriach jest napewno napiecie np 1,5V jakie dobrac natezenie? jak policzyc ile to bedzie swieci np na akumulatorach paluszkowych 800mAh ? bardzo prosze o pomoc i rade gdzie mozna poczytac o takich prostych ukladach jak je sie robi? pozdrawiam serdecznie Kasia Rwet

daj±

mia³a

halogenowych

akumulatora) ile taska zarowka poswieci na powiedzmy4bateriach paluszkach?

dobrze by

Reply to
<kasiarw

rozumiem tego sie obawialam ale slyszalam o czyms takim jak iluminofor i powiedziano mi w sklepie ze jesli dioda ma cvos takiego to swieci swiatlem ciaglym czy to prawda?

daj±

mia³a

halogenowych

by

Reply to
<kasiarw

Thursday, August 07, 2003, 1:04:54 PM, snipped-for-privacy@op.pl nastuka³(³a):

kop> nie bede ukrywac ze bardzo mnie to martwi ze diody sie nie nadaja :( kop> a co do tych zarowek to przeciez nawet takie w domach chyba falszuja kolory? kop> zdjecia przy oswietleniu w domu wychodza inacze? Owszem, maja inna temperature barwowa - jest na to wyjscie: kupujesz film dostosowany specjalnie do osw. sztucznego.. albo godzisz sie na nieco cieplejsze barwy zdjecia (co sie da przyjac) - inaczej niz w przypadku halogenow ktore ci kompletnie moga popsuc barwy. Jedyne oswietlenie majace temperature barwowa zblizona do dziennego i nadajace sie do fotografii to lampy blyskowe. Jesli zalezy ci na swietle ciaglym to do lampy dodajesz zarowke poswietlajaca nieduzej mocy - pozwoli ci ustawic ostrosc ale wplywu na zdjecie nie bedzie miala wielkiego. Tak sa robione profesjonalne lampy studyjne - to zarowka - oswietlacz i lampa blyskowa. Lepiej sie nie da. kop> czy jest jakies inne bardziej efektywne zrodlo swiatla ciaglego niz zwykle kop> zarowki? kop> jesli tak to jakie? Lampy wlasnie - energoosczedne, przenosne i maja ogromna sile swiatla w czasie blysku. Sa jeszcze specjalne zarowki fotograficzne o duzej mocy ale maja one bardzo krotka trwalosc (500 godzin w porownaniu z kilku - kilunastoma tysiacami godzin dla zwyklej zarowki i sa bardzo drogie. (maja moc

500-1000 Wat i sa zasilane z sieci, potrzebuja tez zwykle specjalnych, takze drogich lamp - sa mocno nieoplacalne i rzadko kiedy ktos ich juz uzywa. Symuluja natomiast swiatlo dzienne dosyc dobrze, choc gorzej niz flesze.

kop> i jak te zarowki albo cos lepszego polaczyc z bateriami szeregowo czy kop> rownolegle czy same baterie maja byc szeregowo czy rownolegle podlaczone? kop> ? moglabys zastosowac zarowki kryptonowe do latarek, sa dosc tanie i na rozne napiecia - np. taka o nominalnym napieciu 2.4V zasila sie z dwoch baterii 1.5 V, a taka na 3.6V z trzech. Mozesz je smialo laczyc rownolegle, bezposrednio do baterii. Nie potrzeba zadnych opornikow. Tylko pamietaj ze pobieraja dosc duzy prad - jest on wygrawerowany lub wydrukowany na trzonku, z reguly 0.7A Wiec jesli chcesz uzywac wiecej niz jednej to koniecznie musisz miec duze baterie - tzn R20, inaczej rozladuja sie w pare minut. Swiatlomierz aparatu powie ci czy swiatlo jest wystarczajaco mocne (pobaw sie) Jaki masz aparat? Zenita lub podobny? kop> i jak policzyc wszystko do tego ukladu ponoc jakies oporniki sa potrzebne? kop> jak policzyc jakie jak to zrobic? nie potrzeba opornikow. Zarowki nie maja plusa i minusa, tu tez dowolnie. Jesli chcesz je laczyc szeregowo to musisz miec wiecej baterii Zyskasz jednak to ze beda dluzej swiecic. Wtedy np 2 zarowki

3.6V szeregowo potrzebuja 6-ciu baterii a 2x zarowka 2.4 V czterech. Nie dziw sie ze zarowka ma "mniejsze napiecie" na trzonku - to normalna praktyka majaca na celu jej jasniejsze swiecenie. Nie szkodzi im to zbytnio(choc pewnie moga brac troszke wiekszy prad).

kop> na zarowce bede miala podane napiecie i natezenie? Tak kop> a na bateriach jest napewno napiecie np 1,5V kop> jakie dobrac natezenie? "samo bedzie" :D kop> jak policzyc ile to bedzie swieci np na akumulatorach paluszkowych 800mAh ? mAh - miliamperogodzina, ale latwiej zapamietaj ze 1000 mAh to 1 amperogodzina, latwiej sie liczy. I tak:

