beeldbreedte Philips 3A chassis (27CE7591/10S)

Hallo,

Ik had nog een vraag over dit chassis, weet iemand of het normaal is dat bij deze toestellen altijd een klein beetje breedtevariatie te zien is in het beeld, vooral bij RTL5 is het te zien op de TXT stand (de breedte hangt enigszins van de beeldinhoud af) maar ik denk zelf eerder dat het effect dusdanig klein is dat het geen fout is (het is maar een paar mm eigenlijk, ik krijg het er zo 123 ook niet uit met vervangen van div. componenten) en dat bijvoorbeeld een CP110 het op dit punt gewoon beter doet, ik heb momenteel 3 toestellen (2*70cm en 1*64cm) in de buurt staan dit het effect eigenlijk alle 3 hebben, van 2 was het me nooit opgevallen maar als je er op let is het daar ook te zien. Als iemand weet dat het beter moet kunnen en waar het aan zou kunnen liggen hoor ik het graag.

alvast bedankt, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Dit komt zeer waarschijnlijk door dat de hoogspanning varieert bij wisselende helderheid, zonder dat dit voldoende wordt gecompenseerd via de aansturing van de H- en V-afbuiging.

De HV zal door de interne weerstand van de anode-aansluiting van de lijntrafo iets lager zijn bij lichte partijen en iets hoger bij donkere partijen. Een lagere HV betekent bij gelijkblijvende afbuiging automatisch een groter beeld.

Ik heb hier nog een 35cm Samsung-toestelletje staan wat dit in extreme mate vertoont - zo worden heel gewone, recht opgetrokken gebouwen soms met compleet idiote kronkels à la Gaudi weergegeven ...

Hoe het bij een 3A-chassis precies zit, weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar bij de 2B vindt de HV-feedback plaats vanaf pen 7 van de lijntrafo naar 3592/3593->7596 (O/W, dus H-afbuiging) respectievelijk 3557->7550 pen

12 (beeldhoogte). Als het beeld bij donkere partijen iets te breed wordt, zou je de 3A-equivalenten van de eerstgenoemde twee weerstanden iets kunnen verlagen, en anders kun je ze verhogen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit helpt, dus laat het resultaat nog even weten.

Succes ermee,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Bij een 3A kan je dit zelfs in het servicemenu bijstellen, ik ken alleen de procedure niet zo uit mn hoofd.

pen

Zie:

Voor dit soort instellingen is het handig als je een beeld kan genereren dat met afwisselend donker en licht wordt. In het verleden heb ik hiervoor een Commodore 64 gebruikt; een achtergrond kleur die éénmaal per seconde tussen wit en zwart schakelt, en daarom heen een grijze border. Vervolgens de hoogspanning compensatie zodanig afregelen dat de positie van de border niet wijzigt wanneer de achtergrond kleur wijzigt.

Het valt me de laatste tijd op dat veel nieuwe TV's enorm staan te "pompen" bij helderheidswisselingen. Hebben veel TV's tegenwoordig geen hoogspannings compensatie meer, of is het een kwestie van gebrekkige afregeling?

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

hoofd,

lijntrafo

of

dat

tussen

niet

"pompen"

hoogspannings

wanneer je in het servicemenu zit van de straalstroomcompensatie (06) ,dan werkt de kontrast up & down toetsen van het lokal keyboard 10x sneller. EHT compensatie zo instellen dan de lijnen van het testbeeld stilstaan bij de uiterste waarde van het kontrast. Rob.

Reply to
Rob van der Ploeg

optie 11 in service mode in stellen =eht compensatie men kan bij het 3a chassis in de service mode komen door op een oudere universele philips afstandsbediening de print toets in te drukken en tegelijkertijd op het toestel de mono toets indrukken d vd kwaak "Bart Jorritsma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@student.utwente.nl...

