741 i regulator napięcia.

Cześć.

Czy 741 nada się na regulator napięcia z przedziału 0-5V przy poborze 80mW (5V nominalne) przez tarczę LED? Ważne, by niezależnie od zasilania z przedziału powiedzmy 12-30V (bez ujemnego zasilania) przy odpowiednio dobranej rezystancji i powiedzmy napięciu odniesienia 5V (stabilnym) dla sterowania dzielnikiem napięcia układ dawał takie samo napięcie wyjściowe.

Dziękuję.

Użytkownik "Xtlan" <x t l a n @ i n t e r i a . p l> napisał w wiadomości news:d6lujv$pgf$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam, Układ będzie pracował ale nie od 0V, do tego wymagany byłby wzmacniacz ala lm358, który może na wejściu pracować od szyny ujemnej.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

a jakie będzie minimalne napięcie? Już mi się trochę zapomniało.

A co powiesz na schemat z rysunku?

Dzięki za pomoc Ziomalu :)

Xtlan <x t l a n @ i n t e r i a . p l> pisze:

Bydzie banglać ;-)

Reply to
Patryk Sielski

  1. Ale wysupła z siebie 80mW na wyjściu?
  2. Czy LM741A wytrzyma +30V do 35V, i ujemna połówka 0V? W referencyjnych zalecane (+/-22V), dopuszczalne (+/-30V), ale z tego co pamiętam, to chodziło o to, by |Vujemne|+Vdodatnie<=60V, czy tak?
  3. Ile będzie wynosiło minimalne napięcie, jeśli na wejściu z dzielnika rezystancji po prostu dam 0V - czyli masę? Czy chodzi o Ucesat= na przykład
0,4V tranzystora między wyjściem a Vujemnym wstawionego? Czy jakoś to inaczej się rozkminiało?

Wielkie dzięki.

Xtlan <x t l a n @ i n t e r i a . p l> pisze:

To zależy od napięcia na wyjściu. P=U*I Imax=conajmniej 10mA, typowo 25mA 9parametry wg UA741, może LM741 lest lepszy. U=P/I U=80mW/10mA=8V. Tak więc powyżej 8V masz gwarantowane osiągnięcie mocy.

Tak. Wzmacniacz nie wie, gdzie jest masa

Nie. WO dąży do utrzymania zerowego napięcia różnicowego. Jeśli na wejściu będzie 0, to wzmacniacz na wyjściu da swoje minimalne napięcie, czyli minimalny Voltage Output Swing - a to, jako ćwiczenie, samodzielnie obczaj w dokumentacji ;-)

Pozdrawiam

Reply to
Patryk Sielski

Użytkownik "Patryk Sielski" snipped-for-privacy@elka-usun.pw.edu.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pdp.ustronie.pw.edu.pl...

Jeśli Xtlan da WO który może pracować z wejściami dopiętymi do ujemnego napięcia zasialania to jesteśmy w pół drogi, bo na wyjściu nie możemy uzyskać 0. Obchodzi się to dając zaraz za wyjściem WO diodę zenera np 2V połączoną katodą do wyjścia WO.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Chyba typowo operacyjne tak działają, czy nie?

Możesz Łukasz wytłumaczyć, co dokładnie się wtedy dzieje.

Szeregowo wstawiona, tak by był na niej spadek o 0,7V czy?

Może mógł byś podać mi jakiegoś linka, gdzie byłoby to szerzej wyjaśnione ...

Chyba typowo operacyjne tak działają, czy nie?

Możesz Łukasz wytłumaczyć, co dokładnie się wtedy dzieje.

Czyli drugą końcówką do masy ... tak?

Może mógł byś podać mi jakiegoś linka, gdzie byłoby to szerzej wyjaśnione ...

