Określenie punktu pracy tranzystora

Siema

Z nudów skleciłem sobie z tranzystorków mały układzik, liczę sobie na karteczce jakie prądy/napięcia powinny być, i ewentualnie uzupełniam wiedzę jak coś się nie zgadza. A teraz jestem ciekawy, jak się dobiera prąd bazy w układzie wspólnego emitera? Biorąc pod uwagę, że wiem, jaki jest mi potrzebny prąd kolektora, mogę obliczyć prąd bazy korzystając z parametru h21e: Ib = Ic/h21e. Mam rację? Ale np BD136 ma h21e od 40 do 250. Czyli trzebaby albo mierzyć każdy tranzystor, albo przyjmować najgorszy przypadek i dawać duży prąd bazy. Poza tym, mając BC107 przez którego kolektor leci 2mA, wg moich obliczeń przez bazę trzebaby puścić 13uA. Trochę mało i czułe na zakłócenia się robi....

Reply to
scx

Użytkownik "scx" snipped-for-privacy@wu-pe.pe-el> napisał w wiadomości news:op.tuoxf2iwfp5blt@identyfikator...

w takim przypadku należy układ uzupełnić o punkt: Stabilizacja punktu pracy tranzystora. Eliminuje to rozrzut h21e, kompemnsuje (trochę) temperaturowo, i trochę jeszcze innych zalet. Natomiast w punkcie 13uA, proponuję zmienić układ zasilania bazy. podpowiedź: dzielnik.

Reply to
Desoft

jak sobie będziesz prawidłowo liczył wzmacniacz ze stabilizacją punktu pracy to wcale nawet nie bierze sie pod uwagę prądu bazy , tylko zakładane spadki napięć i prądy (emitera przedewszystkim)...to wówczas tranzystor sam sobie "dobierze " prąd bazy

Reply to
dziad_ek

Wyobraź sobie układ tranzystor + rezystory: W kolektorze 10 kOhm, w emiterze 1 kOhm. Chcesz, żeby w stanie statycznym na kolektorze była połowa napięcia zasilania (zapewnia to możliwość dużych zmian), a układ zasilasz z 12 V. Oznacza to, że przez rezystor kolektorowy płynie ok. 0,5 mA. Przez emiterowy ile? Przyjmij, że tyle samo. Czyli emiter jest na potencjale 0,5 V, a baza o 0,6 wyżej. Prąd bazy jest rzędu 5 uA. Czyli trzeba wymysleć dzielnik, który by bazę ustawił na potencjale ok. 1,1 V przy 5 uA. Jeśli założymu, że prąd dzielnika jest 10 razy wiekszy niż pobierany to pomijamy ten pobierany i robimy dzielnik 100 k do góry 10 k do dołu i zasilamy z tego bazę tranzystora. Do tego dołączmy generator przez kondensator i patrzymy jak na kolektorze mamy 10 razy wiekszy sygnał. Marny ten wzmacniacz, ale łatwy do zaprojektowania. I beta tranzystora może być od 50 do 10000 i bedzie działać. Ten rezystor w emiterze to załatwia jednocześnie zmniejszając wzmocnienie.

Reply to
Bogdan G

Za duzy tez nie jest dobry. A jak sie robi .. ano 4 dodatkowe oporniki, dwa w emiterze.

Obejrzyj schemat jakiegos przedwzmacniacza.

Ale i tak tyle poplynie .. a nawet mniej, jesli ma wieksze wzmocnienie.