Akwarysta prosi Was o radę ;-)

Witajcie. Elektronics Workbench nie chodzi pod WinXP i nie mam jak dobrać parametrów. Chciałbym zrobić falownik do akwarium morskiego na przekaźnikach z okresem pracy 5-30sek. Falownik to urządzonką załączające pompki wodne by zasymulować ruch wody w morzu. Chciałbym podłączyć dwie pompki - by raz pracowała jedna, raz druga... Nie wiem tylko jakie dobrać wartości dla C1,C2, R1, R2,R3... Wydaje mi się, że T1=T2=BC211 chyba dadzą radę. Układ jest oparty o przerzutnik (multiwibrator) bistabilny (?) Czy mógłby ktoś choćby na oko rzucić wartości tych elementów? Z góry dzięki Link do schematu (sorki, że odręczny)

Pozdrawiam Kraszan.

Reply to
Kraszan

Użytkownik "Kraszan" snipped-for-privacy@szan.pl napisał w wiadomości news:dhbig6$s8d$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Ile ma potecjometr ? 520 Ohm ? Spróbuj 10k Om Zacznij od kondensatorów 470uF i zobacz czy czas Ci pasuje Oporniki 4k7 zostaw , mogą być.

Najtańsze dadzą radę. BC546 i podobne, chyba, że cewki przekaźników pobierają więcej niż 0,1A, wtedy BC635...9, chyba, ze BC211 zalegają ci w zapasach. Diody zwrotne do cewek profilaktycznie dołóż, choć może ich nie być, bo to się powoli przełącza i przepięcia duże nie powstaną.

Reply to
SP9LWH

Tak. 520ohm. Ale 10kohm też mam w szufladzie ;-)

Przekaźników jeszcze nie mam. Ale kupując zwrócę uwagę, żeby przez cewkę płynęło mniej niz 0,1A. Dodam, że załączane obwody będą pracowały pod napięciem 230V, ale za to pobór tylko ok. 50mA (pompka ma 4,5Wata)- mam nadzieje, że to dużo nie zmienia? ;-)

Dziękuję za odpowiedz. Pozdrawiam Kraszan

Reply to
Kraszan

Użytkownik "Kraszan" snipped-for-privacy@szan.pl napisał w wiadomości news:dhbjul$6ip$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

To tobie najmniejszy na 12V potrzebny, ale o stykach wytrzymujących 250V AC. One wszystkie pobierają mniej niż 1W, czyli mniej niż 0,1A. Taniej ci będzie dać tylko jeden przekaźnik, ale przełaczny, bo i tak zawsze jeden tor jest załączony. coś podobnego do takich:

W drugi tranzystor dasz opornik. Nie zauważyłem,że ty to chcesz do 30s. Kondensator zatem daj 10x większy lub (taniej) oporniki R1,R2, R3 zwiększ do 100k.

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "Kraszan" snipped-for-privacy@szan.pl napisał w wiadomości news:dhbig6$s8d$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Potencjometr R3 przy takim stopniu regulacji 30/5 musi mieć 6 razy tyle co opornik R1,R2. Wtedy razem z opornikami przydają się szeregowe diody. Sugeruję potencjometr 100k i oporniki 10k.

Reply to
SP9LWH

Wielkie dzięki. W takim razie lecę do sklepu zanim zamkną, bo widzę że mam spore braki w szufladzie ;-)

Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam Kraszan.

Reply to
Kraszan

Użytkownik "Kraszan" snipped-for-privacy@szan.pl napisał w wiadomości news:dhbig6$s8d$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Nie prosciej dac NE555 , jeden przekaznik z dwoma owbodami przelaczajacymi pomki. Do przekaznikow koniecznie diodki zabezpieczajce.

Użytkownik "Robgold" <robgold ANTYSPAM @interia.pl> napisał w wiadomości news:dhbl8g$g7n$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Gdyby nie pewien szczegół byłoby prościej NE555 nie daje symetrycznego czasu obu poziomów bez dodatkowych elementów. Poza tym jakby, go miał w szufladzie, to by go użył i o niego pytał:-)

Reply to
SP9LWH

Zamiast przekaznikow daj optotriaki, przekazniki zaklapia sie na smierc...