Użytkownik "Xtlan" <x t l a n @ i n t e r i a . p l> napisał w wiadomości news:d6n73s$o1s$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

741 ma ograniczenie minimalnego napięcia wejściowego do iluś tam V ponad ujemne nzpięcie zasilania - które w twoim przypadku jest masą, bo zasilasz niesymetrycznie. lm358 nie ma ogrniczenia i może pracować od poziomy twojej masy

Napięcie wyjściowe wzmacniacza nie powinno być niższe od pewnego, które w skrócie zależy od napięcia nasycenia dolnego przypiętego do - tranzystora wyjściowego. poprostu wzmacniacz nie może wtedy już wysysać prądu i istnieje szansa że stanie się niestabilny. Wtedy trzeba za wyjściem dać element na którym będzie jakiś spadek napięcia, 2V zenerek powinien wystarczyć, wtedy wzmacniacz mimo iż na wyjści całego układu panuje 0 ma na swoim wyjściu ok 2V i zachowane wszelakie parametry. Diodę zenera łączysz bezpośrednio z wyjściem, przed rezystorem sprzężenia. diodę warto zmostkować kondziołem kilkaset nano.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Oki. Teraz się rozjaśniło :) A ten poprawiony schemat będzie ok?

Czy kiedy wstawię ten spadek 2V, nie powinienem czasem przeliczyć jakoś rezystorów na nowo, żeby mieć płynne sterowanie od 0-7,5V?

No i jeszcze z tym prądem wyjściowym? Czy on wynosi 25mA zawsze, niezależnie od wartości napięcia, czy jakoś można go regulować? Czy prąd, jaki popłynie przez tarczę diód świecących sam się dostosuje do pobieranej mocy?

Użytkownik "Xtlan" <x t l a n @ i n t e r i a . p l> napisał w wiadomości news:d6na4l$g6l$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Zenera odwrotnie

będzie tak samo

hmm, Ty nie możesz przekroczyć prądu maksymalnego wyjściowego twojej kostki, oraz mocy strat na niej. Nie za bardzo rozumiem o jakie 25 mA chodzi

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

LOL. ELektronik ze mnie ;P Ale już mam cały projekt kontrolera tego silnika i zasilaczy impulsowych do regulacji napięcia zasilania żarówki :) Tylko ta tarcza cholerna ;P Rozumiem, że zener np. 2V2 (2,2volta) bez jakichś specjalnych parametrów będzie oki.

W sumie chodzi tylko o to, by przy nominalnym 5V zasilania dla tej tarczy układ mógł wydzielić z siebie tyle prądu (nim się spali;P), żeby moc pobierana przez kostkę 80mW została osiągnięta.

[...]

W sumie chodzi tylko o to, by przy nominalnym 5V zasilania dla tej tarczy układ mógł wydzielić z siebie tyle prądu (nim się spali;P), żeby moc wydzielana przez tarczę (tak?) 80mW została wydzielona.

Ten zener to tam jest tak sobie sensowny. I 741 i 358 potrafia "zamknac" "gorne" tranzystory i skoro na wyjsciu jest obciazenie chocby dzielnikiem, to napiecie spadnie do zera.

Problem sie robi jak obciazenie wpuszcza troche pradu do wyjscia - "dolny" tranzystor nawet w nasyceniu troche spadku da. Ale zenerka mu w tym nie pomoze, a nawet przeszkodzi ..

741 ma niewielki prad wyjsciowy - wlasnie kolo 25mA. Wiele wiecej sie z niego nie wycisnie - zreszta wiele innych WO tez nie da zbyt duzego pradu. A przy 30 V zasilania to i te 25mA solidnie go podgrzeje.

Natomiast skoro mowa o zasilaniu LED .. ine sa bardzo wrazliwe na zmiany napiecia i trzeba je zasilac regulatorem pradu a nie napiecia. Daj caly schemat, bo byc moze popelniasz jakis blad..

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Masz rację, Zener jest bezsensowny z punktu widzenia DC. Z punktu widzenia AC i stabilności wzmacniacza zener z kondziołem umożliwiający pracę dolnego tranziaka ma w sumie sens - stwierdziłem to kiedyś kiedy miałem problem ze stabilnością podobnego układu. W tym przypadku dał bym go też profilaktycznie.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Cały schemat wygląda jak na rysunku:

Powiedzmy, że jeśli jest lepiej, to zenera i C możęsz usunąć. Chodzi o to, że na wejściu będę sterował napięciem z zakresu od 0-3,75V (tak sobie przyjąłem) z dzielnika zasilanego stabilnym 5V DC, a na wyjściu chcę dostać od 0 - 7,5V. Do wyjścia przypięta jest tarcza składająca się z 8 równolegle połączonych diod świecących. Parametry tarczy są tutaj: