Pomiar sporych mocy - samoróbka

Witam!

Mam zadanie wydaje mi się nietrywialne: zmierzyć czynną część prądu przy parametrach U=~400V, I=100A 3 fazy.

No własnie :/ Czynną. Trzeba jakoś mierzyć przesunięcie fazowe między tymi wartościami. Co jest fajne, to nie musze się śpieszyć, mogę zrobić pomiar raz na pare minut i mam masę czasu na uśrednianie.

Kombinuje tak: Pomiar prądu przez czujnik magnetorezystywny na przewodzie prądowym. Pomiar napięcia poprzez pomiar prądu na rezystancyjnym obciążeniu (tu chyba prościej dało by radę niż magnetorezystywnie). Urządzenie może znajdowac się na dowolnym potencjale (komunikacja będzie chyba światłowodowa).

Parametry raczej czysto sinusoidalne (żadnych falowników). Mogę wiec wykonać paredziesiąt pomiarów A/C na okres i na ich podstawie wykombinować przesunięcie fazowe.

Albo zbadać przejścia przez zero prądu i napięcia i mierzyć czas przesunięcia między nimi (to wydaje mi się dośc proste).

Czy ktoś z grupowiczów mierzył kiedyś coś podobnego i mógłby podzielić się pomysłami ?

Interesuje mnie w zasadzie wyłacznie część czynna prądu, nie muszę mierzyć napięcia.

Dlaczego nie przekładnik prądowy ? Bo drogi :) Urządzenie ma mi zapewnić dokładnośc na poziomie 1%, ale będę zadowolony i z 5%. Nie wiem tylko czy to realne...

Urządzenia gotowe odpadają - za drogie.

Reply to
Sebastian Bialy

Coś widzę że ostatnio masz dużo tych zadań ;-) i to z rozległych dziedzin techniki.

Mister

Reply to
Mister

:) No własnie sam się sobie dziwię. Po co mi to wszystko :) ...

Reply to
Sebastian Bialy

Sebastian Bialy napisał(a):

Gdybyś miał taki problem w ubiegłe wakacje to prawdopodobnie byłbym w stanie załatwić parę przekładników na znacznie większe prądy za flaszkę ;-) A tak przepadło :-P

Reply to
badworm

:) Ale ja nie chce paru, tylko jeśli bym się zdecydował na przekładniki

- to raczej firma musi mieć pewnego dostawcę :/ Niestety koszt przekładnika cieżko porównywać z kosztem głupiego czujnika magnetorezystywnego ...

Reply to
Sebastian Bialy

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cvlm8r$cd2$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Gdyby to się dało tak zrobić, "Chińczycy" by nas tym zalali. Jak sądzisz czemu ?

Reply to
SP9LWH

Użytkownik Mister napisał:

Czyli czas wziąć się do roboty, albo zapłacić komuś za gotowiznę :) Od stukania na grupie powierzchni płytki nie przyrasta ;)

Reply to
A.Grodecki

Pewno że tak. Ale ja nie mam wielkich wymagań co do dokładności :) Po prostu kombinuje czy się da wyszyć chałupniczo. Jeśli nie wezmę gotowy miernik ...

Reply to
Sebastian Bialy

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cvmicm$5ml$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Znajdź jakiś gotowy cyfrowy Watomierz i doczytaj ile wynosi jego dokładność z klasycznym przekładnikiem napięcia i prądu Zastanów się jaka jest powtarzalność parametrów przekładników z czujnikiem Halla, a także jakie są szybkie, jakie wprowadzają przesunięcia fazy , jakie są liniowe Zastanów się jaką dokładnością mierzy się moc czynną w układzie o współczynniku mocy lambda rzędu 0,8 Zauważ, że w sieci na pewno nie ma sinusa.

Reply to
SP9LWH

że tak się zapytam ten Twój sposób to ile kosztuje, bo ja uważam że przekładnik to nie jest jakiś bardzo drogi zwłaszcza gdy nie trzeba polskiej legalizacji ( zachowując jego dokładność)

Jeffrey

Reply to
Jeffrey

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cvlcgf$pnk$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

  1. Przekładniki bez legalizacji wcale nie są takie drogie.
  2. Jaka cena, to jest tanio?

Pozdrawiam Walery

Reply to
Walery

Hmm KMZ10 kosztuje ... jakieś 20zł liczmy. Garstka scalaków - jakies

50zł (w tym procesor). Mysle że całośc zmieścił bym w 150zł dla prototypu. Pomiar prądu magnetorezystywnym i pomiar zera napięcia + prosta arytmetyka w procku. Założenie jest takie, że mam czystą sinusoidę (nie ma falowników, nawet w okolicy).