1 amperogodzina to tyle, ze jesli jakies urzadzenie pobiera prad 1A to tyle zuzyje w ciagu 1 godziny czyli AmperoGodzine Liczysz to tak: zarowka pobiera zalozmy 0.7A a twoj akumulator ma 800mAh czyli 0.8 Ah Latwo sie domyslic ze trzeba pojemnosc podzielic przez pobor pradu czyli 0.8/0.7 czyli zarowka bedzie swiecic ok 1.14 godziny na pelnym akumulatorku (w praktyce jesli sa troszke zuzyte to okolo godziny) @ zarowki rownolegle wezma 2 razy wiekszy prad i beda swiecic 2 razy krocej. Jesli jednak dasz dwie szeregowo i dwa razy wiecej baterii(oczywiscie tez wszystkie szeregowo) to wtedy prad pozostanie ten sam i dwie zarowki poswieca godzine.

kop> bardzo prosze o pomoc kop> i rade gdzie mozna poczytac o takich prostych ukladach jak je sie robi? Skoro Elektroda nie dziala to moze tutaj poczytaj o opornikach i prawie ohma:

--
Pozdrrawiam!
£ukasz Bolesta                            duh666@wp.pl

dzieki za list co do aparatu to jest to starta praktica a swiatlo blyskowe jest wygonde i wogole (ostatnio stalam sie posiadaczka bardzo fajnej lampy blyskowej) ale nie da sie w 100%przewidziec efektu a to dla mnie jest wazne nawet za cene mniejszej ilosci swiatla niz przy blysku i teraz prosze o rade potrzebuje zrodla ciaglego swiatla o temeraturze zblizonej do 5500K ewentualnie nieco mniejszej zeby zaczerwienienie nie bylo zbyt duze i chce to zrodlo swiatla zasilac akumulatorkami i nie wiem jakie bedzie najlepsze z poprzednich odpowiedzi na moje posty dowiedzialam sie ze diody odpadaja(chociaz pan w sklepie mowil ze takie z iluminatorem beda dawac ciagle swiatl?) wiec jakies zarowki tylko jakie w sklepach jest ich pelno halogenowe kryptonowe zwykle ksenonowe albo cos pokrecilam ktore beda najlepsze? narazie na stronie philispa zanalazlam zarowki halogenowe o temeraturze barwowej3200K czyli ciepla barwa ale w ostatecznosci do zaakceptowania doradzcie co wybra?

pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Tu o co innego chodzi. Biala LED moze miec np mieszanke swiatla zoltego i niebieskiego. Dosc waskie prazki, wiec niewiele skladowych ma inne kolory. Swiecimy tym na przedmiot czerwony [w swietle slonecznym/zarowkowym czerwony] ... i wychodzi nam zolty ! Czemu ? Bo czerwony przedmiot niebieskiego i zielonego nie odbija. Zolte swiatlo odbija slabo, a czerwone swietnie. Ale czerwonego w widmie diody [zalozmy] nie ma - wiec go nie odbije :-)

Swiatlo zarowkowe ma mniej niebieskiego niz sloneczne - stad "poczerwienienie" zdjecia, ale nadal niebieski jest tam obecny.

No - sa jeszcze niezwykle zarowki :-) Kryptonowe, halogenowe, przewoltowane .. zwykla zarowka ma jakies 15lm/W, najlepsza jaka widzialem - 40 lm/W. Ale trwalosc 50h :-) No i moc 150W.

Niezle wydajnosciowo sa swietlowki [~80-90 lm/W], ale trzeba kupowac takie o najlepszym wspolczynniku oddawania kolorow - ich luminofory daja widmo w miare ciagle.

Ale do fotografi najbardziej wydajnym zrodlem jest ksenonowa lampa wyladowcza, potocznie znana jako blyskowa :-) Sprawnosc to ma moze i taka sobie [prawdopodobnie ok 60lm/W], ale za to swieci tylko wtedy kiedy jest najbardziej konieczne :-)

Albo napiecie i moc - skad naezenie latwo wyliczyc.

Wiec szeregowo musisz polaczyc tyle baterii zeby miec napiecie wymagane przez zarowke.

Przy zarowce samo sie ustali. Oczywiscie zarowka 2A raczej nie moze byc zasilana z bateryjek R6 :-)

ktore daja ciagle swiatlo o temperaturze barwowej najbardziej zblizonej do

5500K ewentualnie troszke mniejszej? i ktore sa lepsze czy kryptonowe czy halogenowe?

czy swietlowka daje ciagle swiatlo czy tylko wycikni widma? jesli tak to czy jest to lepsze zrodlo swiatla niz zrodlo z zarowek?

tak ale ma ta wade ze nie widac efektu i nie da sie go przewidziec w 100% a idlatego potrzebuje nie swiatla blyskowego a normalnego:)

