generatory w elektrowni - maja sie trudniej czy nie?

Tak sobie poczytalem i przypomnialo mi sie jak na elektrotechnice wyjasniano mi metody na synchronizacje generatorow w sieci:

Moje pytanie/watpliwosc brzmi:

Czy gdyby na rynku pojawilo sie duzo odbiornikow pradu zrobionych tak aby pobierac energie tylko w odpowiednich (jednakowych dla wszystkich) momentach "sinusoidy" (wiem barbarzynsko brzmi ale chyba wiadomo o co chodzi) to generatory w elektrowniach mogly by tego nie przezyc i np. zostaly by im powywlekane uzwojenia lub cos w tym rodzaju?

Taki efekt skali. Niech w jednym momencie wszyscy zgasza wszystko a potem tylko na chwilke co chwilke wlaczaja i wylaczaja odbiorniki. Co sie bedzie dzialo? Na generatorach znam sie bardzo slabo wiec pytam :). Czy generatory sa tak zaprojektowane ze takie cos sie nie zdazy czy sa tak przewymiarowane ze pracuja z duzym marginesem bezpieczenstwa?

Reply to
ptoki

Uzytkownik "ptoki" snipped-for-privacy@gmail.com napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@z7g2000yqg.googlegroups.com...

Zabezpieczenia je wylacza i stanie sie ciemnosc

Reply to
grin

Uzytkownik "ptoki" snipped-for-privacy@gmail.com napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@z7g2000yqg.googlegroups.com...

Hm, pamietajac swoje zabawy z induktorem, to gdyby tak zrobic szybkie zwarcie .. to moze by i urwalo wal miedzy turbina a generatorem.

Linie transmisyjsne, transformatory - to wszystko ogranicza prad zwarciowy.

tak bylo podczas jakis mistrzostw czy czegos gdzie wystepowal polak. Podobno w warszawce wszyscy wstali o 5 rano i uruchomili elektryczne czajniki. Nastala ciemnosc

Nie musi byc pobor w pewnych momentach sinusoidy. Wystarczy ronoczesne wlaczenie duzego odbioru

Energetyka ma bardzo wysoki wspolczynnik overbookingu. Znaczy w budynku mozesz miec 100 odbiorcow po 7,5kW kazdy jednak na budynek przewidziana moc to zaledwie 75-125kW. Niech kazdy ze 100 wlaczy czajnik i juz zaciemnienie gotowe

Icek

Reply to
Icek

Pan Icek napisał:

Zjawisko znane energetykom od dawna, amerykańskim przynajmniej. W czasie gdy wszyscy nadawcy umówili się by nadawać reklamy, wzrasta zużycie prądu. Z powodu czajników właśnie. A kanalarze wiedzą, że w tych samych porach trzeba uciekać z kanałów. Bo co ludzie wypiją i zjedzą, to w czasie następnej przewy muszą...

Reply to
Jarosław Sokołowski

Ty weź przestań bo jak terrorysty to przeczytają będzie ciemność.

Reply to
Bronek =?ISO 8859-2?Q?=28bryx=29_Tatuk=B3?=

Pan Bronek napisał:

Aż tylu tych terrorystów?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Uzytkownik "Icek" snipped-for-privacy@do.pl napisal w

Ale to energetyka czy projektant/budowniczy/inwestor budynku ?

Bo energetyka to raczej odpowiada jak podlaczaja domy, chyba musza sie liczyc z grupowym poborem w szczytowym.

Z drugiej strony przy nadmiernym poborze mocy urzadzenia energetyczne sie tylko nadmiernie grzeja. Zanim sie przegrzeja to czajnik sie wylaczy. Gorzej jak sobie cala ulica wlaczy grzejniki na cala noc, bo zima mrozna. No tak, ale wtedy to i chlodzenie sieci dobre, wiec powiedzmy osiedle nowobogackich z klimatyzatorami w upalne lato :-)

O efekcje fejzbuka ;) słuszał?

entroper pisze:

Za to plaster zgodny z ISO 9001 :)

Reply to
PeJot

Zeby zmajstrowac urzadzenie , ktore o danej godzinie przez 5 sekund pobiera prad i potem takie cus podłączyc w kilku blokach? Kurcze sam sie boje , ze ktos to moze na serio brac.

Reply to
Bronek =?ISO 8859-2?Q?=28bryx=29_Tatuk=B3?=

Pan Bronek napisał:

Tak sobie po prostu pobiera? A kto za to płaci.

Z kilku bloków, to słaby atak. Trzeba więcej, by zrobić solidny blackout. Chyba że ktoś chce się na siebie zamachnąć. Może jakbym włączył u siebie na raz pralkę, zmywarkę, żelazko, suszarki do włosów, toster, odkurzacz i wszystkie żarówki (energorozrzutne), to by mi w domu korki wywaliło. Ale to słaby akt terroru. Do Alkaidy by mnie nie przyjęli.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Tylko ze jak to jest slup 5m to robota jest szybka i przyjemna. A jak 25m kratownicowy, to nagle sie okazuje ze to problem, a mieszkancy czekaja na prad.

No wiesz - zniszczysz jedna i efektu nie bedzie. Zniszczysz wszystkie na tydzien i moze byc ciekawie :-)

I to mnie zastanawia bo elektrycznych podstaw do tego nie ma. I mam nadzieje ze u nas obecnie jeszcze nie jest tak zle.

nie, overbooking zaplanowany jest przez energetyke. Ty zglaszasz zapotrzebowanie. Mozesz oczywiscie kupic sobie niby wiecej mocy ale teoretyczna wieksza mozliwosc poboru gdy trafi na zwiekszony pobor na innych osiedlach i tak doprowadzi do zaciemnienia.

urzadzenie elektryczne nie moze sie grzac nadmiernie. Dobrze obliczone zabezpieczenie uniemozliwia grzaniu sie ponad norme.

wydaje mi sie, ze malo kto ociepla sie pradem. A czajnik elektryczny ma dosc sporo osob. Znam takie co nie maja ogrzewacza elektrycznego a czajnik maja

Z klimatyzacja jest troszke lepiej bo u nas nie jest popularna. Gdy sie spopularyzuje bedzie jak w upalne dni we wloszech. Kazda dzielnica potrafi miec przerwe w dostawie pare godzin na dzien.

Icek

Reply to
Icek

Uzytkownik "Icek" snipped-for-privacy@do.pl napisal w wiadomosci news:i64qpt$ds5$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

No ale jesli mowa o budynku, to przeciez jego wlasciciele decyduja o zamowionej mocy. Jesli zamowili za malo - strzela bezpiecznik budynkowy, a energetykom nic do tego. Jesli zamowili odpowiednio - to wtedy w razie zaciemnienia pretensje wiadomo gdzie.

Uwazaj - grzanie i temperatura. Jak sie grzanie zaczyna to temperatura dopiero narasta. A zabezpieczenie pilnuje temperatury. Krotki atak czajnikow siec zniesie. Elektrownie niekoniecznie - ale nie termicznie tylko napedowo i z powodu automatyki. A w Anglii ponoc skok w przerwie meczu potrafi wyniesc 10GW ..

Bo to drogie. Ale jak to cale osiedle jednak takie ? Tez energetycy zaciemnia czy instaluja nowe transformatory ?

Tylko jak mowie - czajnik dziala krociutko. elementy sieci sie nie zdaza nagrzac istotnie.