Reply to
PAndy

Użytkownik "PAndy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dhbme4$qqh$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

E tam Z optotriakami będą same problemy. On ma bardzo mały prąd i one nie będą chciały się włączać MOC30xx mogą nie wytrzymać napięciowo. Byle jaki współczesny chiński przekaźniczek przeżyje 10^7 łączeń, czyli circa 5lat ciągłej pracy Pompki tego na pewno nie zdzierżą:-)

Reply to
SP9LWH

Mysle ze nowa wersja pojdzie - w koncu oni maja ten sam klopot i miliony klientow.

wejdz na

i sciagnij SwitcherCad. To jest PSPice z "front endem"

C1*(r1+R3) musi byc rzedu 30 sek, czy 30 ohm*Farad.

Powiedzmy 1000uF i 33kohm. Ale to z kolei troche za duzo zeby bezposrednio przekaznikiem sterowac. Musisz troche przerobic.

A te tranzystory da sie jeszcze kupic ? IMHO - zapomnij. Delikatne, a dzis w kazdym sklepie dostaniesz podobne albo lepsze.

Użytkownik SP9LWH napisał:

Zgadza się, ale wyobraź sobie że próbujesz zasnąć w środku nocy, a tu co 30 sekund przekaźnik robi ci: cyk ..... cyk ..... cyk

Reply to
zenon

Użytkownik "zenon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dhbv89$g62$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Wyobrażam sobie.Miniaturowi przekaźnik mlaska ciszej niż ryba pluska. Czy ktoś śpi z rybami morskimi? Toż to ogromne akwarium. Nie ma sypialni ? Ma sen jak królik ? Moje dzieci mają malutkie akwarium i pompka też nie jest cicha :-)

Reply to
SP9LWH

Dnia Tue, 27 Sep 2005 15:46:51 +0200, Kraszan snipped-for-privacy@szan.pl napisał:

No qrcze... przez chwile sie zastanawialem o co chodzi z tym falownikiem na przekaznikach ;)

Reply to
Jaroslaw Berezowski

:-) Rzeczywiscie - nazwa niezbyt trafiona... Nie jestem elektronikiem, ale gdy pierwszy raz przeczytalem w ksiazce ze bardzo waznym elementem akwarium morskiego jest falownik zachodzilem w glowe co ma wspolnego jedno z drugim (co to falownik w Waszym rozumieniu wiem ;-). W sklepie dostałem duzych oczu, gdy sprzedawca polozyl przede mną urządzenie (falownik) marki Aqua Medic za

800,00 zł to zdębiałem. Za gówniarza lutowałem jakieś zabaweczki więc wiedziałem że w środku nie może byc czarnej magii. Urzadzonko wygląda tak:
poniewaz mam male akwarium i wystraczą mi dwie pompy postanowilem sam zmajstrowac podbobne urządzenie, jednak chciałbym zamknąć się w 30-40zł a nie w 800zł ;-)

Pozdrawiam i jeszcze raz dziekuje za odpowiedzi, Kraszan.

Reply to
Kraszan

Ci akwarysci to jest niezly rynek zbytu jak widac :-)

SP9LWH napisał(a):

Daje, jeśli dobierzesz duzy stosunek rezystancji wyznaczających stałą czasową. Thigh = 0,7(Ra+Rb)*C Tlow = 0,7(Rb)*C Jeśli Rb>>Ra to przebieg będzie praktycznie symetryczny. Przy krotności

100x błąd jest rzędu 1%. Oczywiście ogranicza to nieco dobór elementów ale działa! Uwaga na Ra (rezystor od plusa): nie może być zbyt małe bo zniszczeniu ulegnie tranzystor rozładowujący. Praktycznie powinien być większy od 0,5kom dla 5V zasilania.

Pozdrawiam fokulec

Reply to
fokulec

Użytkownik "fokulec" snipped-for-privacy@op.nospam.pl> napisał w wiadomości news:dhgd1a$p7d$ snipped-for-privacy@zeus.man.szczecin.pl...

Wydaje mi się, że wcale nie trzeba tak kombinować. W wersjach 555 C-MOS napięcia na wyjściu (pin 3) są chyba symetryczne i pin

3 jest chyba w fazie z pinem 7. Więc R od 3 do 2i6 i C do GND powinno dać wypełnienie 50%. P.G.
Reply to
Piotr Gałka