E bij weerstand waarde aanduidingen

Hallo allemaal,

In het kader van "domme vragen bestaan niet": Als er in een schema bij de weerstands aanduiding een E staat welke vermenigvuldigings factor geldt dan?

gr John

Reply to
John Minkjan

Geen, oftwel 1. Net zoiets als 10R. Dit is om enige vorm van misverstand te voorkoment met de aanduidingen k en M.

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

Dank je wel voor de snelle reactie!

gr John

Reply to
John Minkjan

factor = 1 x

-- Met vriendelijke groet,

Gert

"John Minkjan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@i40g2000cwc.googlegroups.com...

Reply to
gert

Ezelsbruggetje: de E van Een.

--
Logic clearly dictates that the needs of the many
outweigh the needs of the few

Die E is niet compleet, daar hoort een getal achter, bv. E-12, het getal is een maat voor de tolerantie van die E-reeks. E-12 is ± 10%. Zie ook uitleg :

groet : Manus.

Reply to
Manus

Hai Manus,

Is niet juist, de E achter de weerstandswaarde heeft alléén betrekking op de factor 1. De E-reeks is de tolerantie van de waarde: bijv. zilver voor 10% en goud voor 5% dacht ik, da's al weer jaren geleden ... succes ermee.

-- Met vriendelijke groet,

Gert

"Manus" schreef >> Hallo allemaal,

Reply to
gert

In een schema staat zelden tot nooit een weerstand kleur vermeld. Doordat je boven de vraag antwoord lees je die ook slecht, en daardoor ga je de fout in.

En doordat je de signature niet wegknipt is er teveel (door mijn nieuwclient) automatisch weggeknipt.

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates)

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk
Reply to
pim schaeffer

De aanduiding 'E' bij een weerstand (bijvoorbeeld 18E) heeft niets te maken met uit welke E-reeks die weerstand afkomstig is.

--
Logic clearly dictates that the needs of the many
outweigh the needs of the few
Reply to
Agent Smith!

Dat beweer ik ook niet....bovendien heb je geen uitleg over 18E.., en de E-reeksen hebben alles te maken met de decade reeks en torelantie.

Reply to
Manus

Maar dat was wel de vraag....

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

Hoi Gert,

Wat jij hier bij de "E" bedoeld is waarschijnlijk een exponent of een macht van 10 ( 10e0 = 1, 10e1 = 10, 10e2 = 100 enz..). De E-reeksen waar Manus het over heeft klopt dus wel. Bekijk die gegeven link maar...

Groeten, André

--
73'  André, PE1PQX
Mijn site: http://pe1pqx.dyndns.org

"André, PE1PQX" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@planet.nl...

Ja, maar dat is wel een *hele* rare uitleg. Niet alles wat op internet staat is even helder geschreven of correct.

De E-reeksen geven aan hoeveel waarden er in de reeks zitten, per decimaal, als het ware. Voor E12 dus 10, 12, 15, 18, 22,

27, 33, 39, 47, 56, 68, 82. Kwa stapgroote ongeveer 10%.

Bij E24 liggen die stapjes kleiner, dus meer waarden in een reeks, en inderdaad oplopend in stappen van pakweg 4-5%.

Dat heeft niets met tolerantie te maken.

En tja, dat er in de E96 nooit weerstanden werden verkocht van 5% of 10% is logisch. Als je een weerstand pikt uit die reeks, dan geef je impliciet al aan dat je minimaal

1% precisie wilt. Da's gewoon logisch.

De tolerantie is de afwijking van de werkelijke weerstandwaarde t.o.v. de aanduiding op de weerstand. Dat staat los van het hele E-reeksen gedoe.

E12 weerstanden kon je vroeger in 10% krijgen, maar ook 5% en

1% of desnoods 0,1% - want waar vraag is, komt een aanbod. 10% is nu niet meer te krijgen, daarvoor heeft men de productie te goed onder controle ;)

Overigens zijn 5% weerstanden vandaag de dag vaak binnen 1%, en de 1% vaak binnen 0,2%. Ga maar eens grutten in een bakje met weerstanden, en nameten met een goede ohmmeter.

En lezen we ergens 10E dan bedoeld men 10 ohm. Dat staat ook weer overal los van. 10R kom je ook tegen, ook 10 ohm. Ook als vervanging van de decimale punt of komma, zoals 4E7 of 4R7 voor 4,7 ohm.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

Volgens mij was dat een aanduiding voor 10E = 10 ohm 1K = 1000 ohm 1E2 = 1,2 ohm 1K2 = 1200 ohm. Het ohm teken is vervangen door E. De E reeks is een ander verhaal, dat staat nooit bij weerstanden vermeld omdat de waarde zelf de reeks al aangeeft.

Bram

"John Minkjan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@i40g2000cwc.googlegroups.com...

Reply to
Bram

Hi all,

Inderdaad eindelijk het correcte antwoord van Bram. Als er 10E is aangegeven, dan is dat gewoon 10 Ohm. De E heeft in dit geval niets met de verschillende weerstand reeksen te maken. Die staat inderdaad ook nooit op een weerstand zelf gemeld, maar is slechts uit het aantal ringen en de weerstandswaarde van de weerstand met redelijke zekerheid te bepalen voor iemand die goed weet hoe de reeksen in elkaar zitten.

Angela

Reply to
Angela PE1BIV/M1SCH

Ik zal me hierbij aansluiten oorzaak is dat de cad prog's geen "Ohm" teken hebben. En om dus een weerstand aantegeven is de letter E ingevoerd, dit is een zogenaamde de facto standaard.

Als er dus 10 ME staat wordt niet 10 miljoen (m)euro bedoeld.... maar 10 Mega Ohm... ;) in normale text wordt exp gebruikt voor de e-macht en E voor een scalra zoals 10,2 E6 dat is 10,2 * 10^6 (met ^ macht)

--
# A brainstorm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, Amsterdam school of technology  (change -at- in @ in E)