Wheatsone bridge

Hej

Jeg siddder og repetere lidt til eksamenen og er faldet over et lille problem.. eller tror det er bogen der har et problem....:

en wheatstone bridge med 3 * 1K modstande og den 4 er en temp sensor med en værdi på 900 ohm (1K når den er i balance@25grader)..... broen er ikke loadet og bogen siger :

Delta Rtherm = 1K - 900 = 100

Delta Vout = Delta Rtherm(Vsupply/4R) = 100 ( 12V / 4K) = 0.3V

det er udregningen fra bogen....

men jeg kan jo bedre lide den anden version hvor :

Gren 2 : 12V / (1K+1K ) * 1K = 6V

Gren 1 : 12V / (900 + 1K) * 1K = 6.316 V

Gren 1 - Gren2 = 0.316 V

Nogle der kan give en fornuftig forklaring ???

Kasper

Reply to
Repzak

en

Den første ligner en regel til tommelfinger. Den anden er baseret på Ohms lov (hvis du lige tilføjer et sæt paranteser...). Gren 2 bruges kun for at lave en reference på halvdelen af forsyningsspændingen til den efterfølgende instrumenteringsforstærker.

I visse broer, flytter alle 4 modstande sig.

Gren 1: 12V * 1k / (1k+900) = 6.315V

"Repzak" skrev i en meddelelse news:40c47a03$0$3053$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

en

Hej!

Jeg når til det samme resultat som du....

Mvh, Torben

Reply to
Torben Wridt

Tjae bare sygt en bog til 500 kr bruger tommelfinger regler.... nå...

jae jeg kastede det bare ind som jeg putter det på lommeregnernen....

Reply to
Repzak

:-)) ja det koster ofte lidt ekstra med den slags regler.

Men læser du ligningen står der faktisk 4k i nævneren (af de ntilnærmerede) men ligegyldigt hvordan du gør med 3 stk 1k og en på 900 Ohm, så er tallet

4k ikke lige til at konstruere.

ntilnærmerede)

jeg kom frem til at : 100 * (12/3800) gav rigtigt resultst.... men hvor kommer de sidst 100 fra ???

Tak for svarene iøvrigt.. begge 2

Kasper

Reply to
Repzak

tallet

hvis du har en bro hvor alle 4 modstande er ens (=1k), og een af modstandene bringer den i uballance med Rx får du tilnærmet en udgangsspænding, der er Rx * V/4k. For at det skal passe (rimeligt) skal Rx være lille, og det er den i mange transducere.