fotodioda z laserek

Witam, nie znam sie w ogole na elektronice ale wymyslilem sobie uklad alarmowy i prosze o rade. Prowadze gospodarstwo rolne z zabudowaniami (nieogrodzonymi) odleglymi od mojego domu o ok 30 m. ze wzgledu, ze juz 10raz zostalem okradziony (kradna wszystko, zlom, drzewa, choinki dekoracyjne, wlamuja sie do zabudowan myslac , ze jest tam cos cennego) kupilem czujke ruchu z radiowym powiadomieniem. Kilka razy mnie ostrzegla, ze ktos obcy chodzi mi po posesji ale najczesciej daje falszywe sygnaly np. o 4 rano, dzieje sie to tak czesto, ze przestalem na nie reagowac- czyli czujka nie spelnia swojego zadania (wlacznie ze na:) )

Pomyslalem sobie, ze moze elektronik wykonalby prosty uklad opierajacy sie na zwyklym laserku za 10 zl z jednej strony, a z drugiej odbiornika sygnalu - fotoelemencie, ktory po przerwaniu doplywu swiatla z laserka, wyda sygnal dzwiekowy powiadamiajacy mnie. Chodzi mi o taka bariere - linie "laserkowa" dlugosci min. 20 metrow, ktora przebiegalaby przy granicy mojej posesji:

LASEREK= -------------------------------- =ODBIORNIK + sygnalizator

moze ktos z grupowiczow- elektronikow podjalby sie zrobienia takiego ukladu? bylbym niezmiernie wdzieczny

kosumai(cut)@o2.pl Maciej

Reply to
Maciek

Maciek napisał(a):

Można też pomyśleć nad barierą pracującą w podczerwieni - nie będzie zauważalna jeśli ktoś spojrzy w jej kierunku(nadajnika). Opis takiej, co ma 20m powinna dać sobie radę bez większych problemów był w Elektronice dla Wszystkich 1-2/1998.

Reply to
badworm

Są do kupienia w sklepach z alarmami. Bariera to coś więcej niż laserek i fotodioda :) Ale musiałbyś zainstalować tak by nikt we wsi nie widział i nie wiedział, bo ominąć bardzo łatwo. IMO lepiej użyć czujek pcp (podczerwieni) z soczewką o charakterze kurtyny poziomej (wąska, płaska wiązka, umieszczona na wys. 1-1,5m co powoduje że psy i koty są poza polem widzenia czujki).

Reply to
Jacek Maciejewski

Zrobiłem (wbrew wszystkim zasadom :) kiedyś ogrodnikowi alarm do ochrony terenu z roślinami na najtańszych czujkach wnętrzowych SRP100, bo chciał taaanio... Nawet działało, choć z góry mu zapowiedziałem że reklamacji nie przyjmuję :) Czujki uszczelniłem klejem "na gorąco". Po paru latach przestało działać. I tak długo wytrzymało :) Obejrzałem sobie te czujki, tylko jedna miała ślady zniszczenia przez wodę. Jak zrobisz to sprytnie i znasz się choć trochę to ma szansę działać nawet na czujkach wnętrzowych. Jedynie będziesz musiał sobie zadać trochę trudu, bo czujki typu "kurtyna pozioma" są mało rozpowszechnione i nie wszędzie je dostaniesz. Niektóre typy mają możliwość wymiany zwykłej soczewki na poziomą.

Reply to
Jacek Maciejewski

From: "Maciek"

A może coś prostego? do własnego wykonania?

zamiast laserów itp pomiędzy tymi punktami (granicą posesji) puść cienki drut, coś w stylu pastucha elektronicznego. jak ktoś go zerwie/naciągnie to włączy alarm.

Władysław

Władysław Skoczylas

czytalem o detektorze mikrofalowym, tylko, ze ma zasieg do 10-15 metrow a ja potrzebuje min 20. najlepiej do 50 metrow odpowiadaloby mi... Maciek

Reply to
Maciek