Strømmåling

Jeg har fire digitalinstrument som ikke måler strøm. Slik måler jeg:

1A SMPS + -> strøminngang. Commen til variabel motstandsbro. Fra andre siden av broen til bake til SMPS -. Jeg måler spenningen over motstandsbroen.

  1. Fluke 8022A: Sikringen er i orden, og motstandsbroen får spenning inntil curent limit kvister spenningen. Jeg har manual til instrumentet.

  2. Fluke 8022B: 3A høyspenningsikring var åpen, Jeg kortsluttet den. (Reservesikring er "vanskelig tilgjengelig" nå i langhelgen.) 2A sikring var OK. Jeg har manual.

  1. Biltema 15-133. En sikring av to, sprengd. Skiftet. Mangler skjema.

  2. Noname, gult,DT830B. Unfused 10A inngang. indikerer strøm på noen av måleområdene.Sikringen var OK. Mangler skjema.

-----

Felles for alle er, ingen ingen strømvising, 0,00A, på noen av måleområdene. Argustesten viser ingen mistenkelige ting.

Spørsmåelt er: Hvem har praktisk erfaring med slike feil og kan gi noen tips til feilsøking?

:

re

ntil curent

(Reservesikring er

Digitalinstrumenter kan godt have problemer med signaler med meget st=F8j. Jeg har fors=F8gt at ville m=E5le (middel)str=F8mmen i en lysbue, d= e digitalinstrumenter jeg har kunne ikke klare opgaven. Det gik derimod fint med en god gammel analog "unigor" som ikke lod sig forstyrre af det st=F8jfyldte signal. Jeg vil n=E6sten tro at dine fejlvisninger skyldes at du bruger en smps som er d=E5rligt filtret i udgangen, og dette f=E5r digitalinstrumenterne til at vise fejl. Pr=F8v det samme med en reguleret DC forsyning, eller et batteri, s=E5 er jeg n=E6sten sikker p=E5 at det fungerer. Fungerer det derimod fortsat ikke kan det v=E6re din variable modstand som har noget korrosion/slitage i glidekontakten som giver en d=E5rlig forbindelse. I s=E5danne tilf=E6lde kan man oplelve at der kan opst=E5 en sp=E6nding over den d=E5rlige forbindelse ved meget lave str=F8mstyrker, me= n at den d=E5rlige forbindelse "br=E6nder ren" n=E5r str=F8mmen =F8ges.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

er

Takker. Det er motstandsbroen som er feil. En motstandsbro som består av 18 seriekoplede motstander, 4R7, 5W og 18 mekaniske venderer som hvert enkelt sammenkopling til + eller -. Det gir en motstandsvariasjon fra 4R7 * 18 = 84,6 ohm til 4R7 / 18 = 0R26 ohm

Jeg har kontrollert alle instrumentene, og de fungerer.

Harald Mossige skrev:

Kan / Vil du tegne hvordan det er koblet? jeg kan ikke finde ud af det baseret på din beskrivelse.

Mvh.

Jan Rasmussen.

Reply to
Jan Rasmussen

Jan Rasmussen skreiv:

Ja, dersom jeg kan tegne det i EAGEL 4.11 og maile filen. Men det blir ikke i kveld.

Harald Mossige skrev:

mange tak, ingen hast.

/Jan.

Reply to
Jan Rasmussen

Jan Rasmussen skreiv:

Jeg sende en mail, selv om adressen virker noe tvilsom.

Harald Mossige skrev:

brug dsl44665 hos/at vip.cybercity.dk istedet :-)

Reply to
Jan Rasmussen

Jan Rasmussen skreiv:

snipped-for-privacy@vip.cybercity.dkskrumf