Reply to
<kasiarw

Thursday, August 07, 2003, 9:12:24 PM, snipped-for-privacy@op.pl nastuka³(³a):

kop> dzieki za list kop> co do aparatu to jest to starta praktica To fajnie :) - ta ze swiatlomierzem czy bez? kop> a swiatlo blyskowe jest wygonde i wogole (ostatnio stalam sie posiadaczka kop> bardzo fajnej lampy blyskowej) Is super!! to wystarczy ale: kop> ale nie da sie w 100%przewidziec efektu a to dla mnie jest wazne Da sie: Dodaj do lampy blyskowej reflektorek z zarowka(jak najblizej odblysnika lampy blyskowej i skierowany w ta sama strone - albo nawet

2 zarowki, bez reflektorow po bokach lampy (tylko osloniete jakimis blaszkami) kop> nawet za cene mniejszej ilosci swiatla niz przy blysku Bedzie tak samo duza - i to zadnym kosztem.. dwie zaroweczki (zeby rownomiernie swiecily "tam gdzie lampa" i baterie... wszystko :) kop> i teraz prosze o rade kop> potrzebuje zrodla ciaglego swiatla o temeraturze zblizonej do 5500K kop> ewentualnie nieco mniejszej zeby zaczerwienienie nie bylo zbyt duze kop> i chce to zrodlo swiatla zasilac akumulatorkami Lampa!! A zarowki beda swiecic ciagle i "zasymuluja" Ci wyglad przedmiotu w czasie blysku. Po to dwie by udawaly lampe mozliwie dobrze (stad po obu jej stronach) kop> i nie wiem jakie bedzie najlepsze Tylko tak jak mowie - najlepiej i najwygdniej, uwierz mi. kop> z poprzednich odpowiedzi na moje posty dowiedzialam sie ze diody kop> odpadaja(chociaz pan w sklepie mowil ze takie z iluminatorem beda dawac kop> ciagle swiatl?) nie kop> wiec jakies zarowki kop> tylko jakie kop> w sklepach jest ich pelno kop> halogenowe kryptonowe zwykle kop> ksenonowe Kryptonowe wyjda najlepiej, latarkowe. Ustawiajac parametry zdjecia nie bierz ich pod uwage - w porownaniu z lampa jakby ich nie bylo, ale daja ci komfort taki jak swiatlo ciagle. kop> albo cos pokrecilam kop> ktore beda najlepsze? kop> narazie na stronie philispa zanalazlam zarowki halogenowe o temeraturze kop> barwowej3200K czyli ciepla barwa ale w ostatecznosci do zaakceptowania kop> doradzcie co wybra? mowie - nie ma znaczenia jakie bylebys widziala jak oswietlony bedzie obiekt zdjecia.
--
Pozdrrawiam!
£ukasz Bolesta                            duh666@wp.pl
Reply to
=?Windows-1250?B?o3VrYXN6IEJvb

sluchaj ja wiem ze lampa blyskowa to fajna rzecz ale nie da sie( z tego co wiem nie tylko ja nie umiem) przewidziec jaki bedzie koncowy efekt i dlatego potrzebuje oswitlenia nie blyskowego ktorego nie bede uzywac razem z lampa i nie przekonuj mnie na doczepiania do lampy blyskowej zarowek bop nie o to mi chodzi potrzebuje oswietlenia bez uzycia blysku! jakie zarowki beda najlepsze czy kryptonowe czy halogenowe? sprawdzilam ze halogenowe maja najwyzej 3200K ile maja kryptonowe?

pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Thursday, August 07, 2003, 9:43:24 PM, snipped-for-privacy@op.pl nastuka³(³a):

kop> ktore daja ciagle swiatlo o temperaturze barwowej najbardziej zblizonej do kop> 5500K ewentualnie troszke mniejszej? i ktore sa lepsze czy kryptonowe czy kop> halogenowe?

kop> czy swietlowka daje ciagle swiatlo czy tylko wycikni widma? kop> jesli tak to czy jest to lepsze zrodlo swiatla niz zrodlo z zarowek? Nie stosuje ich sie w fotografii. Maja (nawet te "dzienne") zimne swiatlo. i zbyt mala moc - musialabys stosowac naprawde mocne lub kilka sztuk.poza tym daja efekt stroboskopowy - nieruchomy przedmiot wyjdzie ale jak zrobisz zdjecie ruchoumemu to wyjda blade "duchy" przy kazdym blysku. i to tylko jesli czas bedzie dluzszy niz 1/100 s bo jesli krotszy to moze wyjsc lub i nie bedzie na nim nic...

Tylko ze zeby robic sensowne zdjecia np swiatlem zarowym potrzeba ze

200 W przynajmniej - wiem bo takie zdjecia robie czesto w domu. mam na mysli klisze 100ASA(najlepsza jakosc zdjec)

kop> tak ale ma ta wade ze nie widac efektu i nie da sie go przewidziec w 100% kop> a idlatego potrzebuje nie swiatla blyskowego a normalnego:) Widac!!!Dzieki lampom pilotom!!!

Dokladnie :)

--

Reply to
Łukasz Bolesta