Zupełnie nie jestem w stanie oszacować dokładnosci, jesli nie zrobię prototypu. Najbardziej obawiam się pomiaru prądu magnetorezystywnym czujnikiem, bo nie jest to trywialne. I tu będzie największy błąd. Przejście przez 0 napięcia dla 400V jest proste do detekcji. Reszta to tylko obliczenia. I separacja potencjału na światłowowdzie. Ewentualnie jakoś radiowo, ale światłowód jest chyba najlepszym pomyslem dla mnie.

Reply to
Sebastian Bialy

Mysle że musze zawrzeć układ w 200zł żeby móc określić go jako realny. Mam na myśli całość włacznie ze wszystkimi czujnikami.

Co to znaczy przekładniki bez legalizacji :) ?

Reply to
Sebastian Bialy

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cvo161$9qn$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

3 sztuki

Garstka scalaków - jakies

Jak wyobrażasz sobie pomiar prądu z dokłądnością do 0,5% tym dupsem KMZ10 ????? Jak sądzisz jak one są powtarzalne ???? Jak współczynnik h21e tranzystorów bipolarnych w paczce , czy gorzej? Gdzie chcesz je umieścić ???

To weź oscyloskop i zobacz jaki kształt napięcia masz w sieci Ja ostatnira coś zbliżonego do simusoidy widziałem ćwierć wieku temu

Oceniam błąd na 100%

Najbardziej obawiam się pomiaru prądu magnetorezystywnym

Starcisz lata zanim porzucisz pomysł i kupisz sobie przekładnik pradowy za

50zł

Panu się tylko tak wydawało:-)

Ze światłowodem i radio to będzie na pewno tanio:-( Jeszcze raz zachęcam do zastanowienia się nad dokładnością O ile myli się zwykły przekładnik co do kąta, jaki to ma wpływ na wynik

Masz do zmierzenia 3f 100A 0,4kV czyli < 70kW

5% z tego to 3,5kW

Zachęcam do kupienia, pożyczenia tanich ELEKTRONICZNYCH cęgów Dietza (amperomierz cęgowy) i zobaczenia jak zmienia się pomiar w zależności od położenia przewodu w otworze

Reply to
SP9LWH
[...]

Przekładnik prądowy można zrobić. To nie jest jakaś wyższa technika. Rdzeń toroidalny, jedno uzwojenie i jednorazowa kalibracja rezystorem obciążającym. Można wykorzystać wręcz małe trafo do halogenów (tylko uzwojenie wtórne).

Sebastian Bialy napisał(a):

Zapewne chodzi o przekładnik, który może być stosowany z miernikiem energii elektrycznej używanym do rozliczeń.

Reply to
badworm

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cvo161$9qn$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Rzuć okiem, zobacz ceny:

itd i pomyśl ile one mogą kosztować w taniej hurtowni

A wszystkie są znakomicie bardziej dokładne i powtarzalne od KMZ10 jako czujnika amperomierza chwilowego.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Dla samego pomiaru prądu owszem Dla watomierza istotne jest także przesuniecie fazy, a czym to zmierzyć, będąc biednym studentem bez laboratorium ? jak to korygować ?

Przekładnik metrologiczny rozliczeniowy klasy 0,1 czy 0,25 nie jest drogi z powodu użytych materiałów, ale tej kalibracji.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Ale autor chce mierzyć prąd używając KMZ10 Masz jakiś pomysł jak go użyć ? TANIO i dokładnie ! ?

Reply to
SP9LWH

Poprawnie zrobiony przekładnik prądowy (czytaj: daleko od nasycenia), obciążony czystą rezystancją (co dla 50 Hz nie jest trudne) IMHO nie powinien wprowadzać znaczącego przesunięcia fazowego. Poza tym - i tak będziesz to obrabiał i możesz wprowadzić tablicę korekt - nieprawdaż?

Ale zdaje się, że wspominałeś o 5% a nie 0.1 czy 0.25...