Co za skurczybyk odpala mi Triaka ;-) ?

Zachciało mi sie inteligentnego domu, a tak naprawde tylko sterowania oświetleniem, zrobiłem układ z moc3020 i BT136 w/g pdf'a:

Strona 5 rys 7.

Wszystko działa pięknie (mam płynne zapalanie i gaszenie światła)

z jednym drobnym wyjątkiem, zakłócenia iskrowe, od załączania innych lamp (np trafo do halogenów) powodują zapalenie triaka - mimo że procesor go nie wysterowuje. I tu pytanie - ponieważ nie mam dużego doświadczenia z układami na triakach - jak zapobiec tego typou ,,prozypadkowym'' odpaleniom ?

Reply to
Verox

On Wed, 30 Aug 2006 19:44:31 +0200, Ryszard K napisał:

Witam,

Serdecnie dzięki za pomoc, niestaty nadal zjawisko nie jest wyeliminowane całkowicie, napchałem pojemności gdzie sie da ;-) w/g rys 9 i na zaciski wejściowe - wspomniany efekt odpalania triaka występuje nadal :-(

Reply to
Verox

Jestes pewien ze nie ma wysterowania od strony procka ?

To moze doloz jeszcze opornik miedzy G i A2 [dobrze pisze ?] triaka, jakies 100ohm powinno byc w sam raz..

On Thu, 31 Aug 2006 19:39:20 +0200, MuNiO napisał:

Kajam się :-) PIC chytał jakieś zakłócenia, nawet po wywaleniu tych dodatkowych RC nie dzieje się tera nic złego. Nie wywalałbym ich, ale mam deficyt miejsca, wszystko musi sie zmieścić w puszce pod wyłącznikiem z kilkoma złączkami Wago :-)

Dzięki za pomoc !

Reply to
Verox

Verox napisał(a):

A tak poza tematem: robisz detekcję zera? jak tak to jak? jak nie to w jaki sposób sterujesz triakiem że masz zachowaną sterowalność?

pozdrawiam

Rogher

Reply to
Rogher

On Fri, 01 Sep 2006 09:05:36 +0200, Rogher napisał:

Robie detekcje zera na transoptorze z ledami przeciwsobnymi (LTV814), idzie to na shmidt'a PIC'a (RB0) wykrywam opadające zbocze -> przerwanie, startuje timer -> przerwanie, odpalam MOC'a, czekam na narastające zbocze -> gasze leda z optotriaka. Wszystko to steruje z czujki ruchu i jak mi dzieciak idzie nocą do nocnika to ma jasno, rozjaśnianie jest płynne (zależne od oświetlenia zastanego) dzięki czemu nie razi w oczy.

pozdrawiam

Reply to
Verox

:) Dzięki,