Reply to
dvdk

Hoi,

Peter van Merkerk wrote:

Iedereen bedankt voor de gegeven tips. Mooie duidelijke site Peter (ik had de procedure voor de service-mode al eerder achterhaald via google maar was niet op de site gekomen), de EHT compensatie kon zowel verticaal als horizontaal beter ingesteld worden (Essent beeldjeskanaal en de tip van de snelle contrastwissel van Rob gebruikt om het beeld bij max. en min. contrast op dezelfde plaats te houden), mogelijk vanwege een lijntrafo wissel, hij is inderdaad nu erg stabiel in de "algehele" afmetingen en positie (maar van de CP110 vond ik dat "MTV gedrag" ook altijd al opvallend goed, dat doet inderdaad niet ieder toestel). Maar op de breedtevariatie in TXT, binnen een beeld dus, heeft de verbeterde instelling geen effect, ik ga nog even naar de tip van Richard kijken, als ik goed naar dat RTL5 TXT beeld kijk ben ik zelf mogelijk (weer) de schuldige, het lijkt namelijk op dat die "per lijn" hoogspanningscompensatie waar je het over hebt wel werkt maar niet snel genoeg, vanaf het grote witgele vlak naar het grotendeels zwarte gedeelte onderin wordt het beeld eerst smaller (vanwege die op lopende HS dan) om dan langzaam binnen een 5-6 beeldlijnen naar de juiste breedte te gaan (lijninhoud blijft hierbij ongewijzigd), er zat een 6.8 uF elko in de EW correctie die ik preventief vervangen heb door een 10uF, mogelijk heb ik daardoor eea vertraagd, ik ga even wat proberen en laat het nog even weten (En ja, bij al die 3A's heb ik die ik 6.8 uF vervangen door een nieuwe 10 uF weet ik vrijwel zeker...... meestal maakt het ook niet zoveel uit omdat de tolerantie vrij hoog is maar ik ben benieuwd).

groeten van Bart

PS: er zat een HR6140 vervanger in, maar heb nu weer een originele 36962 gemonteerd, met die HR trafo had ik ook een horizontale breedte/positie probleem, op een punt halverwege het scherm een "italic" regel in oa. de teletekst onafhankelijk van de beeld- inhoud, met h-position in het servicemenu kon ik de positie van de knik wat verschuiven, met een originele lijntrafo ziet het er nu een stuk beter uit, daarvan is niets meer te zien, alleen dus die kleine afhankelijkheid van de beeldbreedte die de twee andere toestellen ook vertonen, bij TV beeld eigenlijk niet te zien)

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

dvdk wrote:

Bedankt, die had ik inmiddels gevonden, was wel even zoeken maar ik heb de originele AB er niet bij, op mijn nieuwere RC7599 vervanger bleek het de toets met het "timer" teken (en letter A) te zijn.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Richard Rasker wrote:

De elkowaarde van de elko in de EW van 10uF terugbrengen naar 4.7uF (hoorde 6.8 te zijn) heeft geen effect op het beeld, is nu weer 10uF , daar zit het dus niet. Maar dankzij je tips heb ik nu wel een manier gevonden om het eruit te krijgen, de 68 nF condensator (in de 2B C2496) heb ik met 56 nF paralell vergroot tot een 140 nF, nu is RTL5 TXT wel strak en recht aan de zijkanten. Het is wel precies anders dan ik verwacht had trouwens, dacht eerder dat de HV-meting door de aanpassing (vergroten was even makkelijker te doen dan verkleinen) nog trager zou komen omdat er te laat gecompenseerd leek te worden voor inzakken van de hoogspanning (daar leek het op na je uitleg, beeld vrij snel smaller bij donkerder lijnen en dan langzamer weer naar de juiste waarde binnen een paar van die nog steeds identieke donkere beeldlijnen). Maar omdat het een niet-originele modificatie is haal ik die er toch zeker weer uit, het beeld is, zeker met die nieuwe beeldbuis, erg goed, alleen bij bepaalde TXT pagina's zou het op kunnen vallen, bij TV beeld zijn alle verticale lijnen gewoon goed "recht" eigenlijk.

bedankt voor je reactie, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma