potentiaalvrij schakelcontact

Hallo allemaal, Even een vraag, ik heb een potentiaalvrij schakelcontact nodig. Is dat te maken met alleen elektronica?, of moet ik uiteindelijk een relais gebruiken? Als er spanning op de schakeling komt te staan dan zou dat contact even eenmalig een halve seconde moeten sluiten, om vervolgens weer open te gaan. Als de spanning van de schakeling afgaat dan zou de schakeling gereset moeten worden, en bij de volgende keer dat de spanning er weer opkomt even weer een halve seconden het contact sluiten. Misschien iemand een link waar ik eventueel een schema o.i.d kan vinden?

b.v.b dank

Reply to
Marco

"Marco" schreef in bericht news:435b9b01$0$11061$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

relais

gaan.

Dat kun je op verschillende manieren maken.

Allereerst een potentiaal vrij schakelkontakt kun je alleen maken met een relais oid. Met een optocoupler kun je wel een vergelijkbare schakeling maken, maar een opto-coupler is nu een maal geen schakelkontakt.

Je dient een zg inschakelwis relais te maken.

Hoe stuur je aan, met welke spanning AC of DC, en wat is de waarde van de spanning.

Met DC kun je bv een grote elko in serie zetten met de spoel van het relais. Over de condensator een ontlaadweerstand zetten. Dit is de meest simpele recht toe recht aan oplossing. Er zijn er nog vele.

Ze zijn ook in de handel te koop. De meeste(let op niet alle!) multi-functione tijdrelais hebben deze functie.

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:435b9e2b$0$772$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Ok duidelijk

12 volt DC

Klinkt goed :-) Even voor mijn duidelijkheid, als er spanning op het relais komt, dus de plus op de spoel, dan de elko met de plus aan de andere aansluiting van de spoel, en de min van de elko aan de min aan de voeding. Spanning via de spoel door de condensator, en als die geladen is valt het relais af.

Blijft dan die toestand zo, ongeacht of er nog spanning op de schakeling staat? of valt het relais af, en zal de condensator zich ontladen, en het relais weer aantrekken??

Als de spanning weer van de schakeling af is zal de condensator zich weer ontladen via de ontlaadweerstand toch? Ik begrijp alleen even niet hoe ik die weerstand aan moet sluiten?, gewoon over de elko heen?, en wat moeten de waardes ongeveer zijn?

Graag nog wat info, alvast hartelijk dank!

Reply to
Marco

"Marco" schreef in bericht news:435ba457$0$11064$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Yep helmaal goed. Alhoewel het normaal is de kondensator eerst in de schakeling te nemen. Voor de werking maakt het niets uit.

Nee hoor, het relais komt even op, en valt daarna weer af. Een ontladen condensator heeft een (schijnbaar) lage weerstand. Bij het inschakelen van de spanning lijkt het even of de condensator er niet is, het relais komt op. De condensator zal zich opladen, en zo neemt de schijnbare weerstand van de condensator toe. op een gegven moment is de schijnbare weerstand zo hoog dat de stroom door te spoel te laag wordt om het relais aangetrokken te houden. Oftewel het relais valt af. De condensator zal zich nog wel even wat opladen, maar hier merk je verde niets van.

Yep, en zo staat de schakeling weer klaar voor de volgende inschakelpuls.

Dat kan, je kunt de weerstand over de condensator zetten, je kunt de weerstand ook over de condensator en spoel in serie zetten. Deze laatste optie is iets beter, Je krijgt dan:

  • ingang naar a) de + zijde van de Kondensator , en b) de ontlaadweerstand

- naar: a) de ontlaadweerstand, en b) de spoel van het relais en nog een verbinding van de - van de condensator naar de spoel van het relais.

Tja en nu de moeilijkste vraag, wat zijn de waardes. Dat kan ik je niet vertellen. het is afhankelijk van:

-De elektrische eigenschappen van de relaisspoel, nominale spanning,weerstand, afvalstroom

-Welke voedingsspanning gebruik je

-Hoe snel moet de schakeling weer klaar zijn voor een volgende puls, oftwel hoe snel moet de condensator zich ontladen. Hoe sneller dit achterelkaar moet gebeuren, hoe lager de ontlaatweerstand moet worden. Als het echt snel moet, dan mag je de ontlaatweerstand niet direkt over de condensator zetten, maar moet je de ontlaadweerstand over de spoel in serie met de condensator zetten.

-Hoe lang moet de puls duren (1 seconde had je al aangegeven) Het belangrijkste is de waarde van de kondensator. Let ook op de werkspanning van de condensator!

Helaas zul je zelf moeten gaan experimenteren. Ik zit in een kleine verbouwing, en heb zo al mijn meet en experimenteerspullen in dozen op zolder staan. Kan nog wel even duren. Wellicht kun je de gegevens hier posten, en kan iemand uit de groep je verder helpen.

Oh ja, het werkt dus aleen op (afgevlakte) gelijkstroom

Geen dank

succes

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:435bc845$0$160$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

Oké, bedankt voor je info. de schakeling hoeft weer niet zo snel klaar te staan, bij spanning even een puls van een halve seconde, en als de spanning er weer af is, dan mag het wel weer een paar minuten duren voor de schakeling weer klaar moet zijn. Misschien dat iemand nog kan aangeven met welke waardes ik kan starten om het 1 en ander te proberen?

b.v.b dank

Reply to
Marco

Op Sun, 23 Oct 2005 21:34:05 +0200, schreef Marco:

Bij een relais-spoelweerstand van 300 ohm zou ik een elco van 1500 uF gebruiken, dan zit je op ruwweg 300 x 0,0015 = 0,5 seconde. Met andere woorden: deel de gewenste tijd door de weerstand van de relaisspoel, dan rolt de benodigde condensator er vanzelf uit (in farad).

Voor de parallelweerstand naar massa (over de serieschakeling van relais en condensator) kun je 1K nemen, dan is 'ie binnen enkele seconden weer startklaar.

Nog één caveat: de 12 volt wordt wel geacht binnen maximaal een tiende seconde van nul op zijn eindwaarde te komen - als deze spanning te langzaam stijgt, wordt het relais niet of te kort bekrachtigd.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Bedankt voor deze info, ik ga van de week het een en ander uitproberen

Jan

Reply to
Marco

Ik heb zoiets met een opto coupler, weerstand en een kleine condensator (elco) gedaan. en ingebouwd in een speedtouch ADSL modem. Dit om niet meer op de inschakelknop te hoven drukken als de spanning erop komt.

groetjes

A.stolwijk

"Marco" schreef in bericht news:435b9b01$0$11061$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Reply to