Is mini-usb gestandaardiseerd?

OP vroeg of zijn notebook kon beschadigen als hij via de USB poort ging laden, en dat lijkt me niet het geval. Er bestaan zelfs koffie warmhouders die je op de USB poort aansluit. Dat is dan gewoon een domme gloeispiraal, vrijwel een kortsluitng. Met de verschillende laders kan ik hier geen uitspraak over doen. Ik weet niet hoe die hoge laadstroom begrenst wordt, in het apparaat of in de lader, en of dit actief dan wel passief gaat. Ik kan me voorstellen dat je met een mogelijke 1.5 A een 500 mA apparaat opblaast als die zijn stroombegrenzing uit de lader of usb poort haalt. Ik kan me voorstellen dat dit de reden is dat veel fabrikanten een eigen non-standard usb steker ontwikkelen.

Maar 650 mA verschilt zo weinig van 500 dat hier nooit een probleem zal ontstaan.

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek

Houd eens op met wazige sites te bezoeken zoals wiki. Er is maar een USB-bijbel en die is openbaar; het USB Implementers forum

daar kun je o.a. de officieële standaarden downloaden.

Reply to
Teetje

Zo';n kabeltje heb ik ook nog liggen van mijn oude siemens telefoon. Natuurlijk werkt dat niet op de nieuwe modellen..... Een nieuw kabeltje kost bijna 40 euro...... tel uit je winst...

Reply to
Teetje

Waarom? De OP stelde alleen maar een vraag over de compatibiliteit. Het lijkt mij niet dat hij van plan is zelf een USB apparaat te ontwikkelen.

Te veel informatie is ook niet goed. Ik daag je uit om binnen een paar seconden dezelfde pinout informatie te vinden op de usb.org site. Het is mij alvast niet gelukt en ook niet binnen een paar minuten.

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek

Dat argument hoor ik voortdurend als excuus de standaard niet te hoeven lezen. Liever maakt men gebruik van onduidelijke informatie gemaakt door mensen die ook de standaard niet of slecht gelezen hebben. Of nog erger, hun informatie hebben van horen zeggen. Ik zie te vaak flagrante fouten in een wiki om het medium nog serieus te nemen, althans wat betreft ons exacte, feitelijke informatie.

Het gaat met USB de zelfde kant op als met RS232. De standaard is goed en duidelijk maar niemand neemt de moeite hem te lezen met alle gevolgen van dien.

Het gaat er niet om mensen naar de standaard te verwijzen. Maar mensen met kennis, zoals jij, zouden hun kennis van goede bronnen moeten halen. Hoewel ik best overtuigd ben van je kennisniveau maak je jezelf bij minder frequente lezers van deze groep, met een verwijzing naar wiki niet erg geloofwaardig, .

Reply to
Teetje

Denkt zo'n USB-commissie ook na over het aantal pinnen? Het verwondert me dat de commissie gekozen heeft voor een mini-USB plug met 5 pinnen in plaats van 4. Heeft dat een voordeel, of hebben ze gewoon een bestaande plug gekozen?

Reply to
Keizer

Blijkbaar. De pen is vrij te gebruiken voor fabrikanten, zolang aansluiten op een normale USB-bus geen problemen geeft. Motorola gebruikt 'm wel heel creatief:

Note : V3 will not charge by simply supplying 5V through USB (it's possible to use common USB cable for charging if you are using Motorola special PC driver software). Motorola uses the pin between Pin #3 and #4 (Pin X) to sense what device is attached to the mini-USB port. Shorting Pin #3 to #2 and #X causes the phone to go into handsfree/carkit mode and the LCD backlight will ignore timeout settings and stay on. Shorting pin X to pin 1 via R=200KOhm and to pin 4 via R=200KOhm causes the phone to go into charge mode